Gasvajer byte

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Gasvajer byte

Post by Moped »

Hej. Har problem med en trög gas. Uppför sig som en tantgas fast extremt mycket värre (får blåsor i handen). Den blev trög under färd min tanke är att något hopapt ur och ligger emot hölje som i sin tur pressar mit vajer.

Min tanke är att byta vajer inklusive hölje för att förhoppningsvis komma bort från problemet. Någon som har något tips om hur man går tillväga för att dra höljet genom ramen på bästa sätt?
Teddan
Nybörjare
Nybörjare

Post by Teddan »

Hej,
När jag bytte till nytt hölje (på växel och koppling visserligen) så tejpade jag fast det nya höljet efter det gamla med eltejp (dvs jag förlängde det gamla med det nya). Därefter drog jag ut det gamla höljet varpå det nya då följer med och lägger sig på plats. Tror det finns en bra förklaring till detta på typ scooterhelp.com eller något. Nu vet jag inte om detta är lika enkelt när det gäller gasen men det borde väl inte vara någon större skillnad?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Köp en 4m lång innervajer på clas Ohlson, dra igenom den genom det nya och det gamla höljet, sätt en nippel i den fria ändan på det nya höljet...dra igenom, med eltejp är det risk att det fastnar och går av.
Dock är gasen enkel på smallframe, i princip bara att trycka igenom och fånga upp under gasaren
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Moped »

Det där med eltejpen testade jag när jag bytte hastighetsmätarvajer och där funkade det klockrent.

Men som Calle påpekar så känns det som att jag inte vågar riskera att det släpper mitt i ramen. Ska testa det där med 4m lång innervajer.

Tack för bra och smarta tips.
Post Reply