momentnyckel ?
momentnyckel ?
Hej.Jag har bytat lager och packbocksar i min px 200. Nu har jag satt ihopa motorhalvorna och spännt ihop dom lite på känn.Är det någon som vet hur många kg. man spänner ihop halvorna med.Jag har letat i rep.handboken men jag hittar inga siffror på det.Gör man det på känn eller? Hur brukar ni göra som är erfarna vespa skruvare?
-
- Lärling
Kopplingen ska dras med 0.6-0.8 kgf m, och cylindern med 1.3 - 1.8 kgf m. Så det räcker nog med att max dra dom med 0.8. Det är ju några stycken som pressar.
Haynes nämner inte ens en siffra för det, vilket är en smula märkligt.
Dock, det är ju ordentliga pinnbultar av stål (förutom de fasta runt veven, där ska man vara extra försiktig eftersom de sitter gängade i aluminium) så de pallar rätt mycket kraft. Ingen ide att överdriva dock.
Mvh
Göran
Haynes nämner inte ens en siffra för det, vilket är en smula märkligt.
Dock, det är ju ordentliga pinnbultar av stål (förutom de fasta runt veven, där ska man vara extra försiktig eftersom de sitter gängade i aluminium) så de pallar rätt mycket kraft. Ingen ide att överdriva dock.
Mvh
Göran
Erling wrote:Verkar vara lite väl häftigt!?
![]()
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Lustigt - satt just och funderade på/över någon sort "översättningstabell" vad gäller dragmoment, eftersom de förekommer lite olika "självklarheter" inom detta område.
Konstigt också att det finns så lite fakta vad gäller dragmoment i serviceböcker mm. - inte minst hos vespa/Piaggio - om man jämför andra märken och hojar.
Många säger "dra på känn så fixar det sig" - kanske inte alltid så lätt för nybörjare som jag.
Konstigt också att det finns så lite fakta vad gäller dragmoment i serviceböcker mm. - inte minst hos vespa/Piaggio - om man jämför andra märken och hojar.
Många säger "dra på känn så fixar det sig" - kanske inte alltid så lätt för nybörjare som jag.
Nu är jag petig, men det är inte kg utan kpm (kilopondmeter).Popolino wrote:NM=KG m x 9.8
14 NM motsvarar alltså 1.4 kg
Kilogram är en massa, kilopond är en kraft. Den definition jag minns är:
Ett pond är den gravitationskraft som 1 gram har vid 45 grader latitud vid havsytan.
På samma sätt är tryckangivelser i kg/cm2 felaktiga, det rätta är kp/cm2
-
- Lärling
Om man nu som fritte gjorde översatte Nm till Kgm så ser det väl inte lika häftigt längre?Erling wrote:Tack för korrekt och tillförlitlig INFO, att tillföra kunskapsbanken.
Erling
Topp och cylinder dras med 16-18NM (M7)
och 20-22Nm M.8
Om man nu vill räkna om detta så är Kgm=9,81Nm
Last edited by patrikgrann on Sun 21 Feb 2010, 13:31, edited 4 times in total.
-
- Lärling
den intelligente läsaren har kanske uppfattat att jag inte ifrågasatte relationen Nm x 9,81 = kg utan termen kgpatrikgrann wrote:Om man nu som fritte gjorde översatte Nm till Kgm så ser det väl inte lika häftigt längre?Erling wrote:Tack för korrekt och tillförlitlig INFO, att tillföra kunskapsbanken.
Erling

-
- Lärling
Jag såg det fritte.
Jag har kollat in i mina olika tabeller och böcker men inte hittat någon förklaring på detta.
De senaste alstren (som jag har)översätter Nm till Kgm.
Hittade detta: http://www.learning4sharing.nu/kilopond ... 21001.html
Jag har kollat in i mina olika tabeller och böcker men inte hittat någon förklaring på detta.
De senaste alstren (som jag har)översätter Nm till Kgm.
Hittade detta: http://www.learning4sharing.nu/kilopond ... 21001.html
-
- Lärling
-
- Lärling
Det är därför man ska ta hänsyn till friktionsförhållandena.
Vissa skruvförband ska oljas, vissa ska vara torra, vissa smörjas med bivax och vissa med MoS2 osv.
Dock så är lite olja eller fett aldrig fel.
Därför ska man räkna om de riktvärden på moment som finns, Lite överkurs om man inte har extremt fina momentnycklar och är jätte-noga
Eventuell användning av brickor påverkar också.
Man kan göra en vetenskap av detta och vi är en bit på väg.
Det räcker med att följa de rekomendationer som finns i de olika rephandböckerna.
Nu orkar jag nog inte med en endaste liten Nm till.
Vissa skruvförband ska oljas, vissa ska vara torra, vissa smörjas med bivax och vissa med MoS2 osv.
Dock så är lite olja eller fett aldrig fel.
Därför ska man räkna om de riktvärden på moment som finns, Lite överkurs om man inte har extremt fina momentnycklar och är jätte-noga
Eventuell användning av brickor påverkar också.
Man kan göra en vetenskap av detta och vi är en bit på väg.
Det räcker med att följa de rekomendationer som finns i de olika rephandböckerna.
Nu orkar jag nog inte med en endaste liten Nm till.