momentnyckel ?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
mcBengt
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Tue 01 Jul 2008, 21:23

momentnyckel ?

Post by mcBengt »

Hej.Jag har bytat lager och packbocksar i min px 200. Nu har jag satt ihopa motorhalvorna och spännt ihop dom lite på känn.Är det någon som vet hur många kg. man spänner ihop halvorna med.Jag har letat i rep.handboken men jag hittar inga siffror på det.Gör man det på känn eller? Hur brukar ni göra som är erfarna vespa skruvare?
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

13-15Nm
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Verkar vara lite väl häftigt!?

:? :?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Kopplingen ska dras med 0.6-0.8 kgf m, och cylindern med 1.3 - 1.8 kgf m. Så det räcker nog med att max dra dom med 0.8. Det är ju några stycken som pressar.

Haynes nämner inte ens en siffra för det, vilket är en smula märkligt.

Dock, det är ju ordentliga pinnbultar av stål (förutom de fasta runt veven, där ska man vara extra försiktig eftersom de sitter gängade i aluminium) så de pallar rätt mycket kraft. Ingen ide att överdriva dock.

Mvh

Göran
Erling wrote:Verkar vara lite väl häftigt!?

:? :?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Tack för korrekt och tillförlitlig INFO, att tillföra kunskapsbanken.

Erling
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Lustigt - satt just och funderade på/över någon sort "översättningstabell" vad gäller dragmoment, eftersom de förekommer lite olika "självklarheter" inom detta område.
Konstigt också att det finns så lite fakta vad gäller dragmoment i serviceböcker mm. - inte minst hos vespa/Piaggio - om man jämför andra märken och hojar.
Många säger "dra på känn så fixar det sig" - kanske inte alltid så lätt för nybörjare som jag.
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Konstigt - det "försvann" lite konverteringsuppgifter från (vem det nu var)
alldeles nyss??
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Popolino wrote:NM=KG m x 9.8

14 NM motsvarar alltså 1.4 kg
Nu är jag petig, men det är inte kg utan kpm (kilopondmeter).
Kilogram är en massa, kilopond är en kraft. Den definition jag minns är:
Ett pond är den gravitationskraft som 1 gram har vid 45 grader latitud vid havsytan.
På samma sätt är tryckangivelser i kg/cm2 felaktiga, det rätta är kp/cm2
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Det verkar vara Poplinons inlägg som försvann, men som Fritte hann snappa upp!?

Jag tror inte Du skall kallas petig Fritte utan snarare korrekt!

Erling
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Erling wrote:Tack för korrekt och tillförlitlig INFO, att tillföra kunskapsbanken.

Erling
Om man nu som fritte gjorde översatte Nm till Kgm så ser det väl inte lika häftigt längre?

Topp och cylinder dras med 16-18NM (M7)
och 20-22Nm M.8

Om man nu vill räkna om detta så är Kgm=9,81Nm
Last edited by patrikgrann on Sun 21 Feb 2010, 13:31, edited 4 times in total.
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Sen bör man ju räkna in friktionsförhållanden också innan man ställer in momentnyckel ifall man vill ha hög precision.
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Du har säkert rätt patrikgrann!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

patrikgrann wrote:
Erling wrote:Tack för korrekt och tillförlitlig INFO, att tillföra kunskapsbanken.

Erling
Om man nu som fritte gjorde översatte Nm till Kgm så ser det väl inte lika häftigt längre?
den intelligente läsaren har kanske uppfattat att jag inte ifrågasatte relationen Nm x 9,81 = kg utan termen kg :D :D :D :D :D :D
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Jag såg det fritte.
Jag har kollat in i mina olika tabeller och böcker men inte hittat någon förklaring på detta.
De senaste alstren (som jag har)översätter Nm till Kgm.

Hittade detta: http://www.learning4sharing.nu/kilopond ... 21001.html
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Hittade detta i en gammal skolbok från 60-talet.
Image
I Anglossystemet användes massan pound som kraft, men jag har sett termen lbf eller poundforce användas också. :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Ur 1960 Karlebo handbok:
Image
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Du börjar på att bli gammal fritte! :wink:
SI enheter gäller nu för tiden!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

patrikgrann wrote:Du börjar på att bli gammal fritte! :wink:
SI enheter gäller nu för tiden!
Vafalls, vem, jag? vet hut slyngel! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Image
Last edited by fritte on Sun 21 Feb 2010, 16:03, edited 1 time in total.
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

Vid användning av momentnyckel skall gängorna vara anoljade, annars kan momentnyckeln lösa ut för tidigt pga friktion i skruvförbandet.
Go classic, not plastic
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Det är därför man ska ta hänsyn till friktionsförhållandena.
Vissa skruvförband ska oljas, vissa ska vara torra, vissa smörjas med bivax och vissa med MoS2 osv.
Dock så är lite olja eller fett aldrig fel.

Därför ska man räkna om de riktvärden på moment som finns, Lite överkurs om man inte har extremt fina momentnycklar och är jätte-noga

Eventuell användning av brickor påverkar också.

Man kan göra en vetenskap av detta och vi är en bit på väg.

Det räcker med att följa de rekomendationer som finns i de olika rephandböckerna.

Nu orkar jag nog inte med en endaste liten Nm till.
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Mycket intressant kunskap har snurrat ut i etern i dag och härlig humor också!

Gammal som nämndes tidigare!
Kanske snarare så att herr Somvetbästerberg börjar bli lite trött och gammal??
:D :D :D :D

Tröst dock till alla trötta - kylan och snön ger snart vika så hojarna och vitsipporna kan tina fram! :roll:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Image

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Hans Lindström är - också - en av mina favoriter!
Inte minst i dag i DN, som handlar om Sthlms-moderaternas "moral" vad gäller val och nomineringar.

Hälsningar

Erling
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

:D :lol:
/ Christian
Post Reply