Gaffeldemontering Super Sport -hur gör man?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
sssimon
Entusiast
Entusiast

Gaffeldemontering Super Sport -hur gör man?

Post by sssimon »

Hej,

I renoveringen av min Super Sport -66 har turen nu kommit till gaffeln.
Men hur gör jag för att demontera den???
Två frågor:
1. Ska skruven till vänster på bilden skruvas ur för att man ska kunna få ur axeln? Åt vilket håll är den gängad?
Image

2. Kronmuttern på bilden som väl håller lagret, åt vilket håll är den gängad? Den sitter som fan och jag vill veta att jag gör rätt innan jag bankar vidare. (Jag gjorde fel med den vä-gängade kronmuttern på utgående axel på motorn... och jävlar vad den satt sen!)
Image

/simon
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
GS
Nybörjare
Nybörjare

Post by GS »

Verkade bli fel när jag skickad in ett svar, testar igen.

1. Skruven du talar om är själva svingaxeln. Så här ser den uthttp://www.emscooters.se/pub_images/large/505305_632.jpg

Den sitter fast med en sprint, därav skåran i svingaxeln. Sprinten sitter fast med en liten mutter, M8, tror jag. Var försiktig med denna konformade sprint, jag har inte sett sådana till salu. Då den är konformad kommer den bara ut åt ett håll. Låt muttern sitta kvar så att du inte skadar gängorna, knacka försiktigt på denna så skall den till slut, efter massor med värme och CRC komma loss. När du väl fått loss denna kan du knacka ut svingaxeln. Notera att det kommer att rassla ut en hel del rullager.
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Aah!

Det förklarar saken!
Kan i nuläget inte riktigt se framför mig var M8-muttern och sprinten sitter men det klarnar säkert när jag är åter i garaget med gaffeln framför mig.
Återkommer med fler frågor och foton annars...

tack så länge!

/s
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Du har anlänt till vad som kan vara det värsta att demontera på SS - jag avundas dig inte men önskar dig lycka till!
GS
Nybörjare
Nybörjare

Post by GS »

Det är ett pyssel.

Jag rekommenderar att köpa svingaxelkitet, På min GS160 slets de ut o jag kunde bara köra i 30, fattade först inte varför hela scooterns skakade...

Vid montering: Hetta upp aluminium, frys "stålet" o knacka in den biten där rullagren skall sitta i. Fetta in rullagren ordentligt, in med svingaxeln i frysen. Knacka lite lätt in den.

Demonteringen tyckte jag var värst.
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

victor wrote:Du har anlänt till vad som kan vara det värsta att demontera på SS - jag avundas dig inte men önskar dig lycka till!
Då har jag anledning att fira när det väl är klart då! Vilket eventuellt verkar kunna ta ett tag...
Spelar det någon roll åt vilket håll man driver ut axeln? Spontant skulle jag börja knacka på den sidan som inte har en skåra.
Men vad vet jag? Tur att ni finns där ute och sitter på all värdefull kunskap!

/s
GS
Nybörjare
Nybörjare

Post by GS »

Spelar ingen roll. Skåran finns där så att du skall kunna få dit sprinten.

Om du skulle byta hela axeln så kan du knacka in den gamla axeln en bit i ena änden, bara så att rullagren sitter på plats. Därefter knackar du in den nya axeln, och därmed ut den gamla. Jag kom på att det vara allra enklast. Det är tajt om plats, varför upphettning och nedkylning, massor med fett, kan lösa en hel del. Lycka till![/i]
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Ha!

Det gick som en dans! Axeln gled ur så snällt med hjälp av lite lagom hårt knackande.
Image
Torrt och smutsigt var det men såväl lagerbanor som nålar ser ut att vara i bra skick.

Större problem har jag tyvärr med kronmuttern som håller lagret. Den är som synes ganska illa åtgången:
Image

Jag undrar också lite hur man gör med själva hjulaxeln, åt vilket håll ska den ut egentligen? Och hur gör man?

Trots allt en bra fredag eftermiddag i garaget!

/simon
GS
Nybörjare
Nybörjare

Post by GS »

Va kul att det gick bra med axeln!

Din kronmutter ser ut ungefär som min, efter att jag försökte ge mig på den med en mejsel o hammare :oops:

Jag tror att man behöver specialverktyget, se, http://www.scooterhelp.com/manuals/VSB1 ... ual/70.jpg

Notera sprinten som måste bort innan. Kan även vara bra att lägga ned hela paketet i ett oljebad och hetta upp det något innan du går på. Min kronmutter hade "ärgat" och mer eller mindre "gift" sig med aluminiumet.
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Det visade sig tyvärr vara HELT omöjligt att få loss kronmuttern trots att jag hettade upp den till bortåt 150°. Troligtvis för att föregående ägare slirat med dornet och bankat in flänsarna i gängorna när vederbörande drog åt muttern.

Valde den hårdare vägen och borrade sönder muttern istället:
Image

Image

Image

Nu så! Dags att blästra och göra fint. Återkommer med bilder på resultatet.
Tack för tips och uppmuntrande ord så här långt!

/simon
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Härligt Simon! Uppskattar bilderna. Vi kanske hamnar ut för att göra det där en dag...
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

Hej
Vilka fina bilder och otroligt skön tajming då jag är inne på samma jobb just nu.
jag undrar om du kan avslöja åt vilket håll låsringen för framhjulslagret skruvas ut, då jag också ska byta lagrena där.
Hur fick du ut framhjulsaxeln,bara banka med hammare eller med glidhammare som Kalle K rekomenderade tidigare i en liknande diskution
mvh calle
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Framhjulsaxeln drev jag ut med hammare (och ett dorn) gled ur väldigt lätt, nästan lite för lätt med tanke på att lagret borde sitta någorlunda tight i svingen.

Det var förresten något av en besvikelse att svingaxeln gick ur så lätt då vi har en väldigt fin verkstadspress i garaget, hoppas på att få anledning att lägga upp bilder på den vid annat tillfälle... :D

Sprinten som håller svingaxeln på plats drev jag ut genom att lossa muttern lite och knacka till den tog i, sedan lossa lite till osv. Detta för undvika att banka sprinten till en icke önskad kantarellform.

Kronmuttern/låsringen är vänstergängad.

/s
Last edited by sssimon on Thu 11 Mar 2010, 18:57, edited 1 time in total.
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

Bara som info så är kronmuttern som håller hjulaxeln vänstergängad.
Jag har kommit på det "da hard way" :)

Mvh C
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Köpte en ny kronmutter av förträfflige Erik på EM scooters idag och kunde konstatera att den mycket riktigt är vänstergängad. Tänker man på hur hjulet snurrar så är det ju rätt logiskt.
Bak är det också vänstergängat.

Har för säkerhets skull ändrat i mitt tidigare inlägg så att ingen stackare följer mina felaktiga instruktioner och gör fel.

Troligtvis var det därför som det över huvudtaget inte gick att rubba min sönderbankade mutter i någon riktning, tidigare ägare har bankat fast den bortom all rim och reson i tron att den är högergängad.

/simon
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

Jag hade oxså lite överraskningar.
Det satt nya helkapslade lager som jag el tidigare ägare bytt. "Lagerskrapet" kom ifrån hastihetsmätardrevet så allt jobb var i onödan....
Om du vill uppdatera din fjäder till framdämpare på din snart topprenoverade super sport så finns det en fin beskrivning av Fritte i ämnet.
/C
sssimon
Entusiast
Entusiast

Re: Gaffeldemontering Super Sport -hur gör man?

Post by sssimon »

Ett år senare har jag förresten avslutat gaffel-renoveringen...
Eftersom jag själv har lärt mig grymt mycket av att ta del av hur andra gjort så visar jag hur jag bar mig åt. Kanske kan det vara någon till hjälp någonstans.

Nållagerrullarna på plats med massvis av härligt fett (helt otroligt har jag inte slarvat bort en enda en av dom under hela tiden gaffeln legat demonterad)
Image

Fick bända och stå i lite för att få dit sista brickan.
Image

Här ligger brickan lite fel, viktigt att den ligger helt rätt innan axeln drivs på plats ju! Annars böjs den över rullarna som då inte gör just det som dom heter (rullar).
Image

Lirkade brickan i rätt läge.
Image

Låsbricka och allt!
Image

Glömde ta en helbild på den färdiga gaffeln så jag avslutar med en bild på hur deppig den såg ut när jag började istället.
Image

o'hoj!

/s

p.s. om någon hittar några oegentligheter i mina förfaranden så påpeka för guds skull så ingen annan upprepar mina stolligheter.
Post Reply