LML 4T

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

LML 4T

Post by kejj »

Säga vad man vill om Indien men de lyckades där Piaggio tyckte det var för bökigt.
http://www.motoblog.it/post/21540/antep ... ar-4t-2010
Bara det är gjord av plåt så....
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Re: LML 4T

Post by Bergfors »

kejj wrote:Säga vad man vill om Indien men de lyckades där Piaggio tyckte det var för bökigt.
http://www.motoblog.it/post/21540/antep ... ar-4t-2010
Fast 150-kubikarns nio hästar lär ju inte direkt skrynkla asfalten...
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: LML 4T

Post by Hedge »

Vill man ha en motor som ser ut som en gräsklipparvariant, så visst.

Och se ska vi kanske inte nämna att det är i princip omöjligt att meka med den sittandes i ramen. Jag förstår Piaggio fullt ut att de inte ville gå den vägen.

/G
kejj wrote:Säga vad man vill om Indien men de lyckades där Piaggio tyckte det var för bökigt.
http://www.motoblog.it/post/21540/antep ... ar-4t-2010
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

De har dryftat det lite på ett forum som heter StellaSpeed i USA, och ingen har väl några stora förväntningar. Vet inte när den lanseras där, tyckte jag läste att någon hade provkört... får kolla igen.
http://2strokebuzz.com/2009/05/07/the-n ... a-unveiled
http://forums.stellaspeed.com/viewtopic ... oke+Stella
Edit: Oj, sorry, såg att man måste logga in på StellaSpeed för alla ämnen, i alla fall måste jag det. Nåja...
Men ändå, en ny PX-klon med växlar och 4T-maskin... lite kul är det, trots allt. Tycker jag. Fast, en 200 med 15 hk hade varit trevligare, förstås. 9 hk låter inte mycket ur 150 cm3, men vridet gör det kanske roligare. Hoppas vi får höra om en riktig provkörning snart. Scootering lär ju göra en.
Last edited by Peter Sundfeldt on Mon 09 Nov 2009, 18:20, edited 2 times in total.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Ja, inte är det en ultimat lösning inte men kul att någon vågar/provar/orkar.
Sen att meka med vilken av Piaggios 4t kvar i ramen på de moderna Vespa modellerna är väl lika omöjligt det med?

Lite kul tycker jag att det är, en modern miljövänlig manuellt växlad PX klon :)
Last edited by kejj on Mon 09 Nov 2009, 20:22, edited 1 time in total.
Bara det är gjord av plåt så....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Blev det nån plats kvar för tanken? :lol:
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

Man får hänga en Wunderbaum med tvåtaktsdoft i väskkroken.
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

http://2strokebuzz.com/2009/05/07/the-n ... a-unveiled
Här står det lite mer, men märkbart okritiskt. De fick väl inte vara för kritiska, när de fick lov att provköra en prototyp.
Men det verkar som om Stella-importören Genuine Scooter har ett finger med i spelet. De hävdas det i alla fall. Den här tråden är redan från i maj, när de testade den på plats. Kalifornien är den enda stat som inte tar in Stella med 2-T, "too hot for California", som Genuine skrev i annonserna.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Samma resultat på scootering. Den verkar märkbart snabare.
Bara det är gjord av plåt så....
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Post by SoulBoy »

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Vill man nödvändigtvis ha 4-t Vespa får man nog acceptera gummisnodd o automat.. :( :(
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Den har 4 växlar....
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Ola Lång wrote:Den har 4 växlar....
är den ett alternativ? :-?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Med tanke på att de totalt ruinerat alla möjligheter för tvåtaktaren att prestera, genom diverse katalysatorer och annat bjäfs, så är det inte konstigt alls.

Han som kör 2T verkar inte heller vara speciellt bra på att köra växlat...

Men ljudet...herregud. En vespa ska låta *putt putt putt*, och inte *frudududududududududud*. Punkt.

/G
kejj wrote:Samma resultat på scootering. Den verkar märkbart snabare.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Den låter kanske inte så skojigt, men visst är det en rolig hoj. Den är ändå ett riktigt alternativ till de tråkiga variatorerna. Snål är den också. Körde en sväng under Scooterpremäiren i Malmö och det var en lite udda känsla att köra en fyrtaktsmotor som man alltid är van att lyssna på ihop med en variator. Här fick man ju bestämma varvet själv.
Image
Image
Image
Image
Image
Skulle lätt kunna tänka mig att pimpa en LML 4T med smakfulla PX-prylar och använda som primärfordon i staden.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

Jag kan bara hålla med Peter att den varken låter eller luktar, så pulsen ökar.
Det är imponerande vad dessa currykonsumenter lyckats göra med en klassisk scooter. Dels att få en tvåtaktare att kvala in under dagens hårda avgaskrav. Dels att bygga in en fyrtaktare med separat bakram i en plåtscooter. Jag lyfter på turbanen och bugar.
Det är bara att konstatera att miljöfjantarna kommer fortsätta ta stryptag på oss scooterentusiaster. LML 4T är ett fullvärdigt alternativ den dag det blir förbud eller straffskatt på tvåtaktsolja.
Go classic, not plastic
Post Reply