LML 4T
LML 4T
Säga vad man vill om Indien men de lyckades där Piaggio tyckte det var för bökigt.
http://www.motoblog.it/post/21540/antep ... ar-4t-2010
http://www.motoblog.it/post/21540/antep ... ar-4t-2010
Bara det är gjord av plåt så....
Re: LML 4T
Fast 150-kubikarns nio hästar lär ju inte direkt skrynkla asfalten...kejj wrote:Säga vad man vill om Indien men de lyckades där Piaggio tyckte det var för bökigt.
http://www.motoblog.it/post/21540/antep ... ar-4t-2010
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Re: LML 4T
Vill man ha en motor som ser ut som en gräsklipparvariant, så visst.
Och se ska vi kanske inte nämna att det är i princip omöjligt att meka med den sittandes i ramen. Jag förstår Piaggio fullt ut att de inte ville gå den vägen.
/G
Och se ska vi kanske inte nämna att det är i princip omöjligt att meka med den sittandes i ramen. Jag förstår Piaggio fullt ut att de inte ville gå den vägen.
/G
kejj wrote:Säga vad man vill om Indien men de lyckades där Piaggio tyckte det var för bökigt.
http://www.motoblog.it/post/21540/antep ... ar-4t-2010
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
De har dryftat det lite på ett forum som heter StellaSpeed i USA, och ingen har väl några stora förväntningar. Vet inte när den lanseras där, tyckte jag läste att någon hade provkört... får kolla igen.
http://2strokebuzz.com/2009/05/07/the-n ... a-unveiled
http://forums.stellaspeed.com/viewtopic ... oke+Stella
Edit: Oj, sorry, såg att man måste logga in på StellaSpeed för alla ämnen, i alla fall måste jag det. Nåja...
Men ändå, en ny PX-klon med växlar och 4T-maskin... lite kul är det, trots allt. Tycker jag. Fast, en 200 med 15 hk hade varit trevligare, förstås. 9 hk låter inte mycket ur 150 cm3, men vridet gör det kanske roligare. Hoppas vi får höra om en riktig provkörning snart. Scootering lär ju göra en.
http://2strokebuzz.com/2009/05/07/the-n ... a-unveiled
http://forums.stellaspeed.com/viewtopic ... oke+Stella
Edit: Oj, sorry, såg att man måste logga in på StellaSpeed för alla ämnen, i alla fall måste jag det. Nåja...
Men ändå, en ny PX-klon med växlar och 4T-maskin... lite kul är det, trots allt. Tycker jag. Fast, en 200 med 15 hk hade varit trevligare, förstås. 9 hk låter inte mycket ur 150 cm3, men vridet gör det kanske roligare. Hoppas vi får höra om en riktig provkörning snart. Scootering lär ju göra en.
Last edited by Peter Sundfeldt on Mon 09 Nov 2009, 18:20, edited 2 times in total.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Ja, inte är det en ultimat lösning inte men kul att någon vågar/provar/orkar.
Sen att meka med vilken av Piaggios 4t kvar i ramen på de moderna Vespa modellerna är väl lika omöjligt det med?
Lite kul tycker jag att det är, en modern miljövänlig manuellt växlad PX klon
Sen att meka med vilken av Piaggios 4t kvar i ramen på de moderna Vespa modellerna är väl lika omöjligt det med?
Lite kul tycker jag att det är, en modern miljövänlig manuellt växlad PX klon

Last edited by kejj on Mon 09 Nov 2009, 20:22, edited 1 time in total.
Bara det är gjord av plåt så....
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
http://2strokebuzz.com/2009/05/07/the-n ... a-unveiled
Här står det lite mer, men märkbart okritiskt. De fick väl inte vara för kritiska, när de fick lov att provköra en prototyp.
Men det verkar som om Stella-importören Genuine Scooter har ett finger med i spelet. De hävdas det i alla fall. Den här tråden är redan från i maj, när de testade den på plats. Kalifornien är den enda stat som inte tar in Stella med 2-T, "too hot for California", som Genuine skrev i annonserna.
Här står det lite mer, men märkbart okritiskt. De fick väl inte vara för kritiska, när de fick lov att provköra en prototyp.
Men det verkar som om Stella-importören Genuine Scooter har ett finger med i spelet. De hävdas det i alla fall. Den här tråden är redan från i maj, när de testade den på plats. Kalifornien är den enda stat som inte tar in Stella med 2-T, "too hot for California", som Genuine skrev i annonserna.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Med tanke på att de totalt ruinerat alla möjligheter för tvåtaktaren att prestera, genom diverse katalysatorer och annat bjäfs, så är det inte konstigt alls.
Han som kör 2T verkar inte heller vara speciellt bra på att köra växlat...
Men ljudet...herregud. En vespa ska låta *putt putt putt*, och inte *frudududududududududud*. Punkt.
/G
Han som kör 2T verkar inte heller vara speciellt bra på att köra växlat...
Men ljudet...herregud. En vespa ska låta *putt putt putt*, och inte *frudududududududududud*. Punkt.
/G
kejj wrote:Samma resultat på scootering. Den verkar märkbart snabare.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Den låter kanske inte så skojigt, men visst är det en rolig hoj. Den är ändå ett riktigt alternativ till de tråkiga variatorerna. Snål är den också. Körde en sväng under Scooterpremäiren i Malmö och det var en lite udda känsla att köra en fyrtaktsmotor som man alltid är van att lyssna på ihop med en variator. Här fick man ju bestämma varvet själv.





Skulle lätt kunna tänka mig att pimpa en LML 4T med smakfulla PX-prylar och använda som primärfordon i staden.





Skulle lätt kunna tänka mig att pimpa en LML 4T med smakfulla PX-prylar och använda som primärfordon i staden.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Jag kan bara hålla med Peter att den varken låter eller luktar, så pulsen ökar.
Det är imponerande vad dessa currykonsumenter lyckats göra med en klassisk scooter. Dels att få en tvåtaktare att kvala in under dagens hårda avgaskrav. Dels att bygga in en fyrtaktare med separat bakram i en plåtscooter. Jag lyfter på turbanen och bugar.
Det är bara att konstatera att miljöfjantarna kommer fortsätta ta stryptag på oss scooterentusiaster. LML 4T är ett fullvärdigt alternativ den dag det blir förbud eller straffskatt på tvåtaktsolja.
Det är imponerande vad dessa currykonsumenter lyckats göra med en klassisk scooter. Dels att få en tvåtaktare att kvala in under dagens hårda avgaskrav. Dels att bygga in en fyrtaktare med separat bakram i en plåtscooter. Jag lyfter på turbanen och bugar.
Det är bara att konstatera att miljöfjantarna kommer fortsätta ta stryptag på oss scooterentusiaster. LML 4T är ett fullvärdigt alternativ den dag det blir förbud eller straffskatt på tvåtaktsolja.
Go classic, not plastic