Trim till Primavera som funkar utan byte av vev

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Trim till Primavera som funkar utan byte av vev

Post by Andréas »

Nu står Primmyn i tryggt förvar över vintern, men snart börjar det bli dags att förbereda inför nästa säsong. Vill trimma den utan att behöva splitta motorn och byta vev och ta upp blocket.

Har ni några tips på cylinder som går att använda genom att jetta upp original fuggen och sen kunna bygga vidare på när tiden är mogen för att splitta motorn?
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Post by wanten »

Är du medlem i SSK?

Nedanstående länk innehåller massa matnyttigt angående trim till Primavera;
http://www.scooterklubben.com/mektips/n ... mavera-125
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Re: Trim till Primavera som funkar utan byte av vev

Post by marre »

Andréas wrote:Vill trimma den utan att behöva splitta motorn och byta vev och ta upp blocket.
Varför det? Har inte alla Primavera nållager på ena sidan på veven precis som px? Då är det ju en baggis och dela motorn :wink:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Trim till Primavera som funkar utan byte av vev

Post by fritte »

marre wrote:Varför det? Har inte alla Primavera nållager på ena sidan på veven precis som px? Då är det ju en baggis och dela motorn :wink:
Nä, kullager/kullager.. :) :) :) :) :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Trim till Primavera som funkar utan byte av vev

Post by fritte »

Andréas wrote:Nu står Primmyn i tryggt förvar över vintern, men snart börjar det bli dags att förbereda inför nästa säsong. Vill trimma den utan att behöva splitta motorn och byta vev och ta upp blocket.

Har ni några tips på cylinder som går att använda genom att jetta upp original fuggen och sen kunna bygga vidare på när tiden är mogen för att splitta motorn?
Cylle med reed? :)
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Re: Trim till Primavera som funkar utan byte av vev

Post by marre »

fritte wrote:
marre wrote:Varför det? Har inte alla Primavera nållager på ena sidan på veven precis som px? Då är det ju en baggis och dela motorn :wink:
Nä, kullager/kullager.. :) :) :) :) :)
Inte alla isf, antagligen dom nyare som har nållager på ena sidan? A2011:s Primavera hade nållager på ena sidan.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Andréas!
Du har fått ett PM.
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Re: Trim till Primavera som funkar utan byte av vev

Post by Andréas »

fritte wrote:
Andréas wrote:Nu står Primmyn i tryggt förvar över vintern, men snart börjar det bli dags att förbereda inför nästa säsong. Vill trimma den utan att behöva splitta motorn och byta vev och ta upp blocket.

Har ni några tips på cylinder som går att använda genom att jetta upp original fuggen och sen kunna bygga vidare på när tiden är mogen för att splitta motorn?
Cylle med reed? :)
Funkar det verkligen på en motor med standard "inrede"? Och då måste man väl börja skära i plåten för att få plats med reedet?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Trim till Primavera som funkar utan byte av vev

Post by fritte »

Andréas wrote:
fritte wrote: Cylle med reed? :)
Funkar det verkligen på en motor med standard "inrede"? Varför inte, reeden bestämmer öpningstiden, inte veven. Och då måste man väl börja skära i plåten för att få plats med reedet? Kanske, vet inte.
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Mht det höga varvtal som Malossi, Quattrini etc producerar så kommer nog inte orginalveven må så särdeles bra.
Inga plug n play cylindrar precis.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

patrikgrann wrote:Mht det höga varvtal som Malossi, Quattrini etc producerar så kommer nog inte orginalveven må så särdeles bra.
Inga plug n play cylindrar precis.
Jo det är rätt, om ska man trimma lite hårdare bör man byta till en vev med stora konan.. :(
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Trim till Primavera som funkar utan byte av vev

Post by Hedge »

Min hade inte nållager, men dock ett delbart lager.

/G
marre wrote:
fritte wrote:
marre wrote:Varför det? Har inte alla Primavera nållager på ena sidan på veven precis som px? Då är det ju en baggis och dela motorn :wink:
Nä, kullager/kullager.. :) :) :) :) :)
Inte alla isf, antagligen dom nyare som har nållager på ena sidan? A2011:s Primavera hade nållager på ena sidan.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Vilken av dessa är att föredra? Har ingenting emot att det smattrar gott... :)

http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... OLINI.aspx


http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... OLINI.aspx

http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx

Och tror ni det räcker med en Leo Vince? Alla andra är ju snuskigt dyra!
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Fint pris också ;)
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

Hei,

DR är inte en stor uppgradering till original, dock en bra ersättare om du vill ha en originalish fräsch cylinder. Blir väl billigare med DR kit än uppborrning+kolv.

Polini ger en märkbar skillnad även bolt-on, kombinerad med en en polini banan eller ET3 pipa har du en trevlig motor. Kom ihåg att gå upp ett par steg i huvudmunstycke.

Om du vill ha mer så är det bara att splitta motorn, porta blocket, öppna veven, större förgasare osv. så dubblar du relativt lätt primmyns effekt.
På tyska forumet kan man läsa om monster Polinin med närmare 25hk, men det är en annan story.

lycka till

Nicke
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Okej, det får bli Polini då...

Vad är skillnaden på en Polini banan och Et3n?

Och vad fasen skiljer dem två Polini-kitten?
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

Hei,

http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... OLINI.aspx

Denna är Polini Twin Induction, dvs förgasarhalsen delar sig och matar soppa via vevhus och cylinder, om du kollar bilden så är det ett hål i cylindern vart halsen bultas fast.
Känner inte till denna Polinin så bra men har förstått att den är svårare att få justerad, effektmässigt är dom väl ganska lika tror jag. Alltså tycker att du borde välja den andra cyllen, Polini Mono.

ET3 röret är effektmässigt en förbättring från original, men ser ändå original ut.
Polini bananen ger helt ok effekt med polini cyllen ,och är det bästa du kan få utan att köpa en riktig pipa för flera tusen kronor. LeoVince pipan så gott som identisk med polinin.

Kolla det här, olika piporna i test:
http://davedaniel.proboards.com/index.c ... hread=1519

nicke
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Okej! Tack för att du hjälpte till att reda ut det.

Då är bara frågan om man kan få tag på något sånt där snygg motorställ som många använder, så man enklare kan jobba med motorn...

Någon som vet om det säljs nånstans i Sverige?
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

Ett motorställ lagar du lätt av några brädlappar och en bit vanerskiva, eller om du har tillgång till svets så e de ju inte många fogar det handlar om.
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Någon som har färdiga mått på ställningen? :)
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

Hei,
Jag byggde min på feeling, använde 9mm vattenfast vaner och några vinkeljärn och ca 40cm 8mm gängstång+ bultar.

Har fungerat som den ska, har t.o.m. provkört maskiner i den och den håller ännu ihop.

Image
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Grymt!
Har du bild från andra hållet också? :)
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

Jepp,

Image
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Förlåt mig, men jag menade bakifrån.
Post Reply