Trim till Primavera som funkar utan byte av vev
Trim till Primavera som funkar utan byte av vev
Nu står Primmyn i tryggt förvar över vintern, men snart börjar det bli dags att förbereda inför nästa säsong. Vill trimma den utan att behöva splitta motorn och byta vev och ta upp blocket.
Har ni några tips på cylinder som går att använda genom att jetta upp original fuggen och sen kunna bygga vidare på när tiden är mogen för att splitta motorn?
Har ni några tips på cylinder som går att använda genom att jetta upp original fuggen och sen kunna bygga vidare på när tiden är mogen för att splitta motorn?
Är du medlem i SSK?
Nedanstående länk innehåller massa matnyttigt angående trim till Primavera;
http://www.scooterklubben.com/mektips/n ... mavera-125
Nedanstående länk innehåller massa matnyttigt angående trim till Primavera;
http://www.scooterklubben.com/mektips/n ... mavera-125
Re: Trim till Primavera som funkar utan byte av vev
Varför det? Har inte alla Primavera nållager på ena sidan på veven precis som px? Då är det ju en baggis och dela motornAndréas wrote:Vill trimma den utan att behöva splitta motorn och byta vev och ta upp blocket.

Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Re: Trim till Primavera som funkar utan byte av vev
Nä, kullager/kullager..marre wrote:Varför det? Har inte alla Primavera nållager på ena sidan på veven precis som px? Då är det ju en baggis och dela motorn





Re: Trim till Primavera som funkar utan byte av vev
Cylle med reed?Andréas wrote:Nu står Primmyn i tryggt förvar över vintern, men snart börjar det bli dags att förbereda inför nästa säsong. Vill trimma den utan att behöva splitta motorn och byta vev och ta upp blocket.
Har ni några tips på cylinder som går att använda genom att jetta upp original fuggen och sen kunna bygga vidare på när tiden är mogen för att splitta motorn?

Re: Trim till Primavera som funkar utan byte av vev
Inte alla isf, antagligen dom nyare som har nållager på ena sidan? A2011:s Primavera hade nållager på ena sidan.fritte wrote:Nä, kullager/kullager..marre wrote:Varför det? Har inte alla Primavera nållager på ena sidan på veven precis som px? Då är det ju en baggis och dela motorn![]()
![]()
![]()
![]()
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: Trim till Primavera som funkar utan byte av vev
Funkar det verkligen på en motor med standard "inrede"? Och då måste man väl börja skära i plåten för att få plats med reedet?fritte wrote:Cylle med reed?Andréas wrote:Nu står Primmyn i tryggt förvar över vintern, men snart börjar det bli dags att förbereda inför nästa säsong. Vill trimma den utan att behöva splitta motorn och byta vev och ta upp blocket.
Har ni några tips på cylinder som går att använda genom att jetta upp original fuggen och sen kunna bygga vidare på när tiden är mogen för att splitta motorn?
Re: Trim till Primavera som funkar utan byte av vev
Andréas wrote:Funkar det verkligen på en motor med standard "inrede"? Varför inte, reeden bestämmer öpningstiden, inte veven. Och då måste man väl börja skära i plåten för att få plats med reedet? Kanske, vet inte.fritte wrote: Cylle med reed?
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: Trim till Primavera som funkar utan byte av vev
Min hade inte nållager, men dock ett delbart lager.
/G
/G
marre wrote:Inte alla isf, antagligen dom nyare som har nållager på ena sidan? A2011:s Primavera hade nållager på ena sidan.fritte wrote:Nä, kullager/kullager..marre wrote:Varför det? Har inte alla Primavera nållager på ena sidan på veven precis som px? Då är det ju en baggis och dela motorn![]()
![]()
![]()
![]()
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Vilken av dessa är att föredra? Har ingenting emot att det smattrar gott... 
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... OLINI.aspx
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... OLINI.aspx
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx
Och tror ni det räcker med en Leo Vince? Alla andra är ju snuskigt dyra!

http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... OLINI.aspx
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... OLINI.aspx
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx
Och tror ni det räcker med en Leo Vince? Alla andra är ju snuskigt dyra!
Hei,
DR är inte en stor uppgradering till original, dock en bra ersättare om du vill ha en originalish fräsch cylinder. Blir väl billigare med DR kit än uppborrning+kolv.
Polini ger en märkbar skillnad även bolt-on, kombinerad med en en polini banan eller ET3 pipa har du en trevlig motor. Kom ihåg att gå upp ett par steg i huvudmunstycke.
Om du vill ha mer så är det bara att splitta motorn, porta blocket, öppna veven, större förgasare osv. så dubblar du relativt lätt primmyns effekt.
På tyska forumet kan man läsa om monster Polinin med närmare 25hk, men det är en annan story.
lycka till
Nicke
DR är inte en stor uppgradering till original, dock en bra ersättare om du vill ha en originalish fräsch cylinder. Blir väl billigare med DR kit än uppborrning+kolv.
Polini ger en märkbar skillnad även bolt-on, kombinerad med en en polini banan eller ET3 pipa har du en trevlig motor. Kom ihåg att gå upp ett par steg i huvudmunstycke.
Om du vill ha mer så är det bara att splitta motorn, porta blocket, öppna veven, större förgasare osv. så dubblar du relativt lätt primmyns effekt.
På tyska forumet kan man läsa om monster Polinin med närmare 25hk, men det är en annan story.
lycka till
Nicke
Hei,
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... OLINI.aspx
Denna är Polini Twin Induction, dvs förgasarhalsen delar sig och matar soppa via vevhus och cylinder, om du kollar bilden så är det ett hål i cylindern vart halsen bultas fast.
Känner inte till denna Polinin så bra men har förstått att den är svårare att få justerad, effektmässigt är dom väl ganska lika tror jag. Alltså tycker att du borde välja den andra cyllen, Polini Mono.
ET3 röret är effektmässigt en förbättring från original, men ser ändå original ut.
Polini bananen ger helt ok effekt med polini cyllen ,och är det bästa du kan få utan att köpa en riktig pipa för flera tusen kronor. LeoVince pipan så gott som identisk med polinin.
Kolla det här, olika piporna i test:
http://davedaniel.proboards.com/index.c ... hread=1519
nicke
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... OLINI.aspx
Denna är Polini Twin Induction, dvs förgasarhalsen delar sig och matar soppa via vevhus och cylinder, om du kollar bilden så är det ett hål i cylindern vart halsen bultas fast.
Känner inte till denna Polinin så bra men har förstått att den är svårare att få justerad, effektmässigt är dom väl ganska lika tror jag. Alltså tycker att du borde välja den andra cyllen, Polini Mono.
ET3 röret är effektmässigt en förbättring från original, men ser ändå original ut.
Polini bananen ger helt ok effekt med polini cyllen ,och är det bästa du kan få utan att köpa en riktig pipa för flera tusen kronor. LeoVince pipan så gott som identisk med polinin.
Kolla det här, olika piporna i test:
http://davedaniel.proboards.com/index.c ... hread=1519
nicke