Lite mopedskruvande

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
colsson
Lärling
Lärling

Lite mopedskruvande

Post by colsson »

I brist på annat så tog jag ner Crescent moppen och satte igång med lite service inför sommarens rally. Det blir byte av kopplingslameller m.m..

Välkomna!
Image

Image

Smidigt att rulla upp moppen på mekbordet, som går på hjul.
Image

Image

Image
/ Christian
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Mycket trevlig verkstad. Påminner mycket om min egen med öl, notebook och modellflyg, tillsammans med fordonsmekande.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Mycket trevlig verkstad! Och moppen ser ju fin ut den också!
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Tack!
Ja, det har blivit ett mysigt kryp-in! Jag har nu precis uppgraderat belysningen i taket. Där satt tidigare en armatur från 1864 men tre rör. Nu har jag monterat ner den och kopplat in två armaturer med totalt 4x36W. När jag slog på ljusknappen så trodde jag att jag skulle behöva jobba med svetshjälm i fortsättningen.. hahaha. Skillnaden var enorm! :D

Den gamla armaturen..
Image

..och de nya.
Image
/ Christian
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Törs jag misstänka att den gamla armaturen var från 1964? På 1800-talet var det inte så väldigt mycket lysrör i användning... :wink:
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Riktigt trevlig verkstad och en jättefin moped.
Hoppas bara inte vespacos kommentar fick dig att bli lika arg som mannen i det bortklippta inslaget i antikrundan som det stod i tidningen om för ett tag sedan.

"Han blev helt tokig"
Peter Pluntky, leksaksexpert i programmet sedan starten, minns en man som kom med en leksaksbuss som sades vara från 1700-talet.
Bussen hade funnits i släkten sedan dess, vilket han kunde styrka med dokumentation. Problemet är bara att bussar inte tillverkades förrän på 1900-talet, något som Peter Pluntky lite för-synt påpekade för mannen.
- Han blev helt tokig, och vägrade tro på mina ord och viftade med släktintyget under näsan på mig.
Att Peter värderade leksaken till 20 000 kronor spelade ingen roll. Mannen stormade förgrymmad från inspelningsplatsen. Efteråt klipptes inslaget bort.

Undrar om släkten sparat något busskort från 1700 talet. :lol:
Post Reply