För mycket olja
För mycket olja
Efter en vintertur, då min PX 200E stått still ett tag innan, började det läcka olja under motorn. Vid närmare kontroll visade sig att jag fått i för mycket växellådsolja. Kan jag blåst någon packbox?
Hej,
du skall ha i bra mycket olja för att förstöra packboxarna, har varit med om att köra en Vespa PX-motor med 1l olja i växellådan ca 50mil (borde vara ca 2,5dl) och den läckte ut ordentligt med olja konstant, men när jag tömde ut den överflödiga oljan så var den okej igen.
Vet du var din läckte ut oljan?
du skall ha i bra mycket olja för att förstöra packboxarna, har varit med om att köra en Vespa PX-motor med 1l olja i växellådan ca 50mil (borde vara ca 2,5dl) och den läckte ut ordentligt med olja konstant, men när jag tömde ut den överflödiga oljan så var den okej igen.
Vet du var din läckte ut oljan?
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Re: För mycket olja
1, sjekk HVOR det lekker olje.Martin O wrote:Efter en vintertur, då min PX 200E stått still ett tag innan, började det läcka olja under motorn. Vid närmare kontroll visade sig att jag fått i för mycket växellådsolja. Kan jag blåst någon packbox?
-kan det være bensin som lekker fra forgasseren og nedover motoren? -skitten bensin kan ofte oppfattes å være olje.
2, om det lekker OLJE fra selve motoren, splitt og fiks.
3, sjekk lukten av oljen.
-lukter det bensin? -isåfall har du nok blåst packboxen på clutchsiden.
Splitt og skift!
Lykke til!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Nu verkar den vara tät, efter ett antal mil den gångna helgen.
Felet kan nog till stor del tillskrivas mig själv. Dels att det bevisligen varit för mycket olja.
När jag tappar ut oljan har jag motorn varm. Jag har nog varit lite för försiktig (med rätta) när jag återmonterat oljepluggen med varmt block. Pluggen gick att dra ett halvt varv till.
Felet kan nog till stor del tillskrivas mig själv. Dels att det bevisligen varit för mycket olja.
När jag tappar ut oljan har jag motorn varm. Jag har nog varit lite för försiktig (med rätta) när jag återmonterat oljepluggen med varmt block. Pluggen gick att dra ett halvt varv till.
Go classic, not plastic