Det här med oljan

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
colsson
Lärling
Lärling

Det här med oljan

Post by colsson »

Jag vet att det här med olja kan diskuteras i oändlighet.. men jag undrar vilken olja och blandning ni kör med? Jag menar då på en otrimmad veteranare. Själv kör jag med 4% Castrol TTS. Ska jag gå ner till 2% kanske?
/ Christian
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Det här med oljan

Post by Hedge »

Alla Vespor med slidmatning efter -59 står det väl att de ska köras på 2%.

Eller?

4% är det väl bara de kolvstyrda maskinerna som kräver, typ SS180 och GS150/160.

Jag körde min Rally 200 på 2% (exakt!) i massor med år, och använde den oljan som fanns tillgänglig, så länge den var antingen hel- eller halvsyntetisk.

Kolv och cylinder såg fina ut när jag rev för renovering.

2% är för övrigt det mått man ansåg behövas, med DÅTIDENS oljor (typ rak SAE30 mineralolja). Dagens oljor är hästlängder bättre på att tåla värme och att smörja.
/G
colsson wrote:Jag vet att det här med olja kan diskuteras i oändlighet.. men jag undrar vilken olja och blandning ni kör med? Jag menar då på en otrimmad veteranare. Själv kör jag med 4% Castrol TTS. Ska jag gå ner till 2% kanske?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Modeller innan 1959 - 4%
GS 150 - 6%
GS 160 - 4%
SS 180 - 4%
Alla andra - 2%

Vissa källor anger att det skall vara 5% istället för 4% på wideframes och GS160/SS180.

Jag kör 4% på min Super -56 och det funkar alldeles utmärkt 8)
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Ja då verkar det ju onödigt att jag kör på 4%.
/ Christian
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

Post by Loose Lips City Punk »

Kör 3 % med nyrenoverad motor ett tag, annars 2. Kör oxå gärna på TTS men har hört av många att det är överkurs att göra det, räcker tydligen med något "enklare/billigare", TT kanske? 4 % är iaf för mycket..
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

I manualen till min popolino står det 5%. Har dock alltid kört den på 2% och det verkar funka fint.
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

VNS1, den första popolinon hade insug av kolvstyrd modell. Då var det 5% som gällde. Kan vara att Como daterade upp dom där manualerna lite halvkasst. På Vns2 är det slidmatat som övriga familjen.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Fr.o.m. VNS3 väl?
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Ska ta på mig glasögonen och gå ut, skotta mig fram till garaget och hacka bort isen på stegen, spätta loss den igenisade vindsdörren och gå upp på loftet å kolla på motornummrena! Återkommer i ärendet om ett par dagar :D ä
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Vad spelar det för roll för oljeinblandningen om motorn är kolvmatad eller slidmatad?
/ Christian
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Det krävs större mängd olja i blandningen för att smörja vevhuset på den kolvstyrda motorn då bränslet från insuget kommer direkt in i cylindern. På den slidmatade motorn passerar bränsleflödet via insuget direkt ner i vevhuset och smörjer effektivare. Därför krävs det mindre mängd olja.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

SS 180 skall ha 5% en gamla manualer. Och det var för att det skulle räcka till alla platser. Så länge man kör med lätt hand räcker aningen mindre olja, men jag skulle nog inte våga minska alltför mycket. För den dagen kommer när man behöver gasa ordentligt. :wink:
Post Reply