Det här med oljan
Det här med oljan
Jag vet att det här med olja kan diskuteras i oändlighet.. men jag undrar vilken olja och blandning ni kör med? Jag menar då på en otrimmad veteranare. Själv kör jag med 4% Castrol TTS. Ska jag gå ner till 2% kanske?
/ Christian
Re: Det här med oljan
Alla Vespor med slidmatning efter -59 står det väl att de ska köras på 2%.
Eller?
4% är det väl bara de kolvstyrda maskinerna som kräver, typ SS180 och GS150/160.
Jag körde min Rally 200 på 2% (exakt!) i massor med år, och använde den oljan som fanns tillgänglig, så länge den var antingen hel- eller halvsyntetisk.
Kolv och cylinder såg fina ut när jag rev för renovering.
2% är för övrigt det mått man ansåg behövas, med DÅTIDENS oljor (typ rak SAE30 mineralolja). Dagens oljor är hästlängder bättre på att tåla värme och att smörja.
/G
Eller?
4% är det väl bara de kolvstyrda maskinerna som kräver, typ SS180 och GS150/160.
Jag körde min Rally 200 på 2% (exakt!) i massor med år, och använde den oljan som fanns tillgänglig, så länge den var antingen hel- eller halvsyntetisk.
Kolv och cylinder såg fina ut när jag rev för renovering.
2% är för övrigt det mått man ansåg behövas, med DÅTIDENS oljor (typ rak SAE30 mineralolja). Dagens oljor är hästlängder bättre på att tåla värme och att smörja.
/G
colsson wrote:Jag vet att det här med olja kan diskuteras i oändlighet.. men jag undrar vilken olja och blandning ni kör med? Jag menar då på en otrimmad veteranare. Själv kör jag med 4% Castrol TTS. Ska jag gå ner till 2% kanske?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
-
- Lärling
-
- Entusiast
Kör 3 % med nyrenoverad motor ett tag, annars 2. Kör oxå gärna på TTS men har hört av många att det är överkurs att göra det, räcker tydligen med något "enklare/billigare", TT kanske? 4 % är iaf för mycket..
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
-
- Entusiast
-
- Lärling
Det krävs större mängd olja i blandningen för att smörja vevhuset på den kolvstyrda motorn då bränslet från insuget kommer direkt in i cylindern. På den slidmatade motorn passerar bränsleflödet via insuget direkt ner i vevhuset och smörjer effektivare. Därför krävs det mindre mängd olja.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]