inkoppling tändplatta samt likriktarfrågor VGLA -59

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Fredde
Entusiast
Entusiast

inkoppling tändplatta samt likriktarfrågor VGLA -59

Post by Fredde »

Har fixat lite usla kablar och dålig kontakt och är nu tveksam till mina anteckningar och hur det engentligen ska kopplas in.

Jag har batteri på min och har således 3st spolar på tändplattan
Jag har 5 kablar som kommer ut från tändplattan

"Svart" som satt som jord anslutning på den "nedersta" spolen. den har jag satt på jord på motorn samt kopplat till "Grå" kabel på kabel stam.

"Röd" från kondensatorn som jag har kopplat till tändspole samt "Röd" på kabelstam.

Dessa är jag ganska säker på men nu blir det intressant.

På den nedersta spolen sitter det 2st röda kablar som går in på sidan av spolen mitt emellan den övriga lindningen. Vänster sida mot den svarta jord anslutningen, och den är typ inlindad i den övriga lindningen. Dessa "Röda" kablar får sen ett "Orange" (tyg?) hölje direkt efter spolen och denna kommer sen upp till kopplingdosan.
Där vid änden av den "oranga" kabeln sitter det en "Vit" markeringsstrumpa.
Jag har kopplat denna till "Vit" kabel som går till likriktaren.
Stämmer det?

Sen på samma nedersta spole fast i andra änden (mittemot jord anslutningen högersida och i ändan på lindningen) sitter det en "Gul" kabel.

På den högra övre spolen (ovanför kondensatorn och till höger om brytaren) sitter det en "Vit" kabel.
Denna vita har jag kopplat ihop med den "Gula" från understa spolen och kopplat dessa till "Gul" kabel på kabelstammen som går till tutan.
Är detta rätt?

Det känns inte riktigt bra vill inte dra igång den om det är fel liksom.
Får inte riktigt rätsida på de elscheman som jag har hittat, syns lite dåligt om jag har gjort rätt eller inte. Det som förbryllar är att den jag kopplat in till likriktaren, "min" vita har bara vit strumpa.

Och den som är "Vit" på riktigt inte riktigt verkar stå vad det är för färg på elscheman och att jag har kopplat ihop den med den "Gula"...

Ska båda mina "Vita" kopplas till likriktaren och bara den ensamma "Gula" till "Gul"?

Sen var det detta med likriktaren, min verkar vara paj.
Leder i båda riktningar.
Kan jag ersätta denna gamla orginal som bara har en "AC" ingång och en + (samt jordad i chassiet) Med en ny som har två "AC" och en "+" och en "-"?

Kopplar jag in den "Vita" på en "AC" och jordar den andra "AC" och "-" och sätter batteriet på "+"?

Jag behöver inte ha en spännings regulator?
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Tja svarar själv på detta.
Innan jag kopplade in den nya likriktaren och batteriet igen så var jag ute och körde en sväng och hel/halvljus och tutan verkar ju fungera.
Bytte likriktaren och koppla den som jag nämde tidigare och testade helt enkelt och det verkar fungera det med. Luktar inte brännt i alla fall;-)
Fast jag har ju inte startat den med denna inkoppling... men bakljus pilot lampa och broms fungerar också.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Post Reply