Ladda batteriet med tomgångskörning?
Ladda batteriet med tomgångskörning?
Vinterns grepp är hårt och abstinensen över att inte få köra min Vespa är svår. Sprang därför ner i garaget för att åtminstone undehålla batteriet med lite inomhusåkning. Den har stått i nästan sju veckor nu, men startade direkt. Körde runt i parkeringsgaraget i 5-6 minuter, tills det började lukta för mycket avgaser. Började sen undra om batteriet verkligen hinner laddas på så kort tid. Räcker det att stå på tomgång eller måste man varva för att generatorns ska ge tillräckligt med kräm?
Re: Ladda batteriet med tomgångskörning?
Batteriet hinner inte laddas tillräckligt på den tiden.
Ta ur batteriet. Koppla till en batteriladdare med underhållsladdning. Inga problem.
/G
Ta ur batteriet. Koppla till en batteriladdare med underhållsladdning. Inga problem.
/G
mejiro wrote:Vinterns grepp är hårt och abstinensen över att inte få köra min Vespa är svår. Sprang därför ner i garaget för att åtminstone undehålla batteriet med lite inomhusåkning. Den har stått i nästan sju veckor nu, men startade direkt. Körde runt i parkeringsgaraget i 5-6 minuter, tills det började lukta för mycket avgaser. Började sen undra om batteriet verkligen hinner laddas på så kort tid. Räcker det att stå på tomgång eller måste man varva för att generatorns ska ge tillräckligt med kräm?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Har inte tillgång till eluttag i garaget. Förra vintern var det inga problem att starta Vespan ungefär var 6:e vecka och köra den en stund. Hur lång tid måste motorn egentligen vara igång för att ladda upp batteriet och är det bättre att köra runt än att låta den stå på tomgång? Har hört någonstans att tomgång inte ger tillräckligt med ström. Jag tror inte batteriet hinner ladda ur på 6-8 veckor till den grad att det skadar batteriet. Vespan står i varmgarage.
Starten tar rejält mycket ström, om du nu använder elstarten.
Om du stänger av ljuset och startar med kicken så kommer du att ge laddning till batteriet även under tomgång, borde räcka med några minuter för att batteriet skall bli lyckligt.
Om du nu använder elstart/tuta/bromsljus så får du köra ordentligt mycket längre för att kompensera detta, så undvik detta vid dina underhållningsladdningssessioner.
/Calle
Om du stänger av ljuset och startar med kicken så kommer du att ge laddning till batteriet även under tomgång, borde räcka med några minuter för att batteriet skall bli lyckligt.
Om du nu använder elstart/tuta/bromsljus så får du köra ordentligt mycket längre för att kompensera detta, så undvik detta vid dina underhållningsladdningssessioner.
/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
-
- Mästare
Ett batteri kan laddas med upp till 0.1C-0.2C dvs är det på 10Ah kan det laddas med 1-2A. Detta orkar de flesta elsystem ge om man varvar över 1000rpm men i praktiken måste du köra >5h för att fulladda ett tomt batteri. Eftersom startströmmen är på cirka 20-30A så måste du alltså minst ladda batteriet 30ggr längre än vad du körde startmotorn.
Som Hedge skrev tidigare, underhållsladdning är lösningen - går inte deta skulle jag rekommendera att du kör åtminstone 1/2 h på >1000 rpm för att få in energi motsvarande 15-20% av batteriets kapacitet.
/HB
Som Hedge skrev tidigare, underhållsladdning är lösningen - går inte deta skulle jag rekommendera att du kör åtminstone 1/2 h på >1000 rpm för att få in energi motsvarande 15-20% av batteriets kapacitet.
/HB
...om man börjar med ett fullt batteri så behöver man inte ladda så länge varje gång för att hålla batteriet i skick.
Självurladdningen är inte så farlig och dessutom lägre under kyla.
Det finns olika teorier om vad som är bäst för blyaccar, pulsladdning eller konstantströmsladdning?
Helt klart tycker blyaccar om underhållsladdning, allra bäst är nog en väldigt låg ström av reglerad spänning (runt 13,8V normalt), men om man inte kan uppnå detta att ladda litte då och då är inte fel.
Självurladdningen är inte så farlig och dessutom lägre under kyla.
Det finns olika teorier om vad som är bäst för blyaccar, pulsladdning eller konstantströmsladdning?
Helt klart tycker blyaccar om underhållsladdning, allra bäst är nog en väldigt låg ström av reglerad spänning (runt 13,8V normalt), men om man inte kan uppnå detta att ladda litte då och då är inte fel.
Mina scootrar:
För att vara lite mer specifik så har jag en GTS, som ju inte har någon kick-start och man kan vad jag vet inte välja att stänga av strålkastare och bromsljus. Jag har inget larm eller något annat som drar ström, utom den blinkande kontrollampan (som slocknar efter ett visst antal timmar). Jag har aldrig haft problem med batteriet, som ju bara är ett och ett halvt år gammalt. Vespan står i varmgarage hela vintern.
Hur mycket laddar batteriet ut "av sig själv" resp. genom att vara inkopplat hela vintern. När jag startade upp efter 7 veckors parkering fanns inte en antydan till tvekan. Den gick igång direkt. Är batteri och elsystem på GTS anpassade så att Vespan ska kunna stå oanvänd flera månader utan problem, eller bör jag köra åtminstone en halvtimma typ var 6:e vecka under vintern för att underhålla batteriet?
Hur mycket laddar batteriet ut "av sig själv" resp. genom att vara inkopplat hela vintern. När jag startade upp efter 7 veckors parkering fanns inte en antydan till tvekan. Den gick igång direkt. Är batteri och elsystem på GTS anpassade så att Vespan ska kunna stå oanvänd flera månader utan problem, eller bör jag köra åtminstone en halvtimma typ var 6:e vecka under vintern för att underhålla batteriet?
Eftersom de till och med har bemödat sig med en funktion som släcker lysdioden, som drar väldigt lite ström, får man väl anta att elsystemet är optimerat för att spara på batteriet.mejiro wrote:Är batteri och elsystem på GTS anpassade så att Vespan ska kunna stå oanvänd flera månader utan problem, eller bör jag köra åtminstone en halvtimma typ var 6:e vecka under vintern för att underhålla batteriet?
Du kan säkert låta den stå ett par månader utan problem. Å andra sidan mår blybatterier bäst om de är fulladdade. Tar du ut Vespan på en sväng då och då förlänger du batteriets livslängd. Problemet är ju att starten drar en del ström och på tomgång ger generatorn knappast mer än vad lyset och andra förbrukare drar. Så du måste nog köra minst en halvtimme per gång för att det ska vara någon mening med det.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
-
- Nybörjare
Äldre typer av fritt ventilerade batterier hade en självurladdning på ungefär 1% av kapaciteten/dag. D v s man var tvungen att underhållsladda batteriet varannan eller var tredje månad.
Nyare batterier med Kalciumlegering har mycket lägre självurladdning.
Dessutom ökar självurladdningen med ökad temperatur så det bör stå kallt, gärna i minusgrader.
Men mitt råd är att ta ur batteriet och ladda upp det fullt förvara det svalt/kallt och ladda det igen någon dag innan det är dags för första vårturen.
//Peter Björkdahl
Nyare batterier med Kalciumlegering har mycket lägre självurladdning.
Dessutom ökar självurladdningen med ökad temperatur så det bör stå kallt, gärna i minusgrader.
Men mitt råd är att ta ur batteriet och ladda upp det fullt förvara det svalt/kallt och ladda det igen någon dag innan det är dags för första vårturen.
//Peter Björkdahl
Vintern vill ju aldrig ta slut... I brist på tillfällen för åktur på Vepan läste jag igår bruksanvisningen från pärm till pärm. Där fanns Piaggios svar på min batterifråga. Om Vespan står oanvänd en längre tid så ska man en gång i månaden starta upp och köra på något över tomgångsvarv i 10 - 15 minuter.
Tog en tur idag för att ladda batteriet. Senast jag körde var när jag åkte och köpte julgran några dagar före julafton. Vespan startade utan att tveka och det blev cirka 30 min körning i relativt låg fart samt några fotostopp (med motorn på tomgång).

Det var fem grader kallt, så det blev ju lite kallt om fingrarna. Nästa gång är det förhoppningsvis varmare.
/Jörgen

Det var fem grader kallt, så det blev ju lite kallt om fingrarna. Nästa gång är det förhoppningsvis varmare.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Jag har Sava bara fram. Bak sitter ett nytt Michelin Pilot City. Framdäckets grepp har jag inte haft några större problem med. Savas relativt grova mönster tror jag är en fördel i snö. Största problemet är att bakhjulet slirar vid start om man står lite i uppfösbacke och det är snö som underlag. Isiga vägar kräver mycket låg fart men lyckligtvis var de större vägarna i princip torra, så där var det inga problem med greppet.mejiro wrote:Hur kändes Sava-däcken i det väglaget?
/Jörgen
Du tog hem julgranen med vespan? Hur lyckades du med det ?Bergfors wrote:Tog en tur idag för att ladda batteriet. Senast jag körde var när jag åkte och köpte julgran några dagar före julafton. Vespan startade utan att tveka och det blev cirka 30 min körning i relativt låg fart samt några fotostopp (med motorn på tomgång).
/Jörgen
Det är ju smidigast om man har det. Men annars är ett mc batteri inte så stort och tungt. Så det är inte så svårt att ta in i lägenheten/huset om du ska ha din Vespa stående i flera månader. Finns underhållsladdare som fungerar bra både till mc och bilbatterier. Går att ha inkopplat flera månader i sträck.mejiro wrote:Har inte tillgång till eluttag i garaget.
Exempel: Batteriladdare CTEK
Jag spände den på pakethållaren bara:plast wrote: Du tog hem julgranen med vespan? Hur lyckades du med det ?

Jag har alltid ett gäng kronans läderremmar i Vespans handskfack. De är perfekta att spänna fast last med.
/Jörgen