Hur ska jag köra in nya trimmat motor?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
ClausFox
Entusiast
Entusiast
Posts: 185
Joined: Mon 29 Dec 2008, 00:52
Location: Norway
Contact:

Hur ska jag köra in nya trimmat motor?

Post by ClausFox »

Hur ska jag köra in den nya trimmete T5 motorn min?
Det borde börja stå och gå tills det är varmt och stannade för att låta den svalna igen?

Eller noe sånt?
Kom med forslag!! :D :D
Vespa Popolino Sportique Supreme 1964
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Beror lite på om det är en alu/nickasil cylinder eller gjutjärn.
ClausFox
Entusiast
Entusiast
Posts: 185
Joined: Mon 29 Dec 2008, 00:52
Location: Norway
Contact:

Post by ClausFox »

patrikgrann wrote:Beror lite på om det är en alu/nickasil cylinder eller gjutjärn.
Aluminum (Malossi 172cc for T5)
Vespa Popolino Sportique Supreme 1964
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,

Låt inte motorn bara stå och gå, utan ut och kör och kör blandad körning.

Förslag:
Se första 200-500km kör försiktigt utan att anstränga motorn, ta det lungt i uppförsbackar och accelerera försiktigt samt kör inte på fullgas.
Sedan fotsätt att ta det lugnt i uppförsvbackar och kör inte på fullgas upp till ungefär 1000km, efter det full gas :twisted:

Om du kör in på vanlig mineralolja blir inkörningssträckan kortare och mer inslitning sker, DOCK kan detta vara farligt om du är het på gashandtaget, inte kan hålla dig för att gasa fullt ibland, om isåfall kör in på helsyntetisk olja.

Lycka till! Har själv kört en massa mil på samma kit, det är helt underbart och när det är väl inkört och väl trimmat kan man ligga i 125+ under lång tid, perfekt att köra till scooterrun långt borta.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
ClausFox
Entusiast
Entusiast
Posts: 185
Joined: Mon 29 Dec 2008, 00:52
Location: Norway
Contact:

Post by ClausFox »

Okei, høres bra ut! Takk calle! :wink:
Vespa Popolino Sportique Supreme 1964
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Man vill ju säga "Trottel upp" men det kan ju bli feluppfattat i sammanhanget he he!
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
ClausFox
Entusiast
Entusiast
Posts: 185
Joined: Mon 29 Dec 2008, 00:52
Location: Norway
Contact:

Post by ClausFox »

Hehe, kommer att göra mig lite "kjørebok" att jag skulle skriva antalet km / Mil jag köra :)
Vespa Popolino Sportique Supreme 1964
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Calle, mfl.

Du har en poäng, men inkörning generellt är en stor myt.

Visst som försiktighetsråd är det ett poäng att man skall köra lugnt för att risken för havari är mindre. Men rent mekanisk sätt spelar det inte föga roll förutom att ramlagren behöver ett par timmar gång för att sätta sig till gångtoleranser.

En malossi slits max ett par hundradelar på 500 mil. ringarna slits oftare
men dessa har ingen inkörningsbehov als. (gjutjärnsringar måste köras in om dom inte har fasning)

är man noggran och inoljar alla delar, samt rengör alla lager med Brake-clean samt inoljar dessa efteråt så skall motorn var klar till att köras hårdt direkt.

en tävlingsmaskin rr eller mx har ofta inte mer än 25 timmar gångtid per kolv. hur skulle en sådan motor se ut om man körde in den 100 mil


din beskrivning Calle är snarlik den som följer med till RB-kitet. och dom har haft stora kvalitetsproblem, så då är det snarare beroende av produktet än hur man kör in motorn

jag har satt mig på scootern med en nymonterad malossi (2h) och kört Göteborg Gjövik göteborg. 120+ på motorväg. cyllen hade ingen märkbart slitage, även efter 2 säsongers hårdkörning.

rekommendation för igångkörning av nybygd motor.

starta motorn
ställ in stabil tomgång och försäkra att inget tjuvluft finns
kör motorn försiktigt i 15 min och låt svalna.
kolla noggrant efter läkage, bensin, läckande avgasfläns, etc.
kolla alla packboxar och kolla att topplocket är draget korrekt.
kör någon provsträcka och bestycka om nödvändigt.

klart.

inte meningen att på något sätt vara kaxig, men 90% av havarier beror
på hur motorn är ihopsatt och dom enskilda komponenternas kvalite.

gör man allt rätt från början och motorn är korrekt inställd
så kan man gasa direkt ur påsen.

så mycket skitdelar som finns på marknaden, nu så dyker det upp nya fel nästan vid varje motorbygnation.

mvh

Truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
ClausFox
Entusiast
Entusiast
Posts: 185
Joined: Mon 29 Dec 2008, 00:52
Location: Norway
Contact:

Post by ClausFox »

Wow, det låter faktiskt mer korrekt. kör 20mil är mycket, tycker jag! Jag har kört motor cross (2taktere) de har ändrat min stämpel på efter ca 25 + - timmars hård körning!

Men Truls? du som körde grön / svart vespan till gjøvik Classic Scooter Run 11? sounds very like you

http://vespaclub.no/bilder_fra_treff_og ... d=83&w=200
Vespa Popolino Sportique Supreme 1964
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Vet att till Malossis kit med nikasilcylindrar så står det varva inte mer än 6000rpm första timman sen är det klart.. Så som Truls sa!
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Truls wrote: din beskrivning Calle är snarlik den som följer med till RB-kitet. och dom har haft stora kvalitetsproblem, så då är det snarare beroende av produktet än hur man kör in motorn
Det finns en hel del olika synsätt på det här med inkörning

Normalt är att man ger en sådan instruktion då man vet att i princip ingen följer instruktionen, be en person att köra lungt i 100mil och personen i fråga kommer att kunna hålla sig i 10mil, max.

Om allt är perfekt i en motor med nikasil cylle och hårda ringar så behöver man inte köra så långt och om man vet exakt hur man skall tolka motorns olika symptom och kan leva sig in i varje komponent så kan man utnyttja motorn fullt ganska snabbt om inte är det bra mycket bättre att ta det lungt i början. :)


VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Men har du montert ny sylinder?

Trodde kun du hadde portet og nye lager/pakninger.

Og innkjøring av nye lager er ikke så rigid som innkjøring av sylinder/stempel...

Ø
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
ClausFox
Entusiast
Entusiast
Posts: 185
Joined: Mon 29 Dec 2008, 00:52
Location: Norway
Contact:

Post by ClausFox »

Svint1 wrote:Men har du montert ny sylinder?

Trodde kun du hadde portet og nye lager/pakninger.

Og innkjøring av nye lager er ikke så rigid som innkjøring av sylinder/stempel...

Ø
Sylinder skal portes, men "B" Stempel, MMW (CNC) topp, ny veiv, alle lager nye osv. men selv sylinder er nok det eneste som ikke skal byttes ut.. ellers alt mellom eksos og Gasser! med mine 55kg på min vespa blir du nok liggen bak gul scooteren! hehe 8)
Vespa Popolino Sportique Supreme 1964
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
Post Reply