Era garagetabbar
Era garagetabbar
Vi har väl alla gjort någon riktig tabbe i garaget. Dela med er här och låt oss andra kanske få ett gott skratt, samtidigt som vi lär något av detta.
Jag börjar själv, när jag skulle blästra och lacka en gaffel.
Efter blästringen blåste jag nogsamt av gaffeln från all blästerdamm som kunde gömt sig och tvättade allt med thinner.
Ingen altartavla, så jag lackade med lufttorkande lack. -Fiskögon!
Nedtvättning och lackning med tvåkomponentslack. -Fiskögon!
Nedtvättning igen med annan förtunning och lackning med tvåkomponentslack. -Fiskögon!
Nu började hjärnan bli märkbart påverkad av förtunningsångor, men arbetade ändå på högvarv. Var låg felet? Jag hade ju varit så noggrann.
Jag började utesluta detalj efter detalj och kom att tänka på mina dyrt inköpta industritrasor. Jo, det visade sig att de innehöll något malmedel med silikon.
Efter avtvättning med Biltemas torkpapper blev lackningen perfekt.
Efter blästringen blåste jag nogsamt av gaffeln från all blästerdamm som kunde gömt sig och tvättade allt med thinner.
Ingen altartavla, så jag lackade med lufttorkande lack. -Fiskögon!

Nedtvättning och lackning med tvåkomponentslack. -Fiskögon!

Nedtvättning igen med annan förtunning och lackning med tvåkomponentslack. -Fiskögon!

Nu började hjärnan bli märkbart påverkad av förtunningsångor, men arbetade ändå på högvarv. Var låg felet? Jag hade ju varit så noggrann.
Jag började utesluta detalj efter detalj och kom att tänka på mina dyrt inköpta industritrasor. Jo, det visade sig att de innehöll något malmedel med silikon.


Efter avtvättning med Biltemas torkpapper blev lackningen perfekt.

Min största tabbe var nog när jag satte fast framhjulet och drog fast det med batteridriven skruvdragare (obs ej mutterdragare).
Fick punka några dagar senare och körde långsamt hemåt.
I en kurva lossnar framhjulet!
Jag brakar i gatan.
Nya lacken åt helvete.
Vågar inte ens tänka på vad som hade hänt om jag hade kört i maxhastighet.
Se till att dra muttrarna ordentligt...
C
Fick punka några dagar senare och körde långsamt hemåt.
I en kurva lossnar framhjulet!
Jag brakar i gatan.
Nya lacken åt helvete.
Vågar inte ens tänka på vad som hade hänt om jag hade kört i maxhastighet.
Se till att dra muttrarna ordentligt...
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Suck...
Okey då..
Hade precis fått tillbaka fälgarna från pulverlack och skulle sätta på slang, däck och skruva ihop fälghalvorna.
När man skruvar ihop halvorna så gäller det att inte få slangen i kläm för då kan det gå hål..
Jag skruvar ihop allting, startar kompressorn och börjar fylla däcken..
Pssssssssssssssssssssssssssssssssss... låter det...
MEN VA F****N!!!!!!!!! Jag som var så noggrann!!
Isär med f*nskapet igen och inspektera slangen.. Igen läcka!?!?!?
Ihop med halvorna igen och ny luft.... Pssssssssssss.. sen slutade det.
Jo, se det var luften mellan slang och däck som pyste ut när jag fyllde slangen och den expanderade i däcket.
Tabbe nr 2 uspelade sig när jag hade hittat ovan nämnde Vespa på Blocket och skulle köra och hämta den.
Jag hade bokat ett kåpsläp på Statoil och tog med min uppkörningsramp från min egen mekbänk här hemma för att lättare kunna lasta scootern på släpet. Jag kör ut till statoil, får släpet, öppnar det och lägger i rampen. Kopplar sedan på släpet och konstaterar att lamporna inte lyser som de ska på släpet. Skit också! In till kassan, snackar med killen som då ger mig ett nytt släp. Jag kopplar på det och märker att det inte heller funkar som det ska.. Jahapp, då är det bilens släpvagnskontakt det är fel på. Jaja.. skitsamma, sa jag. Jag tar släpet och beger mig ut på motorvägen.. Efter 20 minuter kommer jag på att rampen ligger kvar i det första släpet som står kvar på statoil........................ jo, jag vände..

Okey då..
Hade precis fått tillbaka fälgarna från pulverlack och skulle sätta på slang, däck och skruva ihop fälghalvorna.
När man skruvar ihop halvorna så gäller det att inte få slangen i kläm för då kan det gå hål..

Jag skruvar ihop allting, startar kompressorn och börjar fylla däcken..
Pssssssssssssssssssssssssssssssssss... låter det...
MEN VA F****N!!!!!!!!! Jag som var så noggrann!!
Isär med f*nskapet igen och inspektera slangen.. Igen läcka!?!?!?
Ihop med halvorna igen och ny luft.... Pssssssssssss.. sen slutade det.



Jo, se det var luften mellan slang och däck som pyste ut när jag fyllde slangen och den expanderade i däcket.

Tabbe nr 2 uspelade sig när jag hade hittat ovan nämnde Vespa på Blocket och skulle köra och hämta den.
Jag hade bokat ett kåpsläp på Statoil och tog med min uppkörningsramp från min egen mekbänk här hemma för att lättare kunna lasta scootern på släpet. Jag kör ut till statoil, får släpet, öppnar det och lägger i rampen. Kopplar sedan på släpet och konstaterar att lamporna inte lyser som de ska på släpet. Skit också! In till kassan, snackar med killen som då ger mig ett nytt släp. Jag kopplar på det och märker att det inte heller funkar som det ska.. Jahapp, då är det bilens släpvagnskontakt det är fel på. Jaja.. skitsamma, sa jag. Jag tar släpet och beger mig ut på motorvägen.. Efter 20 minuter kommer jag på att rampen ligger kvar i det första släpet som står kvar på statoil........................ jo, jag vände..


/ Christian
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Eeehh.. Hej.. Ja det var ja igen...
Vi flyttade till en villa för några månader sen och jag fick nu äntligen ett eget garage och en verkstad i källaren!
När jag skulle flytta hela min verkstad från min dåvarande hyrda lokal så körde jag mååånga turer med bilen mellan lokalen och villan..
Vid den sista turen hade jag ställt ett stort sortimentskåp med sorterade skruvar. muttrar, låsbrickor m.m i storlek M3-M12 i framsätet.
det var MÅNGA skruvar! I första rondellen fick jag tvärnita för en idiot som bara körde in utan att se sig för.
Det tog ett par timmar att rensa bilen och sen sortera in allt i skåpet igen. När det hände fick jag en riktig brytning. Tur att jag var ensam i bilen. 
Vi flyttade till en villa för några månader sen och jag fick nu äntligen ett eget garage och en verkstad i källaren!

När jag skulle flytta hela min verkstad från min dåvarande hyrda lokal så körde jag mååånga turer med bilen mellan lokalen och villan..
Vid den sista turen hade jag ställt ett stort sortimentskåp med sorterade skruvar. muttrar, låsbrickor m.m i storlek M3-M12 i framsätet.



/ Christian
Stod i källaren och lackade min SS 205cc med ungefär tionde lagret klarlack ovanpå metalflaken.
Råkade sparka ut en burk med thinner på golvet. Måste torka upp - alltså ska jag stanna kompressorn till sprutan.
Detta sker genom att dra ur stickkontakten från förlängningssladden - då blir det en gnista.....
Det brann på säkert två-tre kvaderatmeter på golvet. Gissa om jag fick bråttom upp från källaren för att hämta en filt för att kväva elden!
Råkade sparka ut en burk med thinner på golvet. Måste torka upp - alltså ska jag stanna kompressorn till sprutan.
Detta sker genom att dra ur stickkontakten från förlängningssladden - då blir det en gnista.....
Det brann på säkert två-tre kvaderatmeter på golvet. Gissa om jag fick bråttom upp från källaren för att hämta en filt för att kväva elden!
Harmlös, men extremt pinsam klassiker.
När jag skulle köra iväg i ett p-hus för några år sedan hade jag glömt skivbromslåset i framhjulet på min DR650.
Turen blev extremt kort och jag for i backen som en tallrik kräm.
Både jag och hojen klarade oss utan skador, men gisses vad jag blev generad.
Detta var förresten inte anledningen till att jag bytte bort samma DR mot min Vespa.
När jag skulle köra iväg i ett p-hus för några år sedan hade jag glömt skivbromslåset i framhjulet på min DR650.
Turen blev extremt kort och jag for i backen som en tallrik kräm.
Både jag och hojen klarade oss utan skador, men gisses vad jag blev generad.
Detta var förresten inte anledningen till att jag bytte bort samma DR mot min Vespa.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Missade passningen på svänghjulet när jag monterade det. Slutade med att det trillade av efter två kvarter. Ny vev och svänghjul fick införskaffas.
Gick igenom blocket när jag portade upp PX-blocket för reed. Fick det svetsat. Gick igenom blocket direkt igen när jag fick tillbaka det...
/G
Gick igenom blocket när jag portade upp PX-blocket för reed. Fick det svetsat. Gick igenom blocket direkt igen när jag fick tillbaka det...
/G
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Har flera garagetabbar på lager, men den absolut störigaste var nog när jag renoverade en Vespa 50-motor. När jag var klar och hade satt in motorn i ramen igen, upptäckte jag en låsring på golvet. Det visade sig att det var låsringen som sitter på baksidan av det stora primärdrevet, så det blev till att lyfta ur och klyva motorn fullständigt igen....
Härförleden hände det också en högst irriterande grej...hade precis köpt en stor plastlåda med mängder av fack, där jag noggrant sorterade upp alla skruvar, muttrar och andra smådelar till vesporna efter var de hör hemma - säkert ett par tre-fyra hundra smådelar totalt. Jag hade precis öppnat locket när jag råkade tappa en skruv på golvet. Kröp under bordet för att leta efter den, varpå min högst osmidiga kropp stötte till bordskanten och allt innehåll i den noggrant sorterade lådan formligen forsade ut på min rygg och ner på golvet...
Mvh
/ Fredrik

Härförleden hände det också en högst irriterande grej...hade precis köpt en stor plastlåda med mängder av fack, där jag noggrant sorterade upp alla skruvar, muttrar och andra smådelar till vesporna efter var de hör hemma - säkert ett par tre-fyra hundra smådelar totalt. Jag hade precis öppnat locket när jag råkade tappa en skruv på golvet. Kröp under bordet för att leta efter den, varpå min högst osmidiga kropp stötte till bordskanten och allt innehåll i den noggrant sorterade lådan formligen forsade ut på min rygg och ner på golvet...

Mvh
/ Fredrik
Då var det dags igen.
Då oljenivåglaset var bortom all räddning och det dessutom var slut hos EM-scooters, fick jag ett begagnat, med mindre spricka av dadelen, här på forumet. För att täta och förstärka glaset blandade jag polyester från Biltema och skulle göra en glasfiberarmering. Polyestern blandade jag i en engångs plastmugg. Glädjen varade i 20 minuter tills polyestern löste upp plastmuggen och all klibbig sörja rann ut över arbetsbänken.
Då oljenivåglaset var bortom all räddning och det dessutom var slut hos EM-scooters, fick jag ett begagnat, med mindre spricka av dadelen, här på forumet. För att täta och förstärka glaset blandade jag polyester från Biltema och skulle göra en glasfiberarmering. Polyestern blandade jag i en engångs plastmugg. Glädjen varade i 20 minuter tills polyestern löste upp plastmuggen och all klibbig sörja rann ut över arbetsbänken.
Go classic, not plastic
Och ännu en klassiker.
När jag idag skulle byta hjullager och man glad i hågen nästan har fått in lagret på plats. Humm, får nog knacka lite med en skruvmejsel runt yttre lagerbanan för att lagret ska sätta sig ordentligt på plats och man kan få dit låsclipset. Givetvis slinter skruvmejseljäveln och går rakt in i bland kulorna i lagret. Suck och fan i helv..e!
Ja, då var det bara att åka till lokala kullagerhandlaren och köpa nytt.
När jag idag skulle byta hjullager och man glad i hågen nästan har fått in lagret på plats. Humm, får nog knacka lite med en skruvmejsel runt yttre lagerbanan för att lagret ska sätta sig ordentligt på plats och man kan få dit låsclipset. Givetvis slinter skruvmejseljäveln och går rakt in i bland kulorna i lagret. Suck och fan i helv..e!
Ja, då var det bara att åka till lokala kullagerhandlaren och köpa nytt.
Inte mina tabbar men tål att berättas:
Tabbe1:
En bekant tvättade sin flong nya bil med en scotch-britesvamp.
Dyr tabbe kan jag säga. Hela bilen fick lackas om.
Tabbe2:
En polare (som är stark i armarna) drog sönder hjulmuttrarna vid byte till sommardäck. Resultat: Två hjul lossnade under färd. Trist.
/G
Tabbe1:
En bekant tvättade sin flong nya bil med en scotch-britesvamp.
Dyr tabbe kan jag säga. Hela bilen fick lackas om.
Tabbe2:
En polare (som är stark i armarna) drog sönder hjulmuttrarna vid byte till sommardäck. Resultat: Två hjul lossnade under färd. Trist.
/G
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Min första tanke var att det måste ha gått att polera?Hedge wrote:Inte mina tabbar men tål att berättas:
Tabbe1:
En bekant tvättade sin flong nya bil med en scotch-britesvamp.
Dyr tabbe kan jag säga. Hela bilen fick lackas om.
/G
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Nepp. Som sagt: flong ny bil. Dvs mjuk ny lack. Ska inte ens tvättas med högtryck den första tiden, och inte heller i biltvätt. Lacken blev helt förstörd.
/G
/G
blizzy wrote:Min första tanke var att det måste ha gått att polera?Hedge wrote:Inte mina tabbar men tål att berättas:
Tabbe1:
En bekant tvättade sin flong nya bil med en scotch-britesvamp.
Dyr tabbe kan jag säga. Hela bilen fick lackas om.
/G
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
jag tycker ändå det låter lite konstigt,kan så vara att bilen va ny,men lacken kan ändå inte vara så färsk så att den e mjuk..Hedge wrote:Nepp. Som sagt: flong ny bil. Dvs mjuk ny lack. Ska inte ens tvättas med högtryck den första tiden, och inte heller i biltvätt. Lacken blev helt förstörd.
/G
blizzy wrote:Min första tanke var att det måste ha gått att polera?Hedge wrote:Inte mina tabbar men tål att berättas:
Tabbe1:
En bekant tvättade sin flong nya bil med en scotch-britesvamp.
Dyr tabbe kan jag säga. Hela bilen fick lackas om.
/G
men det va ett smörjobb för lackeraren då,räckte väl med klarlack,dessutom va den färdigslipat

Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Första gången oljenivåglaset sprack och Vespan märkte revir på garagegolvet, gjorde jag det mest naturliga: En rejäl hög sågspån på garagegolvet för att suga upp oljan.
Efter en timmes mekande var det dags att provstarta...
Jag lärde mig snabbt provstarta inte en fläktkyld motor med sågspån på golvet! Det blev åtskilliga timmars sanering av sågspån på hyllor, verktyg och alla andra skrymslen.
Efter en timmes mekande var det dags att provstarta...
Jag lärde mig snabbt provstarta inte en fläktkyld motor med sågspån på golvet! Det blev åtskilliga timmars sanering av sågspån på hyllor, verktyg och alla andra skrymslen.
Go classic, not plastic
Re: Era garagetabbar
Jaha... Då var det dags igen..
Håller på att höst-fixa lite med Touringen och det skitiga och trista fläkthjulet skulle få sig en tvätt och lite ny, fin silverfärg! Plockade av fläkthjulet, tvättade det ordentligt och tog fram den värmebeständiga färgen och sprutade ett par lager. Resultatet blev kanon! Nu skulle färgen bara härdas i ugnen vid 250 grader. Det här har jag ju gjort många gånger och slutresultatet blir alltid lika bra!
Nåväl... Färgen BLEV snygg! och fläkthjulet blev jättebra........ugnen brann inte upp....
Så vad var det då som gick fel?
Jo.... Fläkthjulet slog sig av värmen och är nu helt obrukbart. Det går säkert att fräsa/svarva det rakt igen men när ett nytt kostar 185kr så kan det kvitta... Det var bara att beställa nytt.
KLANTIGT!

Håller på att höst-fixa lite med Touringen och det skitiga och trista fläkthjulet skulle få sig en tvätt och lite ny, fin silverfärg! Plockade av fläkthjulet, tvättade det ordentligt och tog fram den värmebeständiga färgen och sprutade ett par lager. Resultatet blev kanon! Nu skulle färgen bara härdas i ugnen vid 250 grader. Det här har jag ju gjort många gånger och slutresultatet blir alltid lika bra!
Nåväl... Färgen BLEV snygg! och fläkthjulet blev jättebra........ugnen brann inte upp....
Så vad var det då som gick fel?
Jo.... Fläkthjulet slog sig av värmen och är nu helt obrukbart. Det går säkert att fräsa/svarva det rakt igen men när ett nytt kostar 185kr så kan det kvitta... Det var bara att beställa nytt.
KLANTIGT!

/ Christian
Re: Era garagetabbar
Men det är ju aluminium,varför måla när det kan poleras?våtslipa först baracolsson wrote:Jaha... Då var det dags igen..![]()
Håller på att höst-fixa lite med Touringen och det skitiga och trista fläkthjulet skulle få sig en tvätt och lite ny, fin silverfärg! Plockade av fläkthjulet, tvättade det ordentligt och tog fram den värmebeständiga färgen och sprutade ett par lager. Resultatet blev kanon! Nu skulle färgen bara härdas i ugnen vid 250 grader. Det här har jag ju gjort många gånger och slutresultatet blir alltid lika bra!
Nåväl... Färgen BLEV snygg! och fläkthjulet blev jättebra........ugnen brann inte upp....
Så vad var det då som gick fel?
Jo.... Fläkthjulet slog sig av värmen och är nu helt obrukbart. Det går säkert att fräsa/svarva det rakt igen men när ett nytt kostar 185kr så kan det kvitta... Det var bara att beställa nytt.
KLANTIGT!
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Re: Era garagetabbar
nej,det va ju inte vad tråden handla om,en tanke från mig bara.colsson wrote:..och hur polerar jag mellan fläktbladen?
Det finns ett kit på biltema som man kan köpa,används på borrmaskin,visst lite pyssligt,men blir bra.
länk: http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-K ... ift-12-st/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/