En liten liten fråga om choken

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

En liten liten fråga om choken

Post by colsson »

Är det normalt att choken på min touring är återfjädrande och att man får hålla den utdragen medan man kickar?
/ Christian
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: En liten liten fråga om choken

Post by Federico »

colsson wrote:Är det normalt att choken på min touring är återfjädrande och att man får hålla den utdragen medan man kickar?
så är det på mina också, jag gjorde en enkel lösning på detta som kanske fler har nytta av. återkommer med ritning.
Federico
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Verkligen? Min är inte så...skulle iofs inte göra så mycket om den var det eftersom jag har en tendens att glömma den på annars. :lol:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

mina var inte heller så innan 28 och 30 PHB åkte på.....
Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

här kommer en fult ritad skiss på hur jag gjorde.

observera att placering av hål och spår är endast skissade här hemma utan tillgång till riktiga mått, men det mäter man enkelt själv på sin scooter.

jag gjorde ett "L"format spår i röret i ramen, borrade ett litet hål i chokereglaget och slog i en fjädrande pinne när chokereglaget var på plats.

man drar alltså ut choken som vanligt, men fullt ute vrider man reglaget lite och pinnen låser i "L":et. sedan vider man tillbaka och pinnen hoppar in igen.


Image
Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Snygg lösning Federico!
dock;
Klämman längst in på chokeröret skall göra att choken hålls ute utan att åka in av sig själv...kanske saknar den spänsten eller saknas?
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Snygg ritning och snygg lösning!
Klämman ja... den satte jag inte tillbaka sist när jag bytte chokeknoppen.... :roll: :oops:
Jag förstod inte hur ett hårt, stumt metallrör kunde påverkas av en liten klämma.. och det förstår jag fortfarande inte.
/ Christian
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

colsson wrote: Jag förstod inte hur ett hårt, stumt metallrör kunde påverkas av en liten klämma.. och det förstår jag fortfarande inte.
Det finns er urtag i röret där klämman kan klämma direkt på choken
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

calle wrote:
colsson wrote: Jag förstod inte hur ett hårt, stumt metallrör kunde påverkas av en liten klämma.. och det förstår jag fortfarande inte.
Det finns er urtag i röret där klämman kan klämma direkt på choken
i mitt fall kan det vara så att utslaget på phb förgasaren är kortare och därför kommer inte pinnen hela vägen till urtaget
Federico
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

calle wrote:
colsson wrote: Jag förstod inte hur ett hårt, stumt metallrör kunde påverkas av en liten klämma.. och det förstår jag fortfarande inte.
Det finns er urtag i röret där klämman kan klämma direkt på choken
Ahaaaaa.. :D
Ja, jag tror nog att jag behåller choken som den är nu. Det ser ju rätt avancerat ut med specialhandgrepp för att kallstarta min hoj! :wink:
/ Christian
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

colsson wrote:Jag förstod inte hur ett hårt, stumt metallrör kunde påverkas av en liten klämma.. och det förstår jag fortfarande inte.
Klämman är igentligen en fjäder som trycker mot chokens axel med tillräcklig kraft så friktionen axel/fjäderklämma blir större än chokens returfjäders kraft. Är likadant på PX o funkar utmärkt! :)
Post Reply