En liten liten fråga om choken
En liten liten fråga om choken
Är det normalt att choken på min touring är återfjädrande och att man får hålla den utdragen medan man kickar?
/ Christian
Re: En liten liten fråga om choken
så är det på mina också, jag gjorde en enkel lösning på detta som kanske fler har nytta av. återkommer med ritning.colsson wrote:Är det normalt att choken på min touring är återfjädrande och att man får hålla den utdragen medan man kickar?
Federico
här kommer en fult ritad skiss på hur jag gjorde.
observera att placering av hål och spår är endast skissade här hemma utan tillgång till riktiga mått, men det mäter man enkelt själv på sin scooter.
jag gjorde ett "L"format spår i röret i ramen, borrade ett litet hål i chokereglaget och slog i en fjädrande pinne när chokereglaget var på plats.
man drar alltså ut choken som vanligt, men fullt ute vrider man reglaget lite och pinnen låser i "L":et. sedan vider man tillbaka och pinnen hoppar in igen.

observera att placering av hål och spår är endast skissade här hemma utan tillgång till riktiga mått, men det mäter man enkelt själv på sin scooter.
jag gjorde ett "L"format spår i röret i ramen, borrade ett litet hål i chokereglaget och slog i en fjädrande pinne när chokereglaget var på plats.
man drar alltså ut choken som vanligt, men fullt ute vrider man reglaget lite och pinnen låser i "L":et. sedan vider man tillbaka och pinnen hoppar in igen.

Federico
i mitt fall kan det vara så att utslaget på phb förgasaren är kortare och därför kommer inte pinnen hela vägen till urtagetcalle wrote:Det finns er urtag i röret där klämman kan klämma direkt på chokencolsson wrote: Jag förstod inte hur ett hårt, stumt metallrör kunde påverkas av en liten klämma.. och det förstår jag fortfarande inte.
Federico
Ahaaaaa..calle wrote:Det finns er urtag i röret där klämman kan klämma direkt på chokencolsson wrote: Jag förstod inte hur ett hårt, stumt metallrör kunde påverkas av en liten klämma.. och det förstår jag fortfarande inte.

Ja, jag tror nog att jag behåller choken som den är nu. Det ser ju rätt avancerat ut med specialhandgrepp för att kallstarta min hoj!

/ Christian
Klämman är igentligen en fjäder som trycker mot chokens axel med tillräcklig kraft så friktionen axel/fjäderklämma blir större än chokens returfjäders kraft. Är likadant på PX o funkar utmärkt!colsson wrote:Jag förstod inte hur ett hårt, stumt metallrör kunde påverkas av en liten klämma.. och det förstår jag fortfarande inte.