Lambretta TV 175 II - "Att lära sig något nytt"
Hmm.. Nu har ju inte jag tittat på alltför många kopplingar så jag kan inte säga om det ser helt åt fanders ut eller inte. Jag tänkte inte på spindeln satt löst och den stora glipan tror jag beror på att korken inte mår så bra. Jag får väl se lite mera exakt när jag plockar isär den.SoulBoy wrote:Kedjan såg ju väldigt slak ut. Men jag undrar om det inte är ordentligt med knas med din koppling. Sitter spindeln lös eller? Inte ska det väl var en sån glipa vid den yttersta plattan.
/Ronny
När man tittar på bilderna här ser jag inte så stora skillnader: http://www.scooterhelp.com/tips/engine/lam.clutch.html
Detta blir nog spännande.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Byt ut kedjan och lamellerna, plus att du filar lite på kopplingskorgen.
Det ser ut som om lamellerna skaft.
När du ändå är i farten kan du skaffa nya kopplingsfjädrar också.
Gärna extra hårda.
Passa även på att kontrollera spelet mellan det yttersta drevet och "fixeringsplattan" med bladmått. Det sitter en stor bricka där
http://www.lcgb.co.uk/workshop/engine.html
Nedre halvan på sidan.
Max. spel är 0.3 mm enligt Stickys Lambrettabok som är guld att ha.
http://www.lambrettabook.com/
Det ser ut som om lamellerna skaft.
När du ändå är i farten kan du skaffa nya kopplingsfjädrar också.
Gärna extra hårda.
Passa även på att kontrollera spelet mellan det yttersta drevet och "fixeringsplattan" med bladmått. Det sitter en stor bricka där
http://www.lcgb.co.uk/workshop/engine.html
Nedre halvan på sidan.
Max. spel är 0.3 mm enligt Stickys Lambrettabok som är guld att ha.
http://www.lambrettabook.com/
Hej,
Tror 'glipan' i kopplingen är en synvilla orsakat av skugga i fotot, kan inte bli en glipa där om kopplingen sitter ihop som på bilden.
Du kan byta kolvringar med motorn på plats, om du tar bort gummiklossen på ovansidan av motorn och sedan tar av stötdämparen så kommer motorn ner såpass mycket att du får ut cylinder med insug på.
Den övre kedjespännaren ser inte så bra ut, du kan modernisera det lite här med nylonkedjespännare eller en i alu med teflonbehandlat nylon. Isåfall behöver du inte den undre kedjespännaren.
Och om du gör detta, gå över till pinnbult, stora brickor och nylocmuttrar här.
När du ändå har kopplingen ur, kontrollera lagrena i kopplingskorgen och växellådan, de är alla lätta att byta och alla standardlager.
VH/Calle
Tror 'glipan' i kopplingen är en synvilla orsakat av skugga i fotot, kan inte bli en glipa där om kopplingen sitter ihop som på bilden.
Du kan byta kolvringar med motorn på plats, om du tar bort gummiklossen på ovansidan av motorn och sedan tar av stötdämparen så kommer motorn ner såpass mycket att du får ut cylinder med insug på.
Den övre kedjespännaren ser inte så bra ut, du kan modernisera det lite här med nylonkedjespännare eller en i alu med teflonbehandlat nylon. Isåfall behöver du inte den undre kedjespännaren.
Och om du gör detta, gå över till pinnbult, stora brickor och nylocmuttrar här.
När du ändå har kopplingen ur, kontrollera lagrena i kopplingskorgen och växellådan, de är alla lätta att byta och alla standardlager.
VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Hej,
Sticky är husguden... Bläddrat mycket i hans bok nu.
Kopplingen ska ur som sagt och så får vi se lite vad som händer. Kedjeguider känns aktuellt och när kedjan är ur får jag se hur trött den är och förmodligen byta den. Tänkte försöka analysera det mesta och göra en storbeställning istället för att ta det pö om pö.
Jag har meckat lite till. Tänkte se hur det låg till med kolvringarna och cylindern. Det har känts som att jag har väldigt låg kompression och jag hade hoppats att få reda på varför genom att öppna upp och titta lite där.
Toppen var lite smutsig.

Nyfiken rackare tittar ut lite. Svart men hoppfullt.

Cylinderloppet. Fin hinna med olja/bensin, slät som en barnrumpa. Räcker det med lite mild honing kanske?

Här ska det inte in något skräp.

Det största märket på kolven. Fanns ett liknande men betydligt mindre på andra sidan också. Vad är erat bästa tips pför att få bort resterna ovanpå kolven? Hur påverkas motorn av att det sett ut som detta?

Undersidan av kolven. Lite olja. Vet inte om det är bra eller dåligt men känns ändå ganska normalt. Styrpinnen var inga problem att få ut. Det lilla lagret ska man väl passa på och byta också.

Jag tänkte nog ta isär svänghjulssidan också och se hur det står till med brytarna och lite sånt. Kan man lösa det utan svänghjulsavdragaren?
För övrigt skulle jag väldigt gärna låna lite specialverktyg som man behöver av någon här i Stockholmstrakten. Har fått lite tips och det är tacksamt, allt är av intresse.
Sticky är husguden... Bläddrat mycket i hans bok nu.
Kopplingen ska ur som sagt och så får vi se lite vad som händer. Kedjeguider känns aktuellt och när kedjan är ur får jag se hur trött den är och förmodligen byta den. Tänkte försöka analysera det mesta och göra en storbeställning istället för att ta det pö om pö.
Jag har meckat lite till. Tänkte se hur det låg till med kolvringarna och cylindern. Det har känts som att jag har väldigt låg kompression och jag hade hoppats att få reda på varför genom att öppna upp och titta lite där.
Toppen var lite smutsig.

Nyfiken rackare tittar ut lite. Svart men hoppfullt.

Cylinderloppet. Fin hinna med olja/bensin, slät som en barnrumpa. Räcker det med lite mild honing kanske?

Här ska det inte in något skräp.

Det största märket på kolven. Fanns ett liknande men betydligt mindre på andra sidan också. Vad är erat bästa tips pför att få bort resterna ovanpå kolven? Hur påverkas motorn av att det sett ut som detta?

Undersidan av kolven. Lite olja. Vet inte om det är bra eller dåligt men känns ändå ganska normalt. Styrpinnen var inga problem att få ut. Det lilla lagret ska man väl passa på och byta också.

Jag tänkte nog ta isär svänghjulssidan också och se hur det står till med brytarna och lite sånt. Kan man lösa det utan svänghjulsavdragaren?
För övrigt skulle jag väldigt gärna låna lite specialverktyg som man behöver av någon här i Stockholmstrakten. Har fått lite tips och det är tacksamt, allt är av intresse.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Fritte: Här har du en bra förklaring som beskriver det bättre än vad jag skulle gjort om värmetal på tändstift http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 187102.ece
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Där nämns inget om beläggningar på kolvens undersida.marre wrote:Fritte: Här har du en bra förklaring som beskriver det bättre än vad jag skulle gjort om värmetal på tändstift http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 187102.ece
I Two-stroke performance & tuning nämns death ash, en grå beläggning på kolvtoppens undersida. Den skall bero på för tidig tändning eller snål bränsleblandning, ingen hänvisning görs till stiftets värmetal.

Jag kan bara se blank aluminium o olja på bilden.
/L

Syftet med rätt värmetal på stiftet är att man kan styra hur mycket värme som avleds genom toppen..
Citerat från NGK:s hemsida "In identical spark plug types, the difference from one heat range to the next is the ability to remove approximately 70°C to 100°C from the combustion chamber. A projected style spark plug firing tip temperature is increased by 10°C to 20°C. "
Har man rätt bestyckning och rätt värmetal så ska inte undersidan av kolven bli så pass varm att det blir svart av bränd olja.
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Ganska vanligt att det ser ut så innuti och ovanpå kolven, särskilt om det körts gå omodern olja vilken man kan tro att din scooter gjort.
Brukar använda ett kopparmynt att skrapa bort sotet på kolvtoppen med. (finns det fortfarande kopparmynt i Sverige?)
Cylinder ser ju fin ut! Att hona är en bra ide och att byta kolvringarna samtidigt.
Kolvbultslager är nog en mycket bra idé att byta, det är samma typ som sitter i Vespa PX200
VH/Calle
Brukar använda ett kopparmynt att skrapa bort sotet på kolvtoppen med. (finns det fortfarande kopparmynt i Sverige?)
Cylinder ser ju fin ut! Att hona är en bra ide och att byta kolvringarna samtidigt.
Kolvbultslager är nog en mycket bra idé att byta, det är samma typ som sitter i Vespa PX200
VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Jag har svänghjulsavdragaren som du skulle kunna få låna, annars vet jag inte vad man kan behöva för specialverktyg?Zikes wrote:ag tänkte nog ta isär svänghjulssidan också och se hur det står till med brytarna och lite sånt. Kan man lösa det utan svänghjulsavdragaren?
För övrigt skulle jag väldigt gärna låna lite specialverktyg som man behöver av någon här i Stockholmstrakten.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Tyvärr saknar jag en del av dessa "bra att ha"-grejer också. Mitt verktyggskåp är inte tokigt välutrustat tyvärr, plus att motorn sitter kvar i chassit nu och då blir det änne mera överjävligt att hålla på med tvingar.
Tack Aryan för erbjudandet, jag har fått nys om att det eventuellt ska finnas en svänghjulsavdragare inte speciellt långt ifrån mig.
Tack Aryan för erbjudandet, jag har fått nys om att det eventuellt ska finnas en svänghjulsavdragare inte speciellt långt ifrån mig.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
de kommer i 3 passningar.calle wrote:Kolvbultslager är nog en mycket bra idé att byta, det är samma typ som sitter i Vespa PX200.

URL=http://img213.imageshack.us/i/lager.png/]

Man kan ha tre olika storlekar på sin kolvbultspinne enligt manualen: 16/16,1/16,2. Är väl bara att mäta så kanske det klarnar ännu mera?
http://scooterhelp.com/manuals/li2_tv2. ... ual/06.jpg
http://scooterhelp.com/manuals/li2_tv2. ... ual/05.jpg
http://scooterhelp.com/manuals/li2_tv2. ... ual/06.jpg
http://scooterhelp.com/manuals/li2_tv2. ... ual/05.jpg
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Har också sett att de anger detta i de gamla manualerna, har alltid undrat hur man gör för att få in en överdimensionskolvbult i kolven?Zikes wrote:Man kan ha tre olika storlekar på sin kolvbultspinne enligt manualen: 16/16,1/16,2. Är väl bara att mäta så kanske det klarnar ännu mera?
http://scooterhelp.com/manuals/li2_tv2. ... ual/06.jpg
http://scooterhelp.com/manuals/li2_tv2. ... ual/05.jpg
någon som vet?
Har aldrig råkat på en överdimensionskolvbult på Lambretta, någon som har det?
Har en hel låda med NOS kolbultar till Lambretta och de är alla .0mm
VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Tanken var att detta inlägg skulle ackompanjeras av lite fina bilder men min mobil ville inte riktigt på hemdatorn så jag ska testa på jobbdatorn imorrn.
Nu till själva inlägget.
Jag har hittat anledningen till den fantastiskt dåliga kompen och självklart fanns det rakt framför ögonen på mig utan att jag såg det.
När jag plockade bort cylinder och kolv reflekterade jag inte så mycket över det hela mer än att det såg fint ut så jag honade cylindern. Det blev bra. När jag testade de nya ringarna och läste noggrant i Sticky's guide fick jag ett svar. Mellan 0,2mm och 0,6mm ska kolvringsspelet vara för att det ska vara bra. De nya ringarna visade 2,2mm (!) sen testade jag att peta in en gammal och den visade 3,1mm. Inte bra men ett bra svar på varför. Förbaskade gjutjärn att slitas så mycket på 50 år..
I övrigt kunde jag se kedjan dingla ganska friskt och när jag plockade bort kopplingen lyckades jag med konststycket att böja till en "tand" på kopplingskorgen. Förbannade skit också. Det man kunde se på lamellerna var att de slitits lite ojämnt så det blir nog till att köpa en ny korg, nya plåtlameller och korklameller, eller kanske en komplett koppling. Intressant var att jag trodde jag skulle få se fem fjädrar men hittade 10 (!) de fem vanliga hade en mindre kompis innanför sig och det verkar vara en vettig lösning kan jag tycka.
Mellan ettans växel och plattan som håller allt på plats var det 0,3mm och det säger Sticky är ok så jag fortsatte inte att skruva mer.
Jag satte ihop lite av en inköpslista och skulle tacksamt ta emot tips om var jag borde titta på delarna.
Nu till själva inlägget.
Jag har hittat anledningen till den fantastiskt dåliga kompen och självklart fanns det rakt framför ögonen på mig utan att jag såg det.
När jag plockade bort cylinder och kolv reflekterade jag inte så mycket över det hela mer än att det såg fint ut så jag honade cylindern. Det blev bra. När jag testade de nya ringarna och läste noggrant i Sticky's guide fick jag ett svar. Mellan 0,2mm och 0,6mm ska kolvringsspelet vara för att det ska vara bra. De nya ringarna visade 2,2mm (!) sen testade jag att peta in en gammal och den visade 3,1mm. Inte bra men ett bra svar på varför. Förbaskade gjutjärn att slitas så mycket på 50 år..

I övrigt kunde jag se kedjan dingla ganska friskt och när jag plockade bort kopplingen lyckades jag med konststycket att böja till en "tand" på kopplingskorgen. Förbannade skit också. Det man kunde se på lamellerna var att de slitits lite ojämnt så det blir nog till att köpa en ny korg, nya plåtlameller och korklameller, eller kanske en komplett koppling. Intressant var att jag trodde jag skulle få se fem fjädrar men hittade 10 (!) de fem vanliga hade en mindre kompis innanför sig och det verkar vara en vettig lösning kan jag tycka.
Mellan ettans växel och plattan som håller allt på plats var det 0,3mm och det säger Sticky är ok så jag fortsatte inte att skruva mer.
Jag satte ihop lite av en inköpslista och skulle tacksamt ta emot tips om var jag borde titta på delarna.
- - Cylinder m. kolv
- - Kopplingskorg
- Fjädrar
- Lameller (plåt och kork)
- - Packningar till motor osv.
- Eltändning? På brytare tar man sig alltid hem och det är bra så hur mycket vinner jag egentligen på eltändning? Är det något speciellt mer än att byta svänghjul och prylarna i det som måste fixas?
- Ska man passa på att investera i ett nytt blås? Det som jag har är lite av ett hemmabygge men puttrar på bra.
- Lite av varje till förgasaren, några gummiploppar här och där och en jordkabel och lite annat smått och gott.
- Har någon för övrigt en intressant lösning av att justera bensinkranen om förgasaren är i vägen är jag nyfiken på det mesta. Funderar på att sätta dit en "vajer" som kan överföra momentet för att snirkla mig runt förgasaren.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/