Det ser bra ut. Jag blästrade bara lite grann med aluminiumsilikat, det blev inte lika bra resultat så jag hoppade det i denna motorrenovering.
Lacka tänkte jag också göra utomhus. Jag hoppas bara att min kompressor klarar av att spruta ordentligt.
Blästrings metoder av aluminium!?
- klinkhammer
- Lärling
Re: Blästrings metoder av aluminium!?
Håller på att byta elsystem på en av hojarna. Alla elkomponenter (kopplingsplintar säkringsdosan, osv) var rejält skitiga och ärgiga. Åkte till Martin Olsson och köpte 2 kg bakpulver och sen till OK och köpte slang. Jag har en liten 2 hk kompressor men det funkade kanon om man jobbade med små prylar. Har man större grejor som ska blästras behövs nog större kompressor.
http://www.aircooledtech.com/tools-on-t ... a_blaster/

http://www.aircooledtech.com/tools-on-t ... a_blaster/

GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Re: Blästrings metoder av aluminium!?
Såg att tråden var uppe igen och tänkte komplettera lite. Nu har jag blästrat en hel del. Glaskulorna tycker jag lite mindre om nu - Ytan blir kanon, men det blir ibland en hel del rengöring efteråt. Läste på nåt ställe att motorblock/delar som glasblästrats MÅSTE göras rent med ultraljuds-tvätt efteråt. Måste finns inte i min värld, men det är sant att de små rackarns kulorna letar sig in överallt. Mest där man inte heller kunnat få bort all olja. Då fastnar dom. Inte kul med glasbitar i smörjningskanalerna som letar sig ut när man väl drar igång motorn. Det räcker inte alltid att bara blåsa över lite lätt med tryckluften - kolla noga. Bakpluver verkar ju klart bättre då - bara lägga i vatten så löser det sig...he, he
Vad kostar bakpulver i storpack?
/M
Vad kostar bakpulver i storpack?
/M
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.