Dillon MK3

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Erling
Lärling
Lärling

Dillon MK3

Post by Erling »

Hej!

Någon som har erfarenhet av denna svetsteknik?
Såg en gammal artikel i Classic Motor som lovordade.

Hälsningar Erling
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Finns motsvarande munstycken till AGAs X11 svetsbrännare, jag provade dessa men föredrar nog standardmunstyckena :)
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Jag har haft glädjen att testa Dillon en gång. det kan liknas med en blandning av traditionell gassvetsning och TIG, med sin betydligt mindre värmespridning. Som van gassvetsare, hade jag invändningar mot ergonomin, men det är nog en vanesak.
Hade inte prislappen varit så snuskigt stor hade en dylik funnits i mitt garage.
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Har fått både positiva och negativa synpunkter - verkligen tummen ner - från erfarna svetsare. Kanske ett konservativt släkte??
"Uppfinningen" är ju minst 25 år dock, men verkar inte ha slagit så väl ut, mera i USA?
Det som verkar bra är att värmespridningen är liten och att man kan svetsa (löda?) de flesta material - även aluminium.
Reklamen visar på att en cola-burk går bra att svets ihop!!

Sen verkar ergonomien bra. Det finns en del på you tube att titta på.

Erling
G-son
Drömmare
Drömmare

Post by G-son »

Jag har haft ögonen på Dillon under ett antal år, vill ha men pengarna finns inte riktigt... Har i alla fall hunnit läsa många omdömen på nätet och det varierar givetvis från skräp till guds gåva till mänskligheten. Generellt sett verkar nybörjare ha lättare att lära sig Dillon på ett bra sätt, medan folk erfarna av traditionell gassvets verkar ha svårt att lära sig den annorlunda svetstekniken.

Har hittat ett metallbearbetningsforum där ett antal Dillonanvändare inklusive en amerikansk säljare delar med sig av sina erfarenheter. Där kallas den dock inte Dillon - det är det ursprungliga namnet men utomlands har den sålts under nytt namn varje gång en ny ägare tagit över... Henrob kallas den huvudsakligen, men har hunnit byta namn till Cobra 2000 och DHC 2000 också.
http://www.metalmeet.com/forum/index.php
Direktlänk till avdelningen där den diskuteras mest: http://www.metalmeet.com/forum/forumdisplay.php?f=74
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Bra med Dina tips och synpunkter!

Tror som Du att nybörjare - som jag - vad gäller svetsning kanske tilltalas av Dillon eller "vad den nu hette" som Du hittat på nätet.

Det är ju ofta man skulle vilja fixa/svetsa själv olika saker inte minst , inte bara plåt.

Kan ofta kännas lite besvärligt att alltid vara hänvisad till kompisars välvilja att svetsa och att kanske måsta släpa iväg karossen eller annat utanför verkstan.

I dagarna pratade jag med en nyutbildad svetsare som sa att metoden borde vara idealisk för amatörer och halvproffs, där man lätt kan växla mellan olika metaller och till allt från guldsmedsjobb (smycken) till grovplåt.

Men som sagt åsikterna är delade.

Konstigt i alla fall att teknologien överlag verkar vara relativt okänd forfarande.

Det kanske är priset trots allt?

Hälsningar

Erling
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Dessa munstycken till AGAs X11-brännare skall vara likvärdiga Dillon att svetsa med. En gammal X11 kanske går att hitta på nån marknad billigare än en Dillon?

URL=http://img40.imageshack.us/i/brnnare.jpg/]Image[/URL]
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

G-son
Drömmare
Drömmare

Post by G-son »

Priset är absolut en nackdel, och ingen verkar vara intresserad av att ta sig den tid det tar att lära sig svetsa med gas - om man jämför med t.ex. en billig flusstråds-MIG som det inte tar många minuter att komma igång och åtminstone få ett par plåtbitar att hänga ihop. (Att det ser ut som sju svåra år bekymrar inte särskilt många...)

Det finns ett antal orsaker till att jag är intresserad av Dillon:
Kan svetsa många metaller
Kan skära stål
Går värma loss skruv etc.
Kräver inte el - fungerar var som helst

Den är i de många fall inte bäst på jobben den gör, men om man ska jämföra prislappen på vad det kostar med "riktiga" grejer för att klara av samma jobb (tigsvets, plasmaskärare o.s.v.) så blir det inte så illa pinkat ändå. Svetsarnas schweiziska armékniv kanske kan vara en bra beskrivning.
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Lustigt - jag funderar i samma banor som Du G-son!
G-son
Drömmare
Drömmare

Post by G-son »

"Great minds think alike" heter det ju! :wink:
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Helt rätt!!! :roll:
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Gassvetsen är mitt favoritverktyg, då man kan svetsa, värma, löda och skära. Dessutom slipper man jordningsproblem, slipper riskera lager som sitter kvar i konstruktionen och naturligtvis är man eloberoende.

Nackdelen är att det är en långsam svetsmetod och framför allt svårigheten att, enligt hårdare brandregler, få förvara utrustningen i garaget.
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Gas känns rejält och rätt på något sätt - och vi vespister har ju inte så bråttom! :D :D

Nu krävs väl bara en gasskylt på ytterdörren - eller va?
Och att tuberna placeras på höger sida - har jag hört en brandman säga.
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by gusten »

Har faktiskt en dillon. Har svetsat en del med både gas (x-11), tig och mig. Är man noggrann med fogberedningen kan man svets tunnplåt ännu snyggare än tig, mycket lättare att reglera tempen genom att vinkla bort lågan. Likaså är spetslågan suverän att värma trilskande muttar. Kan dock inte annat än hålla med om att ergonomin är skit med sitt pistolhandtag. Rakt handtag och pennfattning hade varit perfekt.
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Nu finns det ett aggregat på Blocket - till ett bra pris tror jag!

http://www.blocket.se/stockholm/Dillon_ ... a=1_11&w=3

Erling
Post Reply