söker språkrör..

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

fritte wrote:vid närmare eftertanke behöver jag ingen blondin, får denna levererad på måndag istället.. :)
Ojdå! Hur dök den upp i dina drömmar (som du förverkligade)? :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

vespaco wrote:
fritte wrote:vid närmare eftertanke behöver jag ingen blondin, får denna levererad på måndag istället.. :)
Ojdå! Hur dök den upp i dina drömmar (som du förverkligade)? :)
Hej Christel!
Jag har haft en -87 Sportster tidigare och äldsta sonen tog MC-kort i höstas, så en hoj till känns rätt. Eftersom han inte får låna Vespan får han låna denna istället tills han köper nåt eget.
Hälsningar
Leif
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Men Robert!
Nu är det som det är! Jag tror säkert 99,99% av medlemmarna är nöjda med både styrelsen och de regler som gäller oss alla på forumet.

Det är väl inget att vara ledsen över!??!??
Man får inte alltid som man själv vill, men styrelsen har bestämt att detta är de regler som gäller och då får man ta skeden i vacker hand och acceptera det.

Jag vet att det är svårt att konkurera med de "stora" i GBG & Sthlm men sådant är det. Om man vill upp i den nivån så måste man nog ta i ordentligt och detta med varor och priser som är väldigt prisvärda/kvalitativa samt ett högt tekniskt kunnande och hög support på produkterna. Bara logistiken kräver en del...

Jag börjar på att tröttna på hela denna debatt, så nu ska jag ta en öl... :P
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Fritte>> Jag får lov att gratulera till den nya maskinen!! :D

BD Robert>> Fortsätt du att sälja dina varor med god service och bra priser & håll dig till forumets regler så ska du se att kunderna kommer och "snacket" om din firma börjar gå automatiskt! :wink:
Att bråka med admin vinner du inget på.
Last edited by colsson on Fri 29 Jan 2010, 19:01, edited 1 time in total.
/ Christian
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

colsson wrote:Fritte>> Jag får lov att gratulera till den nya maskinen!! :D
Tack colsson! :D
Leif
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

BD-Robert wrote:låt mig förstå detta..
om en vän som köpt en vara frånmig talar om hur bra den är..
då går det bra??

varför får jag då inte efterlysa efter en sån vän?
Du ska inte söka efter någon vän som köpt något av dig utan du ska söka någon kund som är nöjd med det de har köpt av dig. Och då jag verkar ha fått intryck här tidigare av din reklam så har du delar som ingen annan har i världen. Med andra ord, då finns det väll en hel del nöjda kunder runt om i världen....eller?

Ps. jag kan bli din vän och skriva något bra om något av dina produkter, skickar du över en ss hastighetsmätare och en höger ss kåpa så looovar jag att skriva något bra om det...vill du jag ska skriva hur prima dom är nu direkt eller vänta tills jag fått dom?

MVH Michaele
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Micool1972 wrote: jag kan bli din vän
MVH Michaele
eru blond??
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Robert. Den här tråden ger dig bara badwill. Ett utmärkt sätt att ödelägga sitt rykte och få kunder att vända sig till andra företag.
Du får som alla andra avsätta pengar till marknadsföring i tex Scooteristen och annonsera the fair way.
Åtminstone en potentiell kund har dragit öronen åt sig.
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

fritte wrote:
Micool1972 wrote: jag kan bli din vän
MVH Michaele
eru blond??
Ja fritte, jag är blond (var blondare när jag var yngre, inte för att jag är så gammal nu) lång, smal, blåögd.
Kommer du till SSK årsmöte nu i februari så kan vi lära känna varandra där Jag åker upp och representerar lokalgruppen Vespa Club Lund.

Något helt annat.
Dina inlägg känns bara dumma och förlöjligande som om du inte tycker detta är viktigt eller att du inte bryr dig om vad medlemarna i SSK tycker. Jag upplever det inte heller som att du tycker som din vän Robert i dessa saker för du stödjer inte honom med konstruktiva demokratiskt vedertagna förslag som skulle kunna tas på allvar.
Gör det istället, ja förrutsatt att du håller med Robert då alltså. För gör du inte det, utan tycker som...medlemarna i SSK så säg det till honom. Han kanske lyssnar på dig, för du är ju hans vän. Om jag har förståt det rätt.

(det är bäst jag skriver ut hela mitt namn så du inte tror jag är någon annan från stockholm för "länge sen" som jag inte vet vem det var ens)
MVH Michaele Lagercrantz
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Micool1972 wrote:Något helt annat.
Dina inlägg känns bara dumma och förlöjligande som om du inte tycker detta är viktigt eller att du inte bryr dig om vad medlemarna i SSK tycker. Jag upplever det inte heller som att du tycker som din vän Robert i dessa saker för du stödjer inte honom med konstruktiva demokratiskt vedertagna förslag som skulle kunna tas på allvar.
Gör det istället, ja förrutsatt att du håller med Robert då alltså. För gör du inte det, utan tycker som...medlemarna i SSK så säg det till honom. Han kanske lyssnar på dig, för du är ju hans vän. Om jag har förståt det rätt.

(det är bäst jag skriver ut hela mitt namn så du inte tror jag är någon annan från stockholm för "länge sen" som jag inte vet vem det var ens)
MVH Michaele Lagercrantz
Var det avsett att riktas till mig?
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

Nu är det dags att bromsa in diskussionen lite granna, även om det oftast brukar vara bra att rensa luften lite granna. Kan bli lite väl hett i forum, och jag måste säga att just detta forum är ett av dom bästa rent allmänt!

Michaele; jag tror inte att Fritte har tagit parti för Robert, utan bara vill lätta upp stämningen. Jag vet att jag skrattade iaf. Det var ju naturligtvis inte menat på din bekostnad. Demokrati är dock viktigt, så;
Robert; tror att det räcker med att du skriver inlägg här, måhända lite mindre bråkande gör saken bättre. Jag vet iaf för min egen del, att jag hittade till dig pga dina vanliga (hjälpande) inlägg.

Är själv en icke-medlem (jag försvann när jag flyttade sist, trots email till SSK om den förestående flytten).

Vill avsluta med att ge en eloge till er alla som skriver på detta forum, ni är bäst! :D
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

Post by Loose Lips City Punk »

Vilken fredagsläsning, bättre än vilken AB bilaga som helst....har dock varit lite kluven i frågan eftersom det inte är första gången direkt som ämnet är uppe, en del inlägg verkar ju uppenbart vara skrivna för att reta upp vissa (och det lyckas ju..) eller skapa debatt. Jag lever i tron att alla vi gammelscooterister är ett trevligt folk som håller ihop men detta är väl baksidan med anonymitet osv (en del skriver ju iaf sina namn!) på internet. Har tidigare (när tipset/annonsen om pakethållare kom ut för ett tag sen) varit på BD:s "sida" för just det tyckte jag var rätt ok men det har nu tagit för stora proportioner och debatten bör läggas ner en gång för alla. Tycker dock att även övriga "handlare in da house" gör isåfall övertramp ibland och att BD (innan detta "söker vän" inlägg) varit lite orättvist behandlad här på forumet. Frågan är om en annonsbanner nu avhjälper denna avighet men ett tips är väl iallafall att bli medlem i SSK...ja, det var väl det..rätt eller fel....R:n är cool Fritte men blir bättre utan touring attiraljerna som väskor osv....R står väl för racing väl....
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Loose Lips City Punk wrote:R:n är cool Fritte men blir bättre utan touring attiraljerna som väskor osv....R står väl för racing väl....
Visst står R för racing oftast, men i det här fallet är det bara de dubbla framskivorna som avviker från standard, samma slöa motor på 54 hp. Lackeringen är lättsammare än övriga HD.
Väskorna blir kvar, helst skulle jag vilja montera fotplattor också. :)
Woodstock

Post by Woodstock »

BD-Robert wrote:all reklam är bra reklam..
Ha! Du kan omöjligt ha de skarpaste knivarna kvar i bestickådan om du tror på den gamla devisen...

Oavsett vad du säljer och till vilket pris kan jag lova att jag aldrig kommer att handla av dig. Din nasarmentalitet och amatörmässiga framtoning har medfört att jag av principskäl aldrig kommer att bli kund hos dig...sorry!

Ha en trevlig helg och lycka till med affärerna! 8)

Mvh

/ Fredrik
BD-Robert
Entusiast
Entusiast

Post by BD-Robert »

måste erkänna att jag slutade läsa detta tråd igår vid 16-17 tyckte redan då att den hade börjat spåra ur..
visst var "vän" efterfrågan ett sätta att väcka uppmärksamhet..
då man hela tiden läser om person a, b, c mm som handlat diverse delar på diverse affärer.. tyckte jag då att det vore bra att efterlysa nån som handlat hos mig och vill också promota mina delar...
detta skulle jag uppenbarnligen inte ha gjort..!
sen efter ett ex ant mer eller mindre viktiga inlägg kommer fram att några uppskattar mina delar..
men varför kan man inte tala oftare om det..?
tex om Sip eller Em hade fått fram barocklister till Touring så hade dem höjts till skyarna..många hade lovordat dem som hade tagit en sån initiativ...
ni måste förstå.. för att jag och andra människor ska orka ta fram nya delar. måste vi få positiv feedback..annars så slutar det med att man skiter i ta fram nya delar.. och när mina delar är slut är man på ruta ett igen..
det är inte pengarna som är viktiga "jag har så det räcker" utan att man visar uppskatting för det jobbet man lägger ner..
ok jag vet att det finns denna "Svenska avundsjuka" men ni som mår dåligt av andras framgångar.. låt bli att skriva.. ni sårar människor.. ni gör dem bittra, arga, ledsna..
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Att SIP och EM kommit till den status de har idag är inget som hänt över en natt, dessutom startade båda i en tid då internethandel inte existerade. På den tiden fanns inte ens möjligheten till gratisreklam man fick bekosta egna kataloger/porto och lägga en slant för att synas i klubbtidningen. En massa hårt arbete i 10-20 år, ständigt åkande på mässor, träffar, kontinuerlig sponsring o.s.v Till slut har man en stor nöjd kundkrets om man ser till att hålla bra pris och hög servicegrad.

Även om man idag kan få ut sitt budskap över en natt på internet så tar det ändå tid att bygga upp en nöjd kundkrets, sedan kommer gratisreklamen från vännerna.
Federico
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Robert, jag tycker det låter som du är avundsjuk på EM och SIPs framgångar.

Allt som skrivs på forumet om SIP är inte enbart positivt tex:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=4295
eller
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=3410

Andra företag får också dåliga recensioner ibland:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=3292

Däremot hittar jag inga trådar där någon direkt klagar på dig eller dina produkter. Du gör dig däremot själv otjänster med jämna mellanrum genom att bryta mot forumreglerna. Vi skulle inte tolerera detta ifrån någon annan firma heller.

Som det har skrivits tidigare här så får du själv bygga upp din kundbas, det är inget som SSK kan hjälpa dig med (annat än att du har möjligheten att annonsera i tidningen eller på hemsidan).

/Ronny
Chris_Crocko
Nybörjare
Nybörjare

I all välmening

Post by Chris_Crocko »

Hej Robert

Jag är en relativt nyfrälst vespist som är villig att spendera en ansenlig mängd pengar på min hobby tillika så är jag en romantisk idealist som tycker att lokala förmågor bör premieras över internationella företag. Jag är född i huvudstaden vilket jag hade väldigt lite att göra med vid en ålder på -9månaders ålder, sedan dess har jag dock bott på många ställen i detta långa land och resten av världen.

Nu till saken, jag har köpt en gård mitt ute i ingenstans för att bevara norrlands inland och för att jag tycker att timmerhus från sekelskiftet förtjänar en verklig chans. När jag besöker mitt vattenhål så handlar jag gärna dyrt från lokala handlare för att bidra till att upprätthålla en service som är ovärderlig för mig. Detta är inte osjälviskt utan helt enkelt av den anledning att det är värt massor att dom finns där när jag behöver något fort och enkelt och inte kan använda internet som marknadsplats och posten som leveranskanal.

Att jag sen försöker hanka mig fram som företagare i den hårda verklighet som råder och där är det inte alltid rättvist eller rationellt men vissa saker har det lärt mig. Jag behöver inte tvinga mina kunder att älska mig och mitt företag, men om jag träget fortsätter att leverera en god kvalité och service så ger det sig automatisk med tiden, att vissa av mina konkurrenter som är 100ggr större än jag ser mig som deras största hot tycker jag är löjligt roande. Jag kommer aldrig vara störst eller rikstäckande, jag kommer heller inte vinna alla affärer, men jag kommer att behålla dom kunder jag fått och de affärer som jag får kommer jag ha förtjänat. Över tid så är jag säker att denna syn på mina potentiella kunder kommer att betala sig, senast igår fick jag ett bevis på detta då en av dom kunder jag jobbat på i 1,5 års tid valde att göra 6st inköp hos mig istället för hos min 100ggr så stora konkurrent som dom handlat hos i mer än 10år.

Nu några handfasta tips, jag kommer under dom närmaste åren renovera och "bygga" 3-4 vespor och spendera ansenliga mängder pengar på att få dom som jag vill. Det jag behöver kommer jag att handla där jag tycker att A: jag får mest för mina pengar B: där nån gjort sig extra "besvär" för att främja min hobby. Detta har hittills lett till att jag köpt vissa delar av min lokala cykel & mopedhandlare även om han är dubbelt så dyr som vissa webshoppar för att jag vill gynna en lokal service. Jag har även handlat NOS från EHR för att dom finns, inte för att dom är billiga eller kunnigare än nån annan utan helt enkelt för att dom finns där dom finns och att dom är vad dom är, billigt är det inte men det visste jag redan innan jag åkte dit.

Jag beställer hellre från EM helt enkelt för att dom är ett svenskt företag, men det innebär inte att jag känner mig tvingad att alltid göra så eller att jag skäms när jag placerar en stor beställning av "standarddelar" från SIP för att jag får mer för mina pengar när det är stor volym och okomplicerade delar jag är ute efter.

Om du vill bli älskad för att du är en trevlig individ och en ärlig affärsman, så är mitt råd att du fortsätter att fokusera på att sälja bra delar till hängivna vespa älskare så kommer nog tiden att göra jobbet åt dig även om det är frustrerande att ha en långsiktig strategi i detta slit och släng samhälle. Om du garanterat vill bli en bitter och missförstådd person som misslyckas i ditt värv så fortsätter du att ge dig hän till personangrepp och utdragna monologer i detta forum om hur du och andra tillåts marknadsföra ditt företag.

Jag kan säga dig det ärligt och uppriktigt, 2ggr har du haft saker till salu som jag varit intresserad av och dessutom till rätt pris, bägge dessa gånger har jag avstått att göra affär av den enkla anledningen att din personliga vendetta med vissa medlemmar som har oturen att inte var i din smak eller födda i ett kort riktnummerområde har kommit i vägen för det sunda affärsbeslutet. Jag kommer att fortsätta att hålla mig uppdaterar av vad du marknadsför och förr eller senare är jag övertygad av att du kommer ha något som jag behöver, men jag kommer inte att köpa det av dig om du inte lyckas övertyga mig om att mina pengar går till någon som förtjänat dom, genom att vara trevlig och duktig på det du gör.

Jag har ju ännu ingen personlig erfarenhet av dig vare sig som person eller affärsidkare, men det budskap du sänder ut i detta forum jobbar inte till din fördel. Jag är säker att du är duktig och en hängiven affärsman annars blir man ju inte sin egen arbetsgivare, men om du skall lyckas så får du nog tona ner vissa åsikter som inte gör dig själv någon nytta. Mig veterligen finns det vissa nichföretag som lyckats väldigt väl trots att dom ligger i den lilla trevliga byn Bergsjö men bara för att dom haft bra produkter och ett långsiktigt engagemang i sina kunder, ett koncept som kanske är värt att kopiera.

Jag önskar dig all lycka och om jag får en bra känsla i magen så kommer jag säkert att handla något den dag när du har något som jag vill ha, men om känslan är fel så kommer den dagen tyvärr inte att komma.

Chris
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

fritte in da house:
Jag har haft en -87 Sportster tidigare så en hoj till känns rätt.

Får bara passa på att gratulera till ett smakfullt val. XR750 looken på lackering är bara sååååå rätt på Sportster och här i Sverige där vi bara ska ha kubik, kubik & mera kubik är Sportsern underskattad, utksälld, påpekad och som oftast kallad "tjejhoj" men i min bok är det en Sportster man ska ha!!!! har haft säkert 10st under åren och letar som bäst efter en tidig Evo till rätt pris och har ett halvt löfte från SPG/HD Sverige om en XR1200 till mitt förfogande ett tag i sommar. Som jag sagt här tidigare och till SPG, "HD & Vespa ägarskap går hand i hand" därför kommer Vespa att från och med iår även säljas på Harley Davidson House i Sätra...

Vad gäller BD-Robert får du väl göra som oss andra "nasare", gå med i klubben, häng på event, snacka med folk så att du blir "uppskattad" (din nuvarande charmoffensiv verkar ganska dödsdömd) sen lyssnar en del folk på det du har att komma med, ett sånt här Forum är inte ett ställe för reklam men är du hjälpsam ska du se att andra tenderar att bli det....

DP says: Fritte, med både HD & Vespa kommer DU att ha blondiner i 100-tal i sommar men en tatuering eller två skulle nog inte skada....
BD-Robert
Entusiast
Entusiast

Post by BD-Robert »

jag tackar för all input som kommit in i denna tråd..
har verkligen tagit till mig den
Hoppas vi får en underbar scooter 2010..
så kanske vi ses därute.. :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

DP.
Tack, jag tycker också att Sportstern är ett bättre alternativ än de större modellerna. Jag var lite tveksam dock angående vikten innan jag bestämde mig, min -87:a vägde 220 kg, 2006.an väger 252 kg då den har gummiupphängd motor o därför kraftigare tyngre ram. Samtidigt vibrerade -87:an mycket efter att den borrats upp till 1200, så gummiupphängningen var välkommen.
Jag tittar in till din shop under året när jag är i närheten.

Micool1972 (Michaele låter så rart när Beatles sjunger det, låter det lika rart på skånska?)
Att jag tidigare ställt mig på BD-Roberts sida behövs tydligen förklaras.
När man märker att den timida skara av fridfulla scooterister & källarmeckar som finns här, plötsligt förvandlas till en blodtörstig lynchmobb blir man aningens fundersam, och hastar till offrets undsättning.
Denna gång håller jag inte med BD-Robert i sakfrågan, läs mina inlägg i denna tråd, där framgår det. :(
Last edited by fritte on Tue 02 Feb 2010, 01:05, edited 1 time in total.
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

fritte in da house:
Jag tittar in till din shop under året när jag är i närheten.

Hoppas jag verkligen, helst en lördag runt stängning så kan vi ut och mullra v-twin tillsammans, det vore skoj....

DP says: Kan någon lova att sommaren kommer??? svårt att tro det....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

DP wrote: DP says: Kan någon lova att sommaren kommer??? svårt att tro det....
Jag lovar, DP!
Bilen som skulle leverera HDn kom inte upp för backen o jag kände inte för att köra sista biten i snön, så den är tillbaka på firman tills väglaget blir bättre. :(
mamba
Entusiast
Entusiast

.

Post by mamba »

Fritte, har du ngn gång shoppat hos den omtalade butiken?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: .

Post by fritte »

mamba wrote:Fritte, har du ngn gång shoppat hos den omtalade butiken?
Om du menar BD, så nej, det har inte blivit av. Då jag bor i storStockholm blir det att man går till Vespaservice. SIP o EM har jag också handlat från. :)
Post Reply