Nu har jag bytt det som behövde bytas och skall sätta ihop blockhalvorna. Julgranen sitter i blockhalvan i sitt lager och båda vevlagren är på plats. Veven är inkörd i lagret på primärdrevssidan. Nu är väl kruxet att få in axeln med de stora dreven i sitt lager samt kickaxeln på rätt ställe. Någon som har tips? Skall jag bara dra vevaxeln genom lagret från svänghjulssidan bit för bit och hoppas att allt hamnar på plats?
Tacksam hjälp - det är så nära nu....
Behöver tips - sätta ihop blockhalvorna
Om jag inte minns feil så monterte jeg in allt i den "stora" motor halvan. Bortsett från lager å jul granen som satt i den andra.
Var førsiktig nær du trykker samman. Anvænd inte våld (sprakk ena halvan på min large frame motor så).
Var førsiktig nær du trykker samman. Anvænd inte våld (sprakk ena halvan på min large frame motor så).
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Tack - ja det är som du säger. Det enda som skall gå trögt vad jag förstår är vevaxeln som skall pressas in i lagret som sitter på plats i den "lilla halvan" som väl blir svänghjulssidan. Det är väl detta som är problemet: hur pressar jag ihop? Räcker det att succesivt dra bultarna som håller ihop blockhalvorna. Hamnar kickaxel och axeln till de stora dreven alltid rätt eller behöver man kolla detta? Det känns lite farligt (jag har läst om någon som spräckte sitt block
)

Jag upprepar mig från diverse andra sätta ihop motorhalvor trådar: Detta verktyg http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... shaft.aspx använder man om man vill få fram rätt axialspel på veven på ett kontrollerat och professionellt sätt.
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Varmluft och kylspray
Jag körde kylspray och varmluftspistol. Funkade klockrent. Men pådragarverktyget ovan verkar supersmart, det lär jag testa nästa gång. Borde inte vara särskilt svårt att få tag i delar hos en välsorterad järnhandel och att bygga en egen pådragare.