Ska jag "jetta upp" min primavera?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
bufflig
Lärling
Lärling

Ska jag "jetta upp" min primavera?

Post by bufflig »

Hej, jag har en "nästan primavera" en Vespa 125 MVA1T från 67. Förra hösten frågade jag här om lite problem med den, bland annat att jag tyckte den hade stora problem med tomgången, att den ibland dog på tomgång och ibland rusade. Nu har jag gjort följande små justeringar:

Rengjord förgasare, nya packboxar på båda sidorna, omborrad cylinder och ny kolv/kolvringar (förstås), ny kondensator och tändstift, tändningen ställd.

Omborrningen var nödvändig då övre kolvringen hade kvaddat och det var en rejäl kant i cylindern, det såg faktiskt inte alls kul ut.

Det känns som jag gjort de uppenbara sakerna för att hindra tjuvluft och tändningsproblem. Den har också blivit mycket bättre. Jag kör fortfarande in den med högre oljeblandning än vanligt och gasar inte på alltför mycket, men den verkar gå bra. Tändstiftet blir inte vitt och den startar lätt, växellådsoljan luktar absolut inte bensin och det är torrt och fint vid svänghjulet. Dock har den fortfarande svårt att komma ner i varv, speciellt i den här situationen: stanna för rött ljus, axa iväg till nästa rödljus och stanna igen. I dessa situationer vill den ofta ligga på ett alldeles för högt tomgångsvarv vid andra rödljuset, som ibland ger sig efter någon sekund, ibland inte ger sig förrän jag slirar lite på kopplingen. Det är ingen vild rusning, men det är heller inte vad jag menar med tomgång. Något säger mig att detta påminner om beteendet vid för mager blandning och hoppas att det handlar om förgasaren och inte någon tjuvluft som jag misslyckats med att eliminera.

Nu undrar jag lite om min fina DelOrto SHB 16/16 :-)

1) Jag fick inte tag på någon packningssats till förgasaren och trottellockspackningen såg tragisk ut, är det viktigt att den är bra?

2) Flottören såg "dammig" ut, som om den hade vitt "eksem". Jag fick heller inte tag på någon ny flottör då, men tänkte att det kanske gick bra ändå. Kan kass flottör ge för mager blandning eller tomgångsproblem?

3) Jag har inte *bytt* munstyckena alls. Hålen är nogrannt renblåsta dock. Ska jag byta dem helt?

4) Ska jag prova att få fetare blandning med hjälp av lite större munstycken? Ska jag isåfall byta både lågfart och normalmunstycket, eller bara det ena eller andra? Tomgångsmunstycket är väl inte boven, eller?

5) Justerskruven inbillar jag mig ska vara utskruvad ett varv, jag provade också med ett och ett halvt, men märkte ingen större skillnad. Kan det här beteendet bättras av att jag skruvar på den över huvud taget?

6) Är jag kanske för kinkig, brukar smallframes ha lite oroligt tomgångsvarv?

Oj, det blev ju lite frågor det där, men kanske någon kan få mig att se ljuset i änden på bränsleblandningstunneln:-)

/Patrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />
trottellockspackningen såg tragisk ut, är det viktigt att den är bra?

/Patrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<b>DÄR</b> kan den dra in luft..

<font color="teal"><b><i>Scooter"<b><font size="3">RIDE FREE</font id="size3"></b>"hälsningar</font id="teal">
<font color="navy">Fritte</font id="navy"></i></b> :)
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />
trottellockspackningen såg tragisk ut, är det viktigt att den är bra?

/Patrik

<b>DÄR</b> kan den dra in luft..

<font color="teal"><b><i>Scooter"<b><font size="3">RIDE FREE</font id="size3"></b>"hälsningar</font id="teal">
<font color="navy">Fritte</font id="navy"></i></b> :)

Ursäkta en okunnig, men kan det verkligen passera tillräckligt med luft där för att det ska spela roll? Hur mycket luft måste komma in för att det ska märkas egentligen? Jag tänker t ex på fästet mellan förgasaren och insugningsröret, där sitter ju bara en liten filtring och annars är det bara "metall mot metall", kan det läcka märkbart där också? Jag bytte filtringen och drog åt som sjutton när jag rengjorde, men har inte tänkt mig att den skarven skulle kunna vara avgörande i förhållande till luftmängden som normalt passerar genom förgasaren. Tänker jag helt fel?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det finns ett skäl till att det finns en trottellockspackning, jag vet förståss inte hur dålig din är.
Luft som kommer genom trottellocket kommer att störa blandningfunktionen i förgasaren, det är inte bara tjuvluft./L
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Det finns ett skäl till att det finns en trottellockspackning, jag vet förståss inte hur dålig din är.
Luft som kommer genom trottellocket kommer att störa blandningfunktionen i förgasaren, det är inte bara tjuvluft./L

Såklart har du rätt, de skulle förstås inte bemödat sig med en sådan packning om det var skit samma :oops: Min är i uselt skick, det kan förstås krångla till "luftsnurret" i förgasaren... Jag tänkte bara "här lär ju inte så mycket luft kunna slinka igenom", sådant man tänker när man inte kan få tag på någon packning varken på EM eller på Vespa Service och vill köra vespa genast:? Nå, jag får väl köra iväg en beställning från SIP och langa på lite munstycken och flottör och nål när jag ändå är igång, det är ju skitbilliga saker, bara man får tag på dem någonstans:-)

Vad tror ni om att byta till större munstycke om packningen trots allt inte hjälper? Är det att stoppa huvudet i sanden, eller kan en otrimmad vespa ändå behöva större munstycken än i grundutförandet? Ska jag beställa några storlekar extra när jag ändå håller på, eller är det dumheter?

/Patrik
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Hej!
Trottellockspackningen är förstås viktig men det finns en till packning som oxå måste funka: O-ringen runt stången som drar upp trottelsliden - sitter på ovansidan av trottellocket, under en metallhållare (som en gaffel). Här slits det när man kör och här är risken för tjuvluft inte liten. Trottelstången skall gå lite trögt här för att det skall vara tätt.

Dag
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
[brVad tror ni om att byta till större munstycke om packningen trots allt inte hjälper? Är det att stoppa huvudet i sanden, eller kan en otrimmad vespa ändå behöva större munstycken än i grundutförandet? Ska jag beställa några storlekar extra när jag ändå håller på,<font size="3"> <b><font size="5">Ja</font id="size5"></b></font id="size3">
/Patrik

bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dag</i>
...O-ringen runt stången som drar upp trottelsliden - sitter på ovansidan av trottellocket, under en metallhållare (som en gaffel). ...
OK, den hade jag inte ens sett... Verkar ingå i SIP's packningssats, jag beställer en sådan! Tack för tipset!
... <b><font size="5">Ja</font id="size5"></b>
Det kallar jag ett rungande ja:) Jag fattar vinken och beställer flera munstycken också:D Tack för hjälpen och förklaringen!
zwap
Nybörjare
Nybörjare

Post by zwap »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dag</i>
<br />Hej!
Trottellockspackningen är förstås viktig men det finns en till packning som oxå måste funka: O-ringen runt stången som drar upp trottelsliden - sitter på ovansidan av trottellocket, under en metallhållare (som en gaffel). Här slits det när man kör och här är risken för tjuvluft inte liten. Trottelstången skall gå lite trögt här för att det skall vara tätt.

Dag

OPS. En tjuvluftskälla jag helt bortsett från, den måste jag också kolla ! Tack för det tipset!
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Okej, nu har jag fått min leverans från SIP och pillat dit alla nya packningar och "trottelpinnetätningen", nytt huvudmunstycke och "idle jet", ny flottör, ny flottörnål, renblåsning igen och blandningsskruven på 2 varv ut det stod på smallframes.com.

Tyvärr hjälpte det inte mycket. Det enda som möjligen kan ha inverkan är att jag petade ut justerskruven till 2 varv.

Dags för plan B? Jetta upp den lite grand? Om den inte vill falla ner i tomgång, ska man då öka eller minska "idle jet"'s storlek? Den har också lite svårt att öka i varv efter tomgång, den låter "bööööööp" när den väl kommit ner och tuffat på tomgång ett tag... Något tvåtaktsproffs som har lite tumregler?

När man väl gasar på ordentligt drar den bra och är hyggligt stark (med sina dryga 4 hästkrafter:)), det är i det låga registret den är seg, men kanske huvudjet'en är boven ändå?
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

<br /> Om den inte vill falla ner i tomgång, ska man då öka eller minska "idle jet"'s storlek?

Öka, men låter lite skumt att du skulle behöva det om den är ofixad. Sitter rätt munstycke i (ska väl vara 42?)? Eller är det gamla kanske igengeggat bortom all räddning (trots dina tryckluftsövningar). Du kanske kan låna ett fräcsht munstycke av någon (av samma storlek) och se om det blir bättre.

/Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by freddarok</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br /> Om den inte vill falla ner i tomgång, ska man då öka eller minska "idle jet"'s storlek?

Öka, men låter lite skumt att du skulle behöva det om den är ofixad. Sitter rätt munstycke i (ska väl vara 42?)? Eller är det gamla kanske igengeggat bortom all räddning (trots dina tryckluftsövningar). Du kanske kan låna ett fräcsht munstycke av någon (av samma storlek) och se om det blir bättre.

/Fredrik

Tack, ska prova bums!

Jag har provat med fräsht munstycke, mycket riktigt i storlek 42. Det gav, precis som alla andra åtgärder jag provat för att få stabil tomgång, ingen som helst effekt...

Håller dock verkligen med om att det verkar skumt att jag skulle behöva ändra blandningen på en otrimmad, men inget jag gör verkar få den att sluta bete sig såhär, så det får bli en desperat åtgärd helt enkelt:)
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Hej igen,
att ingenting händer överhuvudtaget när du skruvar på blandningsskruven låter ju misstänkt. Gör det <b>någon </b>skillnad om du har den helt inne jämfört med 2 varv ut? Kanske är problemet själva förgasaren, tomgångs/lågfartskretsen tar ju sin soppa från huvudmunstyckskretsen och förbinds genom en liten snedborrning som man ser om man tar ut huvudmunstycket, plus att det finns en del andra småhål. Det jag menar är har du blåst rent själva förgasarhusetet också, det kanske skulle löna sig? Lycka till!

Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

...så det får bli en desperat åtgärd helt enkelt:)
...och som väntat var desperation verkningslöst... Öka idle jet gav ingen märkbar effekt, öka main jet gjorde maskinen segare och surare, men påverkade inte tomgångsnedgången.

Jag ger upp förgasarspåret. Kanske tändningen? Har ny konding och brytare, kan det vara spole eller inställning som gjorts taffligt tro? Något annat som kan ge sådan här effekt?

Någon som har något tips???
zwap
Nybörjare
Nybörjare

Post by zwap »

Har du kollat tätningen mellan 16/16 och insugningsröret? Skall sitta en typ av filtring som tätar i insugningsröret. Jag använder även en 21mm o-ring inuti förgasaren mot insugningsröret för att vara helt säker på att det skall vara tätt.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Fredrik: Jag tänkte detsamma och blåste som en tok en gång till idag, just beteendet att den knappt påverkas av blandningsskruven verkade ju helskumt... Hur ska nu den där blandningsskruven stå egentligen? smallframes.com säger två varv, andra säger ett eller ett och ett halvt. Vad ska jag förvänta mig för beteende?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by zwap</i>
<br />Har du kollat tätningen mellan 16/16 och insugningsröret? Skall sitta en typ av filtring som tätar i insugningsröret. Jag använder även en 21mm o-ring inuti förgasaren mot insugningsröret för att vara helt säker på att det skall vara tätt.

Ja den där tätningen oroar mig också. Jag provade att spraya startgas vid skarven och vespan dog som en sten på tomgång. Hurra tänkte jag, men sedan upptäckte jag att man får motsvarande effekt om man sprayar startgas någonstans i det lilla hålrummet där förgasarn sitter, startgasen sugs raskt in i luftintaget förstås:)

Det ser väl ut typ såhär:

Code: Select all

<font color="red">----------------</font id="red">
<font color="blue">---\</font id="blue"> X <font color="orange">-----------</font id="orange">
<font color="blue">    -------------</font id="blue"> Y<font color="orange">\--------------</font id="orange">

<font color="blue">    -------------</font id="blue"> Y<font color="orange">/--------------</font id="orange">
<font color="blue">---/</font id="blue"> X <font color="orange">-----------</font id="orange">
<font color="red">----------------</font id="red">
- från sidan, där blått är själva insugningsröret, rött är den "insugningshylsa" som själva åtdragsringen i sin tur omsluter och orange skall vara förgasaren. Då har jag en filtpackning vid X, vilken i och för sig är svår att se under insugningshylsan. Ska förresten insugningshylsan glida fritt över röret, den sitter bara fast med samma skruv som förgasaren? Hursomhelst har du alltså en O-ring som jag ritat ut som Y på "bilden"? Det verkar som en utmärkt idé!
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Tack för allt tålamod och alla svar! Jag kommer ju själv bara med dumma frågor och här kommer tyvärr ännu fler...

O-ringen kanske gav lite, om inte annat verkar vespan aningen surare nu [|)] ...men den går fortfarande långsamt ner till tomgång. Vet dock fortfarande inte hur jag ska ställa in blandningsskruven optimalt. Men kan det ändå inte vara tändningsproblem? En statorplatta från 67 har ju sett en del, även om den har nya brytare och konding...

- Finns det en möjlighet att det är tändningen?

- Finns det någon tumregel för inställning av blandningsskruven på en SHB-förgasare?
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Patrik_ »

Vad har du för storlek på huvudmunstycket?

Fyrtaktar den om du drar ut choken på maxgas på varje växel?
Om inte så går den nog magert…

Har även fått för mig att ökad oljeblandning, hur paradoxalt det än må låta, leder till en magrare bränsle/luftblandning. Kanske kan någon annan på forumet korroborera detta påstående?

/Patrik - med Primavera 125
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik_</i>
<br />Vad har du för storlek på huvudmunstycket?

Fyrtaktar den om du drar ut choken på maxgas på varje växel?
Om inte så går den nog magert…

Har även fått för mig att ökad oljeblandning, hur paradoxalt det än må låta, leder till en magrare bränsle/luftblandning. Kanske kan någon annan på forumet korroborera detta påstående?

/Patrik - med Primavera 125
Hej Patrik (snyggt namn förresten :))

Jag har för tillfället 76 (istället för 74, som det ska vara), jag har dock inte provat choke-fyrtaktning, det ska jag göra. Jag har provat att dra ut choken för att se om tomgången lugnar sig dock, det gav ingen effekt (förrän den tvärsurade, dog och måste rullas igång). Tändstiftet ser då sannerligen inte ut som den går magert, snarare surt (iallafall med det större munstycket).

Däremot har jag fortfarande för mycket olja i bensinen eftersom cylindern är nyborrad och jag blev rekommenderad av killen som borrade att köra på 3-4% åtminstone en tank (vilket, för en som normalt mekar BMW, innebar mer än 3 liter, tänkte jag :)), så jag arbetar av en 10-litersdunk med 3%-ig soppa (nästan tom), det vore ju patetiskt om det var för kladdig soppa som gav mig bekymmer, då får jag ju skämmas ordentligt:)

Hur ställer du blandskruven på din primavera? Standard 2 varv eller provar du fram och tillbaka tills du får jämnt drag hela vägen?

Du tror inte heller på tändningen? Är jag ensam om att misstänka de små elektronerna för att paja min åkupplevelse?

/Patrik
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Patrik_ »

Hur ställer du blandskruven på din primavera? Standard 2 varv eller provar du fram och tillbaka tills du får jämnt drag hela vägen?

/Patrik

Den är nog cirkus 2 varv ute. Jag ställer tomgången med tomgånsskruven, sen skruvar jag in blandningsskruven och sedan ut tills dess att varvet inte ökar längre.

/Patrik - håller med, snyggt namn : )
Post Reply