Rengjord förgasare, nya packboxar på båda sidorna, omborrad cylinder och ny kolv/kolvringar (förstås), ny kondensator och tändstift, tändningen ställd.
Omborrningen var nödvändig då övre kolvringen hade kvaddat och det var en rejäl kant i cylindern, det såg faktiskt inte alls kul ut.
Det känns som jag gjort de uppenbara sakerna för att hindra tjuvluft och tändningsproblem. Den har också blivit mycket bättre. Jag kör fortfarande in den med högre oljeblandning än vanligt och gasar inte på alltför mycket, men den verkar gå bra. Tändstiftet blir inte vitt och den startar lätt, växellådsoljan luktar absolut inte bensin och det är torrt och fint vid svänghjulet. Dock har den fortfarande svårt att komma ner i varv, speciellt i den här situationen: stanna för rött ljus, axa iväg till nästa rödljus och stanna igen. I dessa situationer vill den ofta ligga på ett alldeles för högt tomgångsvarv vid andra rödljuset, som ibland ger sig efter någon sekund, ibland inte ger sig förrän jag slirar lite på kopplingen. Det är ingen vild rusning, men det är heller inte vad jag menar med tomgång. Något säger mig att detta påminner om beteendet vid för mager blandning och hoppas att det handlar om förgasaren och inte någon tjuvluft som jag misslyckats med att eliminera.
Nu undrar jag lite om min fina DelOrto SHB 16/16

1) Jag fick inte tag på någon packningssats till förgasaren och trottellockspackningen såg tragisk ut, är det viktigt att den är bra?
2) Flottören såg "dammig" ut, som om den hade vitt "eksem". Jag fick heller inte tag på någon ny flottör då, men tänkte att det kanske gick bra ändå. Kan kass flottör ge för mager blandning eller tomgångsproblem?
3) Jag har inte *bytt* munstyckena alls. Hålen är nogrannt renblåsta dock. Ska jag byta dem helt?
4) Ska jag prova att få fetare blandning med hjälp av lite större munstycken? Ska jag isåfall byta både lågfart och normalmunstycket, eller bara det ena eller andra? Tomgångsmunstycket är väl inte boven, eller?
5) Justerskruven inbillar jag mig ska vara utskruvad ett varv, jag provade också med ett och ett halvt, men märkte ingen större skillnad. Kan det här beteendet bättras av att jag skruvar på den över huvud taget?
6) Är jag kanske för kinkig, brukar smallframes ha lite oroligt tomgångsvarv?
Oj, det blev ju lite frågor det där, men kanske någon kan få mig att se ljuset i änden på bränsleblandningstunneln:-)
/Patrik