Få loss en julgran i december...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
madoc
Entusiast
Entusiast

Få loss en julgran i december...

Post by madoc »

I min iver att göra V50an riktigt vårfin klöv jag motorn (som aldrig har gått i min ägo). Tänkte byta alla lager. So far so good, men nu undrar jag inför lagerbyten hur sjutton jag får upp axeln med de tre små dreven på - den kallas väl julgran. Några tips?

Nållagret till kickaxeln ser inte lätt ut heller - tänkte jag skulle byta rubbet, men det kanske bara är att be om trubbel. "If it ain´t broken - don´t fix it" liksom...

Grundorsaken var att kolla läget och byta till italiensk standardvev. Kickgummin behövde bytas också och sannolikt växelkorset - men har inte kommit så långt än.
madoc
Entusiast
Entusiast

OK svarar själv då...

Post by madoc »

Efter som inga tips kom så var jag tvungen att testa, Jag fick helt enkelt bända upp julgranen - läskigt. La avlastning för att inte sabba kåpan och fick med lagret upp.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Du gjorde helt rätt, det är det bästa sättet att få ut hjulgranen.

Vad gäller lager som sitte så man bara kommer år från ett håll är det värre. Antingen behövs en specialadragare som verktyget med nummer
21467000 på SIP, eller så svetsar man fast en pinne i lagret och knackar ut det med pinnen som axel för en glidhammare.

Byt rubbet när motorn ändå är isär

/HB
madoc
Entusiast
Entusiast

Byta

Post by madoc »

HB: Jo, nu byts rubbet, bara för sakens skull (försöker träna upp mig till att bli en riktigt duktig vespa-mek...). Lite svårt med vissa lager, men det under julgranen var värst. En fråga - nedre lagret till kopplingsarmen - i kåpan alltså: Det jag knackade ut var täckt undertill, men från sip kom ett öppet lager. Finns täckta lager, i ena änden, att få tag på?

Bilder på hela renoveringen kommer...lite finns under blästertråden. /M
Post Reply