Trasiga splines

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Trasiga splines

Post by Fredde »

Någon som har en bra och enkel lösning på dåliga splines på kickaxeln?

Jag har hört om att borra igenom och sätta bult men axeln är ju inte så tjock håller det verkligen?

Någon som har andra bra lösningar?

Hur mycket meck är det att byta axeln behövs något special vektyg eller klarar men det med normala verktyg?

Vad behöver man tänka på att byta när man gör jobbet?

Ja allså det är en VGLA 150 -59a
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Post by Snider »

Jag gjorde en tillfällig lösning i somras som jag hade tänkt skulle räcka till vintern. Men nu har jag ingen lust att klyva motorn för att byta axel eftersom hon går så fint ändå. Tror jag byter kickaxel nästa vinter istället... och passar på att göra lite annat samtidigt...

iaf, jag löste det genom att svetsa på ett plattstål, ca 15x80mm med ett hål med samma diameter som kickaxeln i ena änden. Plattstålet ligger alltså utanpå kicken med hålet i plåten över kickaxeln. Sedan svetsade jag fast plåten i axeln i ena änden. I andra änden på plåten drog jag en bult rakt genom kicken med mutter på andra sidan.

Inte världens snyggaste lösning kanske, men det verkar hålla !
Vespa Rally 180 1971
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Du kan byta kickaxeln med motorn kvar i ramen i och med att den sitter i den yttre blockhalvan.
Ska du borra så borra inte rakt igenom utan borra/fräs ur i ena sidan så som vissa nya kickar ser ut, då håller axeln längre och det är mindre risk för att den går av.

Image

Kickaxeln är gjord av väldigt hårt stål. Se till att ha bra verktyg.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

byt axel.

svetsning på kickaxeln när den sitter i motorn kan påverka (smälta) o-ringen som tätar mellan block och axel, ingen jätte skada om detta sker, men som permanetlösning är det dåligt med svets.
Federico
User avatar
jings
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Kallax

Post by jings »

på min gamla Touring hade tidigare ägare slipat axeln 4-kantig och gjort en ny kick. Funkade bra så länge jag hade kvar Scootern.

/Janne
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Om det finns att köpa ny axel o kick så är det enda rätta att byta dessa. De alternativen att borra hål, svetsa ihop eller slipa axeln 4-kantig innebär samtliga rätt mycket arbete och finlir, och att resultatet blir som förväntat är osäkert. Det kan sluta med att du får riva motorn ändå o byta delarna.

Det är väl sådana reparationer som är gjorda på de Vespor som kommer från Vietnam?

Dessutom, om man har gjort en sån reparation blir det lätt att fortsätta i samma anda när nästa grej pajar. :(
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Så länge man kan köpa nytillverkade kickaxlar och kickar finns väl ingen anledning att inte byta, möjligtvis om det skulle gå sönder på en resa och felet måste fixas för att komma hem. Vespadelar är ju dessutom billiga.

Jag vet inte vad som händer om kicken fastnar i marken eller slår i om man kör omkull. Men en gissning är att originalkickens splines i aluminium går sönder innan kickaxeln gör det. Med en hemtillverkad kick i stål eller kick som är svetsad så kommer garanterat kickaxeln gå i botten och i värsta fall riva sönder motorblocket? men det kanske händer med originaldelarna också, har som sagt ingen koll?

Hur som helst blir allt enklare med originaldelar, dessutom snyggare.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Jag borde nämna att de reparationer som beskrivits kräver stor händighet och är beundransvärda på många sätt.
Snider wrote: iaf, jag löste det genom att svetsa på ett plattstål, ca 15x80mm med ett hål med samma diameter som kickaxeln i ena änden. Plattstålet ligger alltså utanpå kicken med hålet i plåten över kickaxeln. Sedan svetsade jag fast plåten i axeln i ena änden. I andra änden på plåten drog jag en bult rakt genom kicken med mutter på andra sidan.
Bara att svetsa på Vespan utan att lyckas elda upp den är en bedrift.
Mike Tropic wrote:Du kan byta kickaxeln med motorn kvar i ramen i och med att den sitter i den yttre blockhalvan.
Ska du borra så borra inte rakt igenom utan borra/fräs ur i ena sidan så som vissa nya kickar ser ut, då håller axeln längre och det är mindre risk för att den går av.
Hålet i kicken måste vara i linje med spåret i axeln, minsta glapp kommer att öka med en gång.
jings wrote:på min gamla Touring hade tidigare ägare slipat axeln 4-kantig och gjort en ny kick. Funkade bra så länge jag hade kvar Scootern.
Att fila en axel 4-kantig och dessutom fila ett hål 4-kantigt är väl en sak, men att lyckas att få dessa att passa ihop utan att glappa är något som väldigt få klarar..
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Post by Snider »

fritte wrote: Bara att svetsa på Vespan utan att lyckas elda upp den är en bedrift.
Precis ! Men man måste leva lite på kanten ibland också.... :lol:

Självklart är det bästa att köpa original och göra rätt. Men mitt under brinnande scootersäsong så spenderade jag hellre 1h 47min minus fika i garaget med lite ful-meck i väntan på en riktig renovering av alla slitdelar i motorn.
Vespa Rally 180 1971
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Snider wrote:...i väntan på en riktig renovering av alla slitdelar i motorn.
härligt, då har du en pålitlig Vespa i många år framåt.
Federico
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Post by Fredde »

Snider, det tog ett tag innan jag förstod hur du hade gjort...

Kollat lite på min nu och splinesen på både axeln och kicken är dåliga, sen ser jag att någon redan har borrat ett hål igenom axeln men det är inget hål i kicken så ev har det suttit en felaktig kik som har sabbat allt en gång i tiden.

Ska se om jag kan göra hål i min kick passande hålen i axeln...
Denna stackare till Vespa har inte kört på vägarna på 20-30 år så känns lite synd om den, om jag måste splitta motorn innan jag kan besiktiga och köra igen.
Renoverar ett hus också så risken blir ju då att den inte kommer ut i år heller.

Sen kan jag inte göra en grop i axeln för en större bult heller att låsa med ,då det är en grop runt hela axeln redan.

Ev om jag kan "platta" till axeln och få till någon "kil" liknande på lås bulten men tja då går det nog snabbare att byta axeln.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Post by Snider »

Fulmeck är kulmeck...

Min axel hade också borrade hål när jag köpte vespan. Provade att borra hål i kicken för att dra igenom en bult. Men som den gode Fritte påpekade är det svårt att få till det så det blir riktigt tight, vilket medför att det troligtvis inte håller så länge.

Vill inte svärta ner forumet :lol: men vågar mig på en liten skiss här som visar hur jag gjorde, trots att detta forum har gjort sig förtjänt av att få visa upp ordentliga renoveringar :oops:

Image

Jag snidade även till en liten plåt typ 15x20 mm som jag svetsade fast "kl 9" på axeln i spåret på kicken...

undertecknad avsäger sig härmed ansvar för brinnande vespor och smälta o-ringar =)
Vespa Rally 180 1971
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Post by Fredde »

jo fulmeck är kulmeck oftast, eller kanske mest nödmeck...

Ditt ansvar gällande att min Vespa brinner eller börjar läcka olja är noll i så fall får jag skylla mig själv;-)

Får se om jag kan fixa till detta på något vis med rengöring av splines utvidgning av "klämöppningen" på kicken grövre bult ev tunnt alumellanlägg för att tajta till och sen axellåsning typ locktite... kanske en bult rakt igenom också bara för att hålet redan finns.

Tillverkade en "daskare" för att klippa till en spjällmotor till liv för värmesystemet under instrument panelen på min fiat, in med handen klappa till på en plåtflärp som slår till spjällmotorn och den vaknar till, funkar perfekt;-)
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Det ju är säsong för mek nu!!
En kickaxel är billig och är lätt att byta. Tidsmässigt tar det bara ett par timmar att fixa och du kommer inte ångra att du gjorde rätt från början.

Skippa kicken helt och spring igång den är ett alternativ annars 8)
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Jag skulle täljt fram en kick i ebenholts och popnitat fast den på kickaxeln.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Post by Fredde »

Ok om jag ska byta axeln så måste jag dela motorn men den kan sitta kvar i ramen.

Vad behövs i reservdelsväg förutom ny axel, fjäder, oring, kick och packning till motor halvorna?

Är det något mer jag ska byta när jag ändå splittat motorn.
Ska jag byta packboxarna vid veven eller ialla fall en av dem, om nu veven kan sitta kvar vill säga.

Vad kommer sitta kvar å andra sidan om jag splittar motorn och den sitter kvar i ramen, något jag ska se upp med?

Jag vill nog inte göra en hel renovering och tokbyta allt som finns det har jag inte tid eller lust med.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
BD-Robert
Entusiast
Entusiast
Posts: 137
Joined: Fri 07 Aug 2009, 19:13

Post by BD-Robert »

rätt så lätt att byta vev..
splitta motorn knacka ur veven, byt packboxar, blockpackning..
skruva tillbaks..
ett kvällsjobb..
enklast är om man tillgång till en mclyft då kommer motorn rätt så högt upp och du slipper krypa omkring
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Gummistoppen vid kicken kan vara idé att byta. :)
johansjogren
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by johansjogren »

Fortsätter lite på denna tråden, Min kick föll av sin egen vikt när jag var ute och körde sist, lite obehagligt när den skrapade i marken på vägen hem.

Så jag tog av den och kollade splinsen och tyckte väl att axeln såg ok ut. Sagt och gjort så åkte jag till EM och köpte en ny kick för typ 400 spänn och åkte hem och satte på den. Tre kickar senare så var även den paj, tog av den med och inståg väl att jag vart lite optismistisk när jag tittat på axeln och att den inte var så fin som jag hade hoppats. Så nu måste jag nog byta axeln..

Har en popolino från 1961, någon som vet om det är lika enkelt att byta på en sådan? Har aldrig delat en motor innan så jag är lite orolig. Har bytt t ex koppling, bensinkran osv på min motorcykel men det är väl dom svåraste jobb jag försökt mig på. Tror ni jag vågar?

Och man behöver inte ha kicken monterad när man besiktigar va? Bara jag springer igång den åt dom?

/Johan
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Post by Snider »

Jag har besiktigat utan kick, som du skrev fick jag springa igång den, det var inga problem...
Vespa Rally 180 1971
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Post by Fredde »

Jag borrade ett passande hål i min gamla kick rensade splinesen rengjorde montera axellåsning och drog ihop. Blev bra bara för att upptäcka att vevlagren inte är så bra... konstingt att jag har lyckats missa det, har ju haft magneten borta... Ja ja i febrigt vespa renoveringstillstånd sena kvällar hade jag väl annat att tänka på antar jag.

Ja ja har beställt nya lager och kickaxel och packningaro boxar och annat jox, nu blir det motor splitt och nya grejor istället... lika gott antar jag.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
johansjogren
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
Location: Göteborg
Contact:

Re: Trasiga splines

Post by johansjogren »

Splinesen på min popolino är paj och tänkte försöka fixa det som vinterprojekt. Läste lite här och blev ju lite klokare men inte så mycket ;)

Går det att göra utan att plocka ur motorn? Jag har en popolino från 61. Motorn går väldigt bra i övrigt så jag vill inte ta isär mer än nödvändigt. Vilken del förutom själva axeln/kicken behöver man köpa. Någon packning/oring?
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Re: Trasiga splines

Post by Fredde »

popolino är de en 125a? allså jag har inte riktigt kunskaperna på alla olika motorer och hur de sitter i hop men jag hade heller aldrig klyvt en vespa motor men genom att surfa runt lite här och på scooterhelp osv hittade lite sprängskisser så var det bara att sätta i gång. inge problem faktiskt, ta det lungt bara, ganska lätt, av med topp, cylle, magnet, växelbox och alla bultar du ser sen är det i stort sett bara att ge veven en lätt kyss med gummi klubba så ramla det isär, "nästan";-) Kör hårt finns mycket hjälp att få här!
Jag fick ju i hop min! men sen konverterade jag till PX125 motor med 4vxl och 12 brytar löst sän har det vart vild vild vespa för hela slanten.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
johansjogren
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
Location: Göteborg
Contact:

Re: Trasiga splines

Post by johansjogren »

Ja det är ju en treväxlad 125a. Tror jag har läst att den inte är riktigt samma som smallframe men det kan väl inte variera så mycket..
Post Reply