OT: "The buried car"

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Terraplane Blues

OT: "The buried car"

Post by Terraplane Blues »

Hej!

1957 grävde man i USA ned en sprillans ny Plymouth Belvedere -57 tillsammans med tidstypiska konsumentprodukter, detta som en hälsning till framtiden. Graven skulle öppnas efter 50 år och kl 01.30 svensk tid, natten mellan fredag och lördag är det dags. Läs mer här:

http://www.buriedcar.com/tulsarama.asp

http://telstarlogistics.typepad.com/tel ... uth_t.html

Evenemanget sänds live på nätet via följande sidor:

http://kotv.com/

http://oklatravelnet.com/

Jag ska iallafall sitta uppe med en chipspåse och en öl under öppningen...

Sorry för OT, men jag misstänker att scooterfolk kan tycka sånt här är intressant även om det inte handlar om scootrar. Hög nostalgifaktor, men jag raderar givetvis tråden om någon insisterar på det...

/ Fredrik
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

Vad man spontant slås av är väl att 50 år inte känns så värst länge sedan.
När de grävde ned grejerna trodde de antagligen att världen skulle se totalt annorlunda ut om 50 år. Sådan var framtidstron på den tiden.
Men nu, 50 år senare, konstaterar vi att 50 år gamla bilar och scootrar inte är helt ovanliga på gatorna, vilket gör hela grejen måttligt intresant.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

tack för info! suveränt intressant.

Kanske står det en GS bredvid bilen som tidstypisk konsumentprodukt, för visst konsumerar man vespor? I allafall har jag slitit ut ett antal redan...
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br />Vad man spontant slås av är väl att 50 år inte känns så värst länge sedan.
När de grävde ned grejerna trodde de antagligen att världen skulle se totalt annorlunda ut om 50 år. Sådan var framtidstron på den tiden.
Men nu, 50 år senare, konstaterar vi att 50 år gamla bilar och scootrar inte är helt ovanliga på gatorna, vilket gör hela grejen måttligt intresant.

/Jörgen<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag tror inte att framtidstron ändras särskilt mycket från generation till generation. Det ligger väl snarare i människans natur att ha hybris om sig själv och sin civilisation och gärna också "se ner" på föregående generationer. Personligen tycker jag projektet är extremt intressant oavsett hur lång tid det har passerat, eller vad det rör sig om för proukter som är nedgrävda. Har bilen klarat sig eller är det en rosthög som plockas upp? Vem vinner bilen? (Den som 1957 gissade närmast invånarantalet i Tulsa 2007, svaren filmade på mikrofilm och ligger i bilen). Vad har hänt med konsumentprodukterna som lades i bilen? Frågorna är många och i mina ögon spännande!<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />tack för info! suveränt intressant.

Kanske står det en GS bredvid bilen som tidstypisk konsumentprodukt, för visst konsumerar man vespor? I allafall har jag slitit ut ett antal redan...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Kul att du tycker så! Jag tycker det hela har en förnimmelse av barndomens julaftnar. Löjligt spännande! Jo, har man tur så står där kanske en scooter bredvid bilen (eller i det stora bagageutrymmet kanske?). Visst sliter man ut scootrar, precis som man sliter ut skor. Det trevliga med utslitna scootrar är att man oftast kan göra dem som nya igen (eller någon annan om man själv inte orkar).

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

just det, man blir mest nyfiken på skicket. hur mycket rost m.m.

usa bilar från 50-talet är ju ingen ovanlig syn på svenska vägar

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Helt plötsligt blev det on topic:
http://www.buriedcar.com/sock_hop.asp

spänningen stiger! (fast ärligt talat lockar bilen mycket mer)
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Så man kan alltså vinna en Vespa LX 150? Kul! Fast jag hade hellre vunnit innehållet i bilen (fanns listat någonstans, men hittar det inte nu). Klipp från You Tube:

http://www.youtube.com/watch?v=I2cPBl6scJk

/ Fredrik
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

De öppnade tydligen sarkofagen idag (skynket dras dock inte bort förrän natten till lördag svensk tid). Vad det verkar kommer det antagligen bli fiasko med hela projektet, då sarkofagen har sprungit läck under åren och tidvis varit helt vattenfylld. Några bilder på den öppna sarkofagen samt en filmsnutt med intervjuer:

http://www.flickr.com/photos/47422262@N00/sets/1320520/

http://www.tulsasportbikeriders.com/for ... =2&t=13358

http://www.ktul.com/news/stories/0607/431074.html

Ja, se 50-talsmänniskorna...kunde inte ens bygga en vattentät sarkofag... :cry:

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

måste erkänna att det här var en spännande sak att följa. nu är man mest nyfiken på hur förstörd bilen är. hade varit mindre intressant om allt såg torrt och dammfritt ut.
hur är det med syretillförseln i påsen, kan den rosta?
hur ser lacken ut efter att ha stått i vatten?
visst måste det ha läckt in vatten innanför plasten?


spännande...

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Spännande, men ändå någon sorts antiklimax. Det ska mycket till för att förseglingen ska kunna ha stått emot allt vatten under alla år. Dessutom borde den stora vattenmängden innebära ett enormt tryck mot karossen om denna inte har varit vattenfylld. Bara vattentrycket borde isåfall fått karossen att kollapsa. Vad jag förstått består kapslingen av tre vattentäta lager i olika material, bl a ett lager med inbyggt rostskyddsmedel. Arrangörerna lät ändå ganska hoppfulla om att skyddslagret är intakt, detta eftersom vattnet i sarkofagen inte skvallrade om fällningar från bilen. Vi får se hur det slutar. Mitt tips är att vattnet har kommit in i bilen också - fukt har en jäkla förmåga att komma in precis överallt, särskilt om plastmaterial får åldras, som det garanterat har gjort i detta fallet (plasten på femtiotalet var kanske inte den bästa).

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

någon ny info om bilen?

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />någon ny info om bilen?

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Inte mer än att den blev snyggt patinerad och att den berömde bilbyggaren Boyd Coddington tydligen skulle försöka starta och köra den, men det gick givetvis inte :D. Det vore kul om de fick den i körbart skick, gärna med den fina patinan orörd... :)

Image

En massa härliga bilder i denna tråd:
http://www.jlaforums.com/viewtopic.php? ... 31#8700431

Ännu fler foto från samma forum:
http://www.jlaforums.com/viewtopic.php?t=1766287

Fler foto:
http://www.buriedcar.com/photo_gallery_new.htm

Bildspel:
http://save66.com/missbelvedere/index.html

Text:
http://www.cbsnews.com/stories/2007/06/ ... S._2938880

Text:
http://www.autoblog.com/2007/06/16/tuls ... st-bucket/

Text:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/6759273.stm

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Federico
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Lite intressant fråga egentligen...
Om jag har en bil som jag hade tänkt att spara för eftervärlden (låt säg 50 år), hur ska jag då göra?
Det ska vara praktiskt genomförbart och priset för förvaringen ska inte överskrida ett tänkt framtida pris.

Som exempel kan vi ta min SAAB 900 -94 (värd idag 5-10000). Jag har nog möjligheten att ställa den kostnadsfritt i en lada på landet.
Men vad ska man tänka på?

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

crispin wrote:Lite intressant fråga egentligen...
Om jag har en bil som jag hade tänkt att spara för eftervärlden (låt säg 50 år), hur ska jag då göra?
Det ska vara praktiskt genomförbart och priset för förvaringen ska inte överskrida ett tänkt framtida pris.

Som exempel kan vi ta min SAAB 900 -94 (värd idag 5-10000). Jag har nog möjligheten att ställa den kostnadsfritt i en lada på landet.
Men vad ska man tänka på?

Crispin
Borde ju kunna skicka in den i en stor plastsäck, och ställa sjukt många torrbollar runt, inuti och kring den för att hålla den torr.

Varnin för möss dock - kanske borde pudra allt i något råttgift...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

spraya all plåt och mekaniska detaljer (motor, underrede) med någon klistrig olja (använd oljespruta), undvik olja på gummidetaljer. hur man gör med klädsel vet jag inte. viktigt är att inte utsätta bilen för snabba temperaturskillnader, ska den förvaras kallt på vintern så ställ den i en lada som inte värms upp ibland. ställ den på pallbockar för att avlasta däck och fjädrar. är det jordgolv eller sand kan det vara bra att bygga någon lägre ställning att köra upp bilen på, högre upp från sådan mark ger mindre fukt och mer luft kommer under.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Lika Federicos förslag + täta även ladan o spola med nitrogen en vecka, håll den sedan under konstant övertryck med nitrogen c.a 50 mmvp. :D
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

ska allvarligt fundera på att arkivera saaben.
vill någon skicka in några tidsdokument innan jag låser dörrarna? :?:
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

crispin wrote:ska allvarligt fundera på att arkivera saaben.
vill någon skicka in några tidsdokument innan jag låser dörrarna? :?:
C
en "förbannade måsar" keps?
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

crispin wrote:ska allvarligt fundera på att arkivera saaben.
vill någon skicka in några tidsdokument innan jag låser dörrarna? :?:
C
Ett par dagstidningar, nån motortidning och nån damtidning där man kan se hur kvinnor klädde sig o tänkte "förr".

När jag rev ur köket 1981 hittade jag en kvällstidning i en sockel från 1946. Det var intressant att se hur språk & attityd hade förändras o jag la in en tidning i den nya sockeln också.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

fritte wrote:När jag rev ur köket 1981 hittade jag en kvällstidning i en sockel från 1946. Det var intressant att se hur språk & attityd hade förändras o jag la in en tidning i den nya sockeln också.
Jag hittade ett par instoppade i skafferiventilen. Med tidsenlig scooter-reklam :)
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Post by Snider »

När jag rev en vägg på Tomteboda postterminal i stockholm hittade jag en p-tidning från mitten av 70talet... Det var förstås mycket uppskattat i rivarlaget... så jag skulle nog lägga in en från 2010 i bilen...
Vespa Rally 180 1971
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:
crispin wrote:nån tidning där man kan se hur kvinnor klädde sig o tänkte "förr".
Café?
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:
fritte wrote:
crispin wrote:nån tidning där man kan se hur kvinnor klädde sig o tänkte "förr".
Café?
Till slut fattade jag att Café är en tidskrift, hittade hemsidan o den verkar väl lagom galen för att passa. :lol:

Nån tidning med miljödebatten platsar väl även in. Den debatten har nog förändrats under tiden.
Post Reply