Då har jag klarat av och gjøra det stora

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Då har jag klarat av och gjøra det stora

Post by janove »

Stog i garasjen idag før at skruva i hop min motor på 1962 touring, va klarade jag jo jag sprakk den ena motor halvan pga-----

Men nu ær frågan ny motor, orkar inte mer.......

Kom med førslag om ny motor......... tack
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Hur mycket är trasigt. Kan gå att svetsa kanske.
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

den ena motor halvan blev til två. kan kanskje gå at svetsa men jag undrar om det nu inte ær lika bra at investera i en ny motor. Denna skall jag behålla i många år framøver, ser på Sip at dom ligger på rundt 7000,-. NOK undrar då lite øver om det er verdt kostnaderna med at få svetsat versus nytt med før och nack delar som det innebærer
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Undra också om det finns motorhalvor at kjøpa, har tittat inne på sip men det ser ut som om det bara er px man kan kjøpa till.

Tenker nu på at eventuellt kjøpa en ny lml motor, eller en begagnad px150, vad ær at føredra?

Nytt ær ju nytt, men hur ær kvaliteten på LML, har lest en god del om at dom ær velldigt vanliga i USA, och då er det klart at jag undrar øver om kvaliteten ær som den skall. Jag undrar också då øver vilken av alla modeller som finns på SIP som jag eventuellt borde velga. Ser før meg at jag styr undan elstart, men så har vi ju många termer på motorena som jag inte fattar.

Alternativ 2 ær en begagnad PX 150 motor, denna får jag komplett før sirka 6000 sek (4800 NOK) hær vet jag ingenting om historian, så den kan godt bli grisen i sekken.

Kom gjerna med inspel och synpunkter
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

http://www.scooterdelen.se/retroscoot.html
säljer LML-motorer för 7500:- sek, ring o fråga dom.
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Får man fråga hur du lyckades göra en motorhalva till två bitar?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Takk før denne linken, har sendt en mail med lite frågor til dem.

Men jeg vil på samme gang fråga om det er noen reflektioner rundt om det ær smart med en ny LML versus begagnad PX150.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Re: Då har jag klarat av och gjøra det stora

Post by Svint1 »

janove wrote:Stog i garasjen idag før at skruva i hop min motor på 1962 touring, va klarade jag jo jag sprakk den ena motor halvan pga-----

Men nu ær frågan ny motor, orkar inte mer.......

Kom med førslag om ny motor......... tack

He he, det er sånn som skjer.
En i klubben som ikke tar imot tips, har ødelagt 3(!) motorblokker sålangt i vinter...

Uansett, PX-motorer er ikke så utrolig skjeldne som folk vil ha det til!
Selv kjøpte jeg akkurat en PX200 Milennium motor, ferdig levert på døra hjemme for 6000,- norske kroner....

Både Norge og Sverige er tålig tomt for slike motorer og de som finnes er veldig dyre...

Et sted å lete er Ebay. Både etter PX200 og T5-motorer. Disse kan du få for ca 400-500 Pund i UK.
Ja, det blir litt frakt, men thats life!

Et annet alternativ er www.germanscooterforum.de som også har noen jevnlig til salgs.

Bare et lite tips fra meg!

Ø
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

marre wrote:Får man fråga hur du lyckades göra en motorhalva till två bitar?
Pinsamt at berätta men jag har haft motorn liggande i garasjen hela vintern eftersom jag inte har fått tid til at skru den sammen. Slog på en 2kw varme ovn inne i verktygs rummet och tog in motorn for å setta sammen.

Tvingade sammen halvorna med tving och drog då lite snett. Kombinasjonen av snett moment och djupfryst aluminium........ Hva kan man si. Man lærer så lenge man lever...... Gissa vem som var slokørad när han kom in til frugan;-)
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

janove wrote:Men jeg vil på samme gang fråga om det er noen reflektioner rundt om det ær smart med en ny LML versus begagnad PX150.
Min spontana reflektion:
Nytt är alltid nytt, men Vespa är alltid Vespa...
det vill säga, båda har sina fördelar.

S.I.L.-motorer, Lambretta, är liksom LML tillverkade i Indien. Det förekommer att källarfirmor monterar skrotdelar i nya S.I.L.-block och säljer dessa som nya fabriksmonterade S.I.L.-motorer. Att detta kan ske även med LML-motorer är möjligt, men de motorer SIP säljer borde vara OK.

En passande motor borde vara:
Engine LML P150X/PX150E Art.Nr. 78005500

without e-start/oil pump/brake drum
incl. exhaust


var man köper reservdelar och om Vespadelar passar framgår inte.
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

fritte wrote:
janove wrote:Men jeg vil på samme gang fråga om det er noen reflektioner rundt om det ær smart med en ny LML versus begagnad PX150.
Min spontana reflektion:
Nytt är alltid nytt, men Vespa är alltid Vespa...
det vill säga, båda har sina fördelar.

S.I.L.-motorer, Lambretta, är liksom LML tillverkade i Indien. Det förekommer att källarfirmor monterar skrotdelar i nya S.I.L.-block och säljer dessa som nya fabriksmonterade S.I.L.-motorer. Att detta kan ske även med LML-motorer är möjligt, men de motorer SIP säljer borde vara OK.

En passande motor borde vara:
Engine LML P150X/PX150E Art.Nr. 78005500

without e-start/oil pump/brake drum
incl. exhaust


var man köper reservdelar och om Vespadelar passar framgår inte.
Du har omtrent samme tanker som jeg har rundt nytt er nytt osv.

Ær det noen som har handlat av denna scooterdelen.se?

Vad mer behøver jeg en denne motorn som har art nummer 78005500?

Ser foresten at det inte er gunstigt at velga SEK nær man handlar hos SIP.

Priset i SEK er 10.111,- och NOK 6494,- om jag ser på dagens valuta kurs blir det "svenska" priset NOK 8131,- det blir med andra ord NOK 1637,- og spara på at endra valutan. Har planer om at få den skickad til posten i Strømstad och betala øver norsk bank så då slipper jeg mva och avgifter nær jag tar in den i Norge.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Beställer du till Sverige så får du betala i SEK. :-?
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

fritte wrote:Beställer du till Sverige så får du betala i SEK. :-?
Ja och nei, setter min adresse i Norge, vid bestilling og betaling. Ringer to minutter etter å endrer til Pick Up hos speditøren i Sverige.

I och med at summen blir under tull grensen så kan jag deklarera det som rese gods nær jag kjører over grensa.

Vidare reagerar jag ppå at valutan er så pass olik, det er ju avsevært mye mer en MVA
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

janove wrote:
fritte wrote:Beställer du till Sverige så får du betala i SEK. :-?
Ja och nei, setter min adresse i Norge, vid bestilling og betaling. Ringer to minutter etter å endrer til Pick Up hos speditøren i Sverige.

I och med at summen blir under tull grensen så kan jag deklarera det som rese gods nær jag kjører over grensa.

Vidare reagerar jag ppå at valutan er så pass olik, det er ju avsevært mye mer en MVA
Priset i € är för Norge 797,52, för Sverige 996.90. Verkar som du slipper moms..
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

fritte wrote:
janove wrote:
fritte wrote:Beställer du till Sverige så får du betala i SEK. :-?
Ja och nei, setter min adresse i Norge, vid bestilling og betaling. Ringer to minutter etter å endrer til Pick Up hos speditøren i Sverige.

I och med at summen blir under tull grensen så kan jag deklarera det som rese gods nær jag kjører over grensa.

Vidare reagerar jag ppå at valutan er så pass olik, det er ju avsevært mye mer en MVA
Priset i € är för Norge 797,52, för Sverige 996.90. Verkar som du slipper moms..
Javisst!

När vi svenskar köper från Tyskland (inom EU) betalar vi moms i landet vi köper ifrån.

När våra norska vänner (utom EU) köper från samma land köper de momsfritt men förväntas betala moms i Norge istället. Precis på samma sätt som när vi svenskar köper delar utanför EU, t ex från Vietnam.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Då har jag ett par olika val i førhållande til val av motor och tenkte be om lite inspel från er alla her inne.

Jag har møjlighet at få en helt ny PX125 motor med elstart til 8000 sek
eller en begagnad PX200 motor til 6000 sek.

Vad hadde ni valt? Tenker her at jeg om jag velger 125 motorn kan slenga på ett 177cc kit, detta borde gå utan några modifiseringar.

Tankar om valet? skall bestæmma meg innan i morgon.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Tag 200-motorn. Den är långt mycket bättre än PX125 med 177-kit. För att ett 177-kit ska funka bra, måste du ändra utväxlingen då PX125 har väldigt låg utväxling orginal. Det går fort upp till 90, sen skriker den bara.

Mvh

Guran
janove wrote:Då har jag ett par olika val i førhållande til val av motor och tenkte be om lite inspel från er alla her inne.

Jag har møjlighet at få en helt ny PX125 motor med elstart til 8000 sek
eller en begagnad PX200 motor til 6000 sek.

Vad hadde ni valt? Tenker her at jeg om jag velger 125 motorn kan slenga på ett 177cc kit, detta borde gå utan några modifiseringar.

Tankar om valet? skall bestæmma meg innan i morgon.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Jag skulle valt PX200 motorn! Skaffa en 12V spänningsregulator, byt ut kicken(till en som ser ut som en touring kick), glödlamporna och ev bromsljuskontakten sen är det bara att tuta och köra. Med 12 hk original så får du en fin motorgång även i högre hastigheter plus att du i framtiden kan trimma ännu mera :twisted:
Men såklart så ska ju skicket beaktas på motorn.

En ny PX 125 motor kräver samma dvs. byte av glödlampor osv. Vet inte vad en sån motor ger.. kanske 7-8 hk, med 177cc kit kanske runt 10hk. Och då är du uppe i runt 10000 kr

Ekvationen hästkraft per krona talar sitt tydliga språk!
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Guran, du hann före :)
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Da er PX200 motorn bestillt. Ska prøva at få min bror ned til Erik på EM Scooters så snart som møjligt før att hemta den.

Måste si at jeg er utroligt fornøid med kunnskap och seriøsitet som man møter nær man pratar med Erik.

Har haft dialog med SIP før at få lite mer info rundt deras rekomendasjoner och ikke minst info om LML motorena och dom olika valgen. Der var det mye å ønske etter når det kom til kompetanse. Di viser i huvudsak til forumet, der det er brukarna som hjelper varandra.........

Skall bli spennande att børga med prosjektet.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Ja kom på att jag svarade i en tråd du skrev för ett par månader sen:

"Skämt åsido antingen måste du dra ihop motorn mot innerringen på lagret eller så måste du frysa veven och värma innerringarna på ramlagerna..."

Sen svarade Henrik Börjesson:

"Sätt in en kil eller bred mejsel mellan vevhalvorna på motsatt sida mot vevtappen
* Kyl ner ramlagret som sitter på veven och värm motorblockets lagersäte - akta packboxen för värmen
* Tryck ner kicken och sätt ihop motorhalvorna. Ibland måste man värma mer på lagersätets utsida om halvorna inte går i direkt.
* Spänn ihop kring veven och knacka försiktigt på veven (akta gängorna) så den löper fritt
* Ta ur kilen - nu ska veven rotera fritt och ledigt. DEt finns specialverktyg som drar i veven men man kan också spänna med svänghjulsmuttern och ha en passande hylsa som mellanlägg mot blocket. "

Att föredra är såklart att dra i veven kall med ett dragverktyg som endast belastar innerringen på lagret men varje gång jag föreslagit de på detta forum har det varit för dyrt (ca 500kr på sip) http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... shaft.aspx Så jag ska hädanefter sluta försöka ge folk seriösa råd på hur man skruvar ihop saker när det ändå slutar med att folk hamrar eller försöker tvinga ihop grejerna med dyrt slutresultat.
:wink:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Hei, du ska ikke ha dårlig samvittighet for det jeg gjorde.........

Her var det jeg som dret på ----------

Enkel logikk motor i mange minus under lang period, ta in den i varme, bruk litt våld. Hva sker da med aluminium..........

Ikke ditt feil,,, absolut. det er lov å bruke hodet når det kpmmer inspill..... Jeg visste at dette skulle gå gæent.

Men nå possitivt, fikk beskjed om at motorn er henta hos em-scooters (til tross at overføring ikke er synlig ennå, viser tillit)

Motor er i norge innen neste helg.
marre wrote:Ja kom på att jag svarade i en tråd du skrev för ett par månader sen:

"Skämt åsido antingen måste du dra ihop motorn mot innerringen på lagret eller så måste du frysa veven och värma innerringarna på ramlagerna..."

Sen svarade Henrik Börjesson:

"Sätt in en kil eller bred mejsel mellan vevhalvorna på motsatt sida mot vevtappen
* Kyl ner ramlagret som sitter på veven och värm motorblockets lagersäte - akta packboxen för värmen
* Tryck ner kicken och sätt ihop motorhalvorna. Ibland måste man värma mer på lagersätets utsida om halvorna inte går i direkt.
* Spänn ihop kring veven och knacka försiktigt på veven (akta gängorna) så den löper fritt
* Ta ur kilen - nu ska veven rotera fritt och ledigt. DEt finns specialverktyg som drar i veven men man kan också spänna med svänghjulsmuttern och ha en passande hylsa som mellanlägg mot blocket. "

Att föredra är såklart att dra i veven kall med ett dragverktyg som endast belastar innerringen på lagret men varje gång jag föreslagit de på detta forum har det varit för dyrt (ca 500kr på sip) http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... shaft.aspx Så jag ska hädanefter sluta försöka ge folk seriösa råd på hur man skruvar ihop saker när det ändå slutar med att folk hamrar eller försöker tvinga ihop grejerna med dyrt slutresultat.
:wink:
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Post Reply