Lite motorproblem (V50)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Lite motorproblem (V50)

Post by Andréas »

Har lite problem med min V50 -81.
Den startar i princip på första kicken men:
1. Den dör på tomgång.
2. Den är väldigt slö på låga varv.(kanske de alltid är?)
3. När den blivit varm vill motorn dö, ung som om man stängt av bensinkranen. Om jag då drar ut choken fungerar den igen.

Hjälp?
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

hej.
När moppen inte vill gå utan att choken är utdragen så brukar det vara s**t i munstycket.
Skruva loss munstycket (i förgasaren), rengör med högtrycksluft eller köp nytt munstycke.

Om det inte fungerar så kolla att soppan rinner som den ska genom förgasaren.

Lycka till!

Crispin
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Är munstycket den del som heter starter jet på smallframes.com sidan?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Är munstycket den del som heter starter jet på smallframes.com sidan?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

chokemunstycket heter nog starter jet.

huvudmunstycket - mainjet

Federico
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

oki,hur vet man hur långt in man ska skruva munstyckena om man plockar loss de? Är det ända in till botten lr?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Hej!
Ja
Leif
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Hur många munstycken är det totalt?

Är det något mer man borde loss i förgasaren och blåsa rent
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
Är det något mer man borde loss i förgasaren och blåsa rent
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bäst att demontera allt i förgasaren.
Lägg smådelarna i en burk med tex. bensin och skaka runt, häll ut bensinen, om bensinen blir smutsig, upprepa med ny bensin tills den är ren.
Ta en annan burk till förgasarhuset och trottellocket och gör likadant.

Blås rent munstyckena precis då du tar upp dom ur bensinen.

Isopropanol eller t-röd funkar också fint.

Passa på att byt flottörnål också.
VH/Calle
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Okej
Är det inte svårt att ställa in den efteråt?
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Okej, nu har jag fixat med förgasaren. Huvudmunstycket vad igenkorkat så där hade vi problemet.
Dock så går moppen inte lika bra som innan jag fick s**t i munstycket. Den kommer inte upp i samma hastighet och responsen i gasen är inte den bästa om man står på tomgång och gasar. Innan(när allt funkade som det skulle) var den riktigt rapp vid gaspådrag.

Hjälp?
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

har du testat att skruva lite och prova olika inställningar? tycker att det verkar konstigt att den skulle gå sämre efter rengöring... Det finns munstycken som inte ska vara inskruvade i botten, det är de som man når utan att skruva isär förgasaren, de sitter lite vid sidan om (är det bara ett kanske?)
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 98
Joined: Mon 24 May 2004, 23:06
Location: Sweden

Post by Dag »

Jodå, det är ett som sitter på vänstersidan, som inte skall vara helt inskruvat. Det är en fjäderbelastad nål som styr tomgångsblandningen (och delvis blandningen upp till c:a 1/4 gaspådrag). Den skall vara utskruvad 1 varv +/- 1/4 varv, ungefär.

Dag
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Oki, så jag drar den i botten och sen skruvar ut den 1 en och ett kvarts varv?

Hörde något om att de ev. kunde vara att jag behövde ställa in tändningen...?
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

visst kan det vara tändningen också men den fungerade ju förut och du har väl inte varit och pillat där?
Vomitsquad
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Thu 15 Sep 2005, 08:39
Location: Sweden

Post by Vomitsquad »

Utskruvad ett varv? På en Dell'orto 16/16? Jag har fåttt höra 2½ varv, fast det kanske inte stämmer alls då?
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 98
Joined: Mon 24 May 2004, 23:06
Location: Sweden

Post by Dag »

Nja, original på V50 är Dell'orto 16/10. På mina 50:or har den lilla utskruvningen räckt bra.

Dag
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Nope, har inte varit och pillar på tändning alls. Så logiskt sätt verkar det ju inte rätt.

Spillde i lite för mycket olja när jag tankade häromsistens, kan det kanske inverka? Blev nog nästan 5%ig blandning...
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Nope, har inte varit och pillar på tändning alls. Så logiskt sätt verkar det ju inte rätt.

Spillde i lite för mycket olja när jag tankade häromsistens, kan det kanske inverka? Blev nog nästan 5%ig blandning...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!

En mer än dubblad mängd av tvåtaktsolja kommer att sänka effekten en hel del men troligen kommer den inte gå så dåligt som du beskriver.
Dock kan oljan sota igen tändstiftet ganska snabbt...
VH/Calle
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Återupplivar denna tråden.

Tror ni att det skulle hjälpa att byta munstycke?
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

testa, ett nytt munstycke kostar inte så mycket. fungerar det inte kan du ju alltid stryka det som felalternativ. testade du att byta tändstift? Jag ar aldrig själv stött på det men det är ju så att tändstift varierar i värmetal och om din v50 vill stanna när den blir varm så kan det ju bero på fel värmetal. eller?
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />testa, ett nytt munstycke kostar inte så mycket. fungerar det inte kan du ju alltid stryka det som felalternativ. testade du att byta tändstift? Jag ar aldrig själv stött på det men det är ju så att tändstift varierar i värmetal och om din v50 vill stanna när den blir varm så kan det ju bero på fel värmetal. eller?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Har märkt att den går bättre när det är varmare ute!
Skumt...
Post Reply