Stänklapp på bakskärm?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Stänklapp på bakskärm?

Post by superkassen »

Hej,

Hur är det med stänklapp på Vespa Touring's bakskärm..?
Finns de med, och de utan.

Är det rekommenderat att använda?
- Behövs det för besiktningen som för MC?
- Hur är det köra utan när det är blött ute?
- Onödigt och fyller ingen funktion utan bara utseende?

~Henrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Stänklapp på bakskärm?

Post by Federico »

bara utseende skulle jag säga, bakskärmen är ju väldigt låg på en vespa jämfört med andra fordon.

stänklapp (mudflap) är ett extratillbehör som har funnits med i alla år vad jag vet.
Federico
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by superkassen »

Ok, tackar för svar.
Som med mkt annat i Vespa världen - usteende och inte funktion ;)

Federico wrote:bara utseende skulle jag säga, bakskärmen är ju väldigt låg på en vespa jämfört med andra fordon.

stänklapp (mudflap) är ett extratillbehör som har funnits med i alla år vad jag vet.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

he he! jag så är det nog. men visst fungerar den, men behövs inte. ungefär som knapparna i ärmslutet på en snygg kavaj eller axelklaffar på rocken.
superkassen wrote:Ok, tackar för svar.
Som med mkt annat i Vespa världen - usteende och inte funktion ;)

Federico wrote:bara utseende skulle jag säga, bakskärmen är ju väldigt låg på en vespa jämfört med andra fordon.

Federico
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Vid samma höjd av baksärmen stänker ett mindre hjul nog mera (uppåt) än ett större hjul

Dessutom snurrar små hjul snabbare och slungas vatten och smuts därför iväg hårdare vid samma hastighet.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

aryan wrote: Dessutom snurrar små hjul snabbare och slungas vatten och smuts därför iväg hårdare vid samma hastighet.
/Aryan
Men perferihastigheten är väl densamma? :-?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

aryan wrote:Vid samma höjd av baksärmen stänker ett mindre hjul nog mera (uppåt) än ett större hjul

Dessutom snurrar små hjul snabbare och slungas vatten och smuts därför iväg hårdare vid samma hastighet.

/Aryan
med tanke på hur långt in under bakskärmen hjulet sitter och att skärmen täcker långt över hjulets centrum så borde en vespa utan stänklapp ändå stänka mindre än vilken mc som helst. eller tänker jag fel
Federico
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

fritte wrote: Men perferihastigheten är väl densamma? :-?
Jo periferihastighet är samma ja men (kvadraten av) den x objektens massa ska delas med hjulets radie för at få fram centrifugalkraften.
Federico wrote:med tanke på hur långt in under bakskärmen hjulet sitter och att skärmen täcker långt över hjulets centrum så borde en vespa utan stänklapp ändå stänka mindre än vilken mc som helst. eller tänker jag fel
Det kan nog stämma, men om bådas bakskärmar skulle täcka en lika stor andel av hjulet och bakskärmen så borde det mindre hjulet alltså vara betydligt "värre".

Små stenar som fastnar i däcket kan alltså lätt skjutas iväg dubbelt så hård än de som fastnat i ett MC-däck trots att båda åker lika fort!

/Aryan

Oj, bäst jag fixar dubbar som inte kan lossna!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

aryan wrote: Jo periferihastighet är samma ja men (kvadraten av) den x objektens massa ska delas med hjulets radie för at få fram centrifugalkraften.
flum... :-?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:med tanke på hur långt in under bakskärmen hjulet sitter och att skärmen täcker långt över hjulets centrum så borde en vespa utan stänklapp ändå stänka mindre än vilken mc som helst. eller tänker jag fel
Nä, du tänker rätt. :D
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

aryan wrote:Dessutom snurrar små hjul snabbare och slungas vatten och smuts därför iväg hårdare vid samma hastighet.
även om det stämmer så borde ändå ett stort mc-däck stänka lika högt då vattnet eller smuts släpper från hjulet på en annan höjd?
aryan wrote: Små stenar som fastnar i däcket kan alltså lätt skjutas iväg dubbelt så hård än de som fastnat i ett MC-däck trots att båda åker lika fort!
på min touring sitter en vackert rutig stänklapp som är lång och touchar marken ibland, den drar i stället upp grus och sten från marken ;)
Federico
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Federico wrote:
aryan wrote:Dessutom snurrar små hjul snabbare och slungas vatten och smuts därför iväg hårdare vid samma hastighet.
även om det stämmer så borde ändå ett stort mc-däck stänka lika högt då vattnet eller smuts släpper från hjulet på en annan höjd?
Fast om det inte flyger iväg med någon större hastighet är det ingen fara, då kommer det bara att ramla ner.
Federico wrote:
aryan wrote: Små stenar som fastnar i däcket kan alltså lätt skjutas iväg dubbelt så hård än de som fastnat i ett MC-däck trots att båda åker lika fort!
på min touring sitter en vackert rutig stänklapp som är lång och touchar marken ibland, den drar i stället upp grus och sten från marken ;)
Nej du sopar bara vägen för nästa scooter :-)

/Aryan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote: på min touring sitter en vackert rutig stänklapp som är lång och touchar marken ibland, den drar i stället upp grus och sten från marken ;)
Om den är rutig gäller andra regler. :evil:
Post Reply