Trimtips till Vespa 50?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

tjena,

här är en fin databas om smallframe tuning, gå och kolla.

http://sfs.alexander-hepp.de/

nicke
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by primmy73</i>
<br />tjena,

här är en fin databas om smallframe tuning, gå och kolla.

http://sfs.alexander-hepp.de/

nicke
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej Nicke!

Tusen tack för en ypperlig sida! För Er andra som (liksom jag vid första intrycket) känner total förvirring inför sidan, välj bara vilken kubik Ni är intresserade av vid "Auswählen" uppe i vänstra hörnet. Ger bra överblick av olika trimningsalternativ... Tack än en gång, Nicke!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
erikh
Lärling
Lärling
Posts: 330
Joined: Fri 16 Apr 2004, 11:11
Location: Sweden
Contact:

Post by erikh »

det blir lite lättare om man trycker på den engelska / amerikanska flaggan. då slutar det vara på tyska..
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />det blir lite lättare om man trycker på den engelska / amerikanska flaggan. då slutar det vara på tyska..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tyska är inte så jobbigt som man kan tro. För länge sedan lärde en kompis mig att det bara är att sätta "ge" eller "aus" framför alla svenska ord samt göra om ändelsen till "e" - och vips! - så kan man tyska: trimma - getrimme, borra - gebohre, kicka - gekicke, putta - geputte, springa - gespringe o s v. Funkar alltid! :) :D :wink:

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

60 tror jag inte är i överkant, den strypta veven har en insugsduration på typ 5 grader (inte långt ifrån iaf), och cylindern är inte mycket att hänga i julgranen den heller. Sätter du på en 'normal' vev, en topp som ger lite komp och en cylinder värd namnet (portningsmässigt) så får du lugnt ut en 4-5 hästar, vilket är mer än tillräckligt för 60 knyck. Speciellt i samband med byte till 10"-hjul, vilket växlar upp hojen ganska mycket. Växellådan är lite kort annars med sina tre växlar.

Det låter lite synd att du väljer att köra med orginalblåset...det är en stor del av strypningen på den motorn. Om du ska göra det iallfall, så se till att skölja ur det med kokande vatten och kaustiksoda så att den inte är det minsta igensatt. Då kanske du kan komma undan med det. Men en polinibanan låter ju som sagt inte mycket mer än orginal, men gör underverk för dom där små spisarna.

Brum...

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />V50 är ju superstrypt i insuget, så minsta förbättring där tillsammans med en lite häftigare cylinder/komp, borde ge dig åtminstone 60 i toppfart. Och det räcker ju till att plocka inte bara gamla tanter, utan även tävlingscyklister. Men du får se upp med EU-mopparna... ;-)

Kanske borde investera i en polini-banan till avgaset också? Låter inte mycket mer, men ökar på flåset rejält jmft med orginal. ET3-blåset funkar också bra.

Mvh

/Guran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej Guran!

Tackar för svaret! Låter inte 60 knyck litet väl överoptimistiskt? :P Jag kommer inte att byta primärdrivning, utan det blir som följer: original 16/10-knasare, tysk mesig 50n-vev, Polini 50 cc, blockportning, förstärkt 4-skivskoppling samt 10-tumshjul. Tävlingscyklister och EU-moppar är en sak, men gamla tanter på Monark med 28-tums ballongdäck ska inte få knäcka mig längre...

Vill absolut inte (och vägrar dessutom det) ha något annat än originalljuddämpare. Har Poliniblås på min Primavera och det räcker bannemig så... Länge leve den vackra originalljuddämparen! (Hurra! Hurra! Hurra!).

Hälsn.

/ Fredrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />"Mesig" och "mindre mesig" är samma men av två olika leverantörer, om jag uppfattar rätt.
När du tar ut den originala "svenska" veven kommer du att se att det knappt finns någon öppning. Öppningen på dessa "tyska" är ca 3 gånger större.

Sel

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej igen!

Ja, jag får väl ta dig på ditt ord! Det blir spännade att öppna lådan från surkålsätarland som kostar mig 411,73 EUR (smått och gott till tre vespor - det blir gröt resten av månaden!) och se om du har rätt. Tack än en gång!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>Tyska är inte så jobbigt som man kan tro. För länge sedan lärde en kompis mig att det bara är att sätta "ge" eller "aus" framför alla svenska ord samt göra om ändelsen till "e" - och vips! - så kan man tyska: trimma - getrimme, borra - gebohre, kicka - gekicke, putta - geputte, springa - gespringe o s v. Funkar alltid! :) :D :wink:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Man kan också använda scooterruntyska för nybörjare (titta inte på gramatiken)
http://lc.mille.nu/redberets/rollertr.pdf (236k PDF-fil)
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />60 tror jag inte är i överkant, den strypta veven har en insugsduration på typ 5 grader (inte långt ifrån iaf), och cylindern är inte mycket att hänga i julgranen den heller. Sätter du på en 'normal' vev, en topp som ger lite komp och en cylinder värd namnet (portningsmässigt) så får du lugnt ut en 4-5 hästar, vilket är mer än tillräckligt för 60 knyck. Speciellt i samband med byte till 10"-hjul, vilket växlar upp hojen ganska mycket. Växellådan är lite kort annars med sina tre växlar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hmm, över 9000 rpm med 16/10 gasare och originaldämpare. Jag vet inte jag. Men Terraplane Blues får väl berätta hur det gick i slutändan helt enkelt.

/Fredrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Jag sa aldrig att den inte skulle varva som fan...:D

Men du satte väl på en DR50 med en bättre vev och 10"-hjul på den blå, den var ju kvick och fin, eller?

Mvh

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by freddarok</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />60 tror jag inte är i överkant, den strypta veven har en insugsduration på typ 5 grader (inte långt ifrån iaf), och cylindern är inte mycket att hänga i julgranen den heller. Sätter du på en 'normal' vev, en topp som ger lite komp och en cylinder värd namnet (portningsmässigt) så får du lugnt ut en 4-5 hästar, vilket är mer än tillräckligt för 60 knyck. Speciellt i samband med byte till 10"-hjul, vilket växlar upp hojen ganska mycket. Växellådan är lite kort annars med sina tre växlar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hmm, över 9000 rpm med 16/10 gasare och originaldämpare. Jag vet inte jag. Men Terraplane Blues får väl berätta hur det gick i slutändan helt enkelt.

/Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Delarna anlände igår (jippi!) och inte en pinal var restnoterad, vilket man gillar extra mycket :).

Veven såg trevlig ut och var precis dubbelt så öppen som originalveven (mätt exakt via ögonmått!), så förhoppningsvis ökar flåset rejält. Passade även på att köpa ett Sito-blås (likt originalet) och hoppas detta är något mer "andningsbenäget" än rostklumpen från -69 som sitter på nu.

Har några frågor inför motormonteringen om någon vänlig själ skulle vilja bistå med svar till dessa:

1. Polini 50 cc-cyllen har cylinderkanaler som är rakbladsvassa. Har för mig att jag läst att man bör grada av dessa. Stämmer det? Hur mycket? Lämpligt verktyg till detta?

2. Måste man shimsa in den nya veven, eller funkar det med att hålla tummarna och se hur det artar sig? Bör man sätta in veven i någon särskild blockhalva först? (Har även köpt nya SKF-lager, vilket kan bli intressant att se om man får i. Ska prova kyl/värme-tekniken).

3. Har blivit erbjuden att köpa helt ny primärutväxling(18/67) billigt av en snubbe som har fått detta över. Skall jag slå till och kasta i detta när jag ändå är igång med helsplittad motor? (Kanske bör tillägga att jag har 10-tumsfälgar monterade på).

4. Angående blockportningen, bör man hålla sig till konturerna av insugskanalerna på cylinderfoten? Kommer man åt att märka ut markeringar på något sätt? Några braiga tips? Finns det risk att man kan ta bort FÖR mycket gods?

5. Vad skulle kunna tänkas vara lämpligt huvudmunstycke på 16/10-förgasaren efter dessa ingrepp? Hur många graders förtändning skall man sikta in sig på?

6. Vad kommer gamla tanter på cykel i uppförsbacke att säga när jag är klar med min nya motor?

Många frågor blir det ibland! Vore mycket tacksam om någon vill bemöda sig med lika många svar. Tack på förhand!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues

PS. Lovar att berätta hur allt slutade, huruvida den gjorde 40 eller 60. Eller om jag fortfarande blir omcyklad i uppförsbackar av äldre damer. Eller om jag fick ihop motorn överhuvudtaget... (Tvi vale!) DS.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Hej!

6. Vad kommer gamla tanter på cykel i uppförsbacke att säga när jag är klar med min nya motor?


Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

-”Såg du Agda, vilket underbart exemplar av hankön! Han riktigt flög fram på sin stiliga motorcykel! Han var väldigt lik gossen på invalidmopeden vi brukade trampa förbi just här.”

<font color="teal"><b><i>Scooter"<b><font size="3">RIDE FREE</font id="size3"></b>"hälsningar</font id="teal">
<font color="navy">Fritte</font id="navy"></i></b> :)
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Hej!

6. Vad kommer gamla tanter på cykel i uppförsbacke att säga när jag är klar med min nya motor?


Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

-”Såg du Agda, vilket underbart exemplar av hankön! Han riktigt flög fram på sin stiliga motorcykel! Han var väldigt lik gossen på invalidmopeden vi brukade trampa förbi just här.”

<font color="teal"><b><i>Scooter"<b><font size="3">RIDE FREE</font id="size3"></b>"hälsningar</font id="teal">
<font color="navy">Fritte</font id="navy"></i></b> :)

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

He, he! :D Ja, men så länge de kan könsbetämma en går den inte tillräckligt fort! Det mest optimala vore om de istället sa:

"Vad var det grön-vit-rostiga som svischade förbi, Agda?", syftandes på min gröna duffel och rostvita Vespa 50. Först då är jag nöjd... :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

1. Polini 50 cc-cyllen har cylinderkanaler som är rakbladsvassa. Har för mig att jag läst att man bör grada av dessa. Stämmer det? Hur mycket? Lämpligt verktyg till detta?

Gör en radie 0,1 - 0.2 mm. Använd nålfil eller en Dremel.

4. Angående blockportningen, bör man hålla sig till konturerna av insugskanalerna på cylinderfoten? Kommer man åt att märka ut markeringar på något sätt? Några braiga tips?

Kontrollera att cylinderfotspackningen stämmer med cylinderns kanaler. Lägg sen cylinderfotspackningen på blocket & ritsa kanalöppningarna på blockhalvorna. Fila så överströmningskanalerna möter vevhuset, avsluta med en radie. Ta en blockhalva i taget, och kontrollera under arbetets gång att det ser bra ut genom att sätta cylindern på plats. Övergången skall vara så jämn som möjligt. Smärla & polera.

<font color="teal"><b><i>Scooter"<b><font size="3">RIDE FREE</font id="size3"></b>"hälsningar</font id="teal">
<font color="navy">Fritte</font id="navy"></i></b> :)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Jo, precis. Man ska grada av alla portar, och även kolvens olika hål och kanter så sparar man på kolvringarna, plus att cylindern inte nyper lika lätt (kanterna kan skrapa bort oljefilmen). Jag brukar ta dom med min Dremel, men innan jag hade den körde jag med nålfilar (finns ett grymt kit att köpa på CO). Grada dom så att dom känns mjuka när du drar fingret över kanterna. Kom ihåg att kanterna vid kanalernas början (vid cylinderfoten) också ska gradas.

En bra försäkring mot kolvringsslitage och nyp.

När du portar i blocket, var -försiktig- för det är väldigt, väldigt lätt att gå igenom godset en bit ner i blockportarna om man inte är medveten om risken. Du behöver inte fräsa ur dom hela vägen ner, men se till att själva öppningen är ordentligt gjord och passar perfekt med cylinderfoten.

En annan primärutväxling låter väl bra, men jag tror att du kanske ska montera trimmet först och se hurpass mycket kräm du får i motorn, innan du slänger på det. Vore ju synd om motorn inte orkar dra utväxlingen, eller?

Förtändning: det ska stå i instruktionerna för cylindern vad Polini tycker att du ska ha. Vad gäller munstycken, så finns det ingen patentlösning, utan man får prova sig fram. Ingen motor är den andra lik, så tyvärr är det den vägen man får gå om man vill vara säker på att det ska hålla.

Veven ska inte behöva någon speciellt schimsning. Den ska bara vara att dra i. Jag rekommenderar att sätta i kopplingslagret, och sedan dra veven genom detta. Du kan sätta på 'svänghjulslagret' på veven innan du drar igenom den. Sedan värmer du svänghjulsblocket ordentligt med en värmepistol, och drar ihop halvorna. Det är lite meckigt, men brukar gå lätt om man värmer på ordentligt.

Mvh

/guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Hej!

Delarna anlände igår (jippi!) och inte en pinal var restnoterad, vilket man gillar extra mycket :).

Veven såg trevlig ut och var precis dubbelt så öppen som originalveven (mätt exakt via ögonmått!), så förhoppningsvis ökar flåset rejält. Passade även på att köpa ett Sito-blås (likt originalet) och hoppas detta är något mer "andningsbenäget" än rostklumpen från -69 som sitter på nu.

Har några frågor inför motormonteringen om någon vänlig själ skulle vilja bistå med svar till dessa:

1. Polini 50 cc-cyllen har cylinderkanaler som är rakbladsvassa. Har för mig att jag läst att man bör grada av dessa. Stämmer det? Hur mycket? Lämpligt verktyg till detta?

2. Måste man shimsa in den nya veven, eller funkar det med att hålla tummarna och se hur det artar sig? Bör man sätta in veven i någon särskild blockhalva först? (Har även köpt nya SKF-lager, vilket kan bli intressant att se om man får i. Ska prova kyl/värme-tekniken).

3. Har blivit erbjuden att köpa helt ny primärutväxling(18/67) billigt av en snubbe som har fått detta över. Skall jag slå till och kasta i detta när jag ändå är igång med helsplittad motor? (Kanske bör tillägga att jag har 10-tumsfälgar monterade på).

4. Angående blockportningen, bör man hålla sig till konturerna av insugskanalerna på cylinderfoten? Kommer man åt att märka ut markeringar på något sätt? Några braiga tips? Finns det risk att man kan ta bort FÖR mycket gods?

5. Vad skulle kunna tänkas vara lämpligt huvudmunstycke på 16/10-förgasaren efter dessa ingrepp? Hur många graders förtändning skall man sikta in sig på?

6. Vad kommer gamla tanter på cykel i uppförsbacke att säga när jag är klar med min nya motor?

Många frågor blir det ibland! Vore mycket tacksam om någon vill bemöda sig med lika många svar. Tack på förhand!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues

PS. Lovar att berätta hur allt slutade, huruvida den gjorde 40 eller 60. Eller om jag fortfarande blir omcyklad i uppförsbackar av äldre damer. Eller om jag fick ihop motorn överhuvudtaget... (Tvi vale!) DS.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Guten abend!

Riktigt många bugningar och hatten av för Hedge/Guran och Fritte/Leif för oerhört matnyttiga och lärorika tips! Med Er hjälp kommer allt gå som smort (om inte lagen om all jävlighet träder i kraft under arbetets gång). Här ska det bannemig trimmas! (Watch out, old ladies on bicycles!).

Tack än en gång!

Auf wienerschnitzel!

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

It's alive!!!

Den funkar! (Och som den gör det, dessutom!). Motorn blev klar och islängd i ramen i natt kl 02.30 (det var hårt att stiga upp till jobbet i morse...) och det hela blev nästan FÖR bra! Jag trodde aldrig jag skulle säga det här om en moped: men f-n vad den går... :D

Accet är makalöst (för att vara moped, alltså) och den är verkligen urstark - tar uppförsbackar som om det vore nedförsbackar! Har av förståeliga skäl inte velat varva den ordentligt än, men jag kommer inte att bli förvånad om den kommer upp i 60 km/h när inkörningen är över. Den gör lätt och ledigt 50 km/h nu utan att belastas för mycket... :P

Jag vill passa på att tacka Er alla för de goda tips och råd Ni var behjälpliga med, såhär under min första ordentliga trimning av en scooter. Primaveran nästa!!! Här ska trimmas!!! :twisted:

Jo, förresten - en sak tycker jag är högst märklig: den går helt perfekt med original huvudmunstycke verkar det som. Hur kan det komma sig? Räknade kallt med större munstycke. Portningen blev kanonfin (tog t o m lite på Polinicylindern också, allt för att skapa så perfekt övergång som möjligt) och den tyska 50n-veven blev kalasbra! Slutet gott - allting gott! :)

Tack än en gång, alla!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Grattis! Ja sa ju att det skulle räcka...:wink:

Tyvärr är det så funtat vad gäller tvåtaktares bestyckning, att dom sista orden man tänker eller säger innan allt rasar ihop är 'fan va -bra- den går'... Tvåtaktare tenderar att kännas riktigt pigga och fina när dom går för magert. Känn lite på hur den känns i motorn. Känns motorgången nervös, och har den svårt att komma ner i varv när den är varm? Hur ser stiftet ut när du kört hårt med den?

Kolla stiftet, är det blekt, så -måste- du jetta upp den, annars pajar du inom kort dina fina bitar.

Lycka till, och bäva månde alla tanter i uppförsbackar!

/Guran


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />It's alive!!!

Den funkar! (Och som den gör det, dessutom!). Motorn blev klar och islängd i ramen i natt kl 02.30 (det var hårt att stiga upp till jobbet i morse...) och det hela blev nästan FÖR bra! Jag trodde aldrig jag skulle säga det här om en moped: men f-n vad den går... :D

Accet är makalöst (för att vara moped, alltså) och den är verkligen urstark - tar uppförsbackar som om det vore nedförsbackar! Har av förståeliga skäl inte velat varva den ordentligt än, men jag kommer inte att bli förvånad om den kommer upp i 60 km/h när inkörningen är över. Den gör lätt och ledigt 50 km/h nu utan att belastas för mycket... :P

Jag vill passa på att tacka Er alla för de goda tips och råd Ni var behjälpliga med, såhär under min första ordentliga trimning av en scooter. Primaveran nästa!!! Här ska trimmas!!! :twisted:

Jo, förresten - en sak tycker jag är högst märklig: den går helt perfekt med original huvudmunstycke verkar det som. Hur kan det komma sig? Räknade kallt med större munstycke. Portningen blev kanonfin (tog t o m lite på Polinicylindern också, allt för att skapa så perfekt övergång som möjligt) och den tyska 50n-veven blev kalasbra! Slutet gott - allting gott! :)

Tack än en gång, alla!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ola
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Thu 05 Aug 2004, 20:18
Location: Sweden

Post by Ola »

Eftersom jag går i liknande tankar angående min V50 så funderar jag på hur de gick med ljudet? Har den kvar orginalkaraktären på ljudet eller blev det mer öööörrrrn-böpp-böpp?

Bytte du primärdrevet till slut?

Mvh
Ola
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Grattis! Ja sa ju att det skulle räcka...:wink:

Tyvärr är det så funtat vad gäller tvåtaktares bestyckning, att dom sista orden man tänker eller säger innan allt rasar ihop är 'fan va -bra- den går'... Tvåtaktare tenderar att kännas riktigt pigga och fina när dom går för magert. Känn lite på hur den känns i motorn. Känns motorgången nervös, och har den svårt att komma ner i varv när den är varm? Hur ser stiftet ut när du kört hårt med den?

Kolla stiftet, är det blekt, så -måste- du jetta upp den, annars pajar du inom kort dina fina bitar.

Lycka till, och bäva månde alla tanter i uppförsbackar!

/Guran<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">En får tacke...

Har beställt ett gäng munstycken idag för utprovning (52 t o m 65). Kör tills vidare med choken utdragen och är försiktig med varvet. Det vore milt sagt störigt om den skulle skära... Precis som du säger, är den ganska nervös i gången och går inte ner i varv på ett stumt sätt (utan choke, alltså). Detta tyder väl på att den går för magert, eller? Har inte kollat stiftet ännu (som är bytat till hårdare stift enligt rekommendationer).

Vill passa på att tacka dig å det djupaste, för de generösa tips och råd jag har fått här under arbetets gång!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola</i>
<br />Eftersom jag går i liknande tankar angående min V50 så funderar jag på hur de gick med ljudet? Har den kvar orginalkaraktären på ljudet eller blev det mer öööörrrrn-böpp-böpp?

Bytte du primärdrevet till slut?

Mvh
Ola<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej!

Njae, tyvärr har den mist sitt karakteristiska - nästan sjungande - V50-ljud. Trots att jag köpte ett Sito-blås i originalutförande, låter den väldigt rapp, nervös och trimmad (eller "öööörrrrn-böpp-böpp", som du uttrycker det) och inte alls så skönt som den gjorde förr. Tror snarast att Polini 50 cc-cylindern är den stora boven i dramat (känner igen tydliga karaktäristika från min Polini 133 cc på Primaveran - gillar inte det!). Har fått en uppfattning om att andra trimcylindrar (t ex DR och Malossi) låter lite mildare. Kanske någon annan kan vidimera detta?

Har inte bytat primärdrivning än, men kör som sagt på 10-tumshjul (som förbättrar karaktären något). Ville först skapa mig en uppfattning om motorkaraktären innan jag gjorde detta. Dock kommer jag inom kort att köpa 18/67-primären som jag har blivit erbjuden. Återkommer när detta är gjort...

Jag önskar dig lycka till med dina planer och hoppas att du skrider till verket!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Det är cylindern som är boven i dramat, ja. Kompet är avsevärt mycket högre i din nya cylinder, och det ger hårdare gång på motorn. Inget fel med det, men det ökar såklart ljudvolymen. Skulle du byta till en cylinder som låter mindre, så är det nästan säkert en cylinder med lägre komp, och därmed lägre effekt. Kompet har mycket stor inverkan på hur hög effekt du får på små tvåtaktare.

Det är svårt att ha kvar en tyst hoj när man trimmar, en PX200 låter mycket mer även den oavsett om du kör med orginalblås eller trimblåsa. Så det är lika bra att köpa ett bra blås, så att man får ut all effekt, eftersom den kommer att låta mycket ändå.

/Guran


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola</i>
<br />Eftersom jag går i liknande tankar angående min V50 så funderar jag på hur de gick med ljudet? Har den kvar orginalkaraktären på ljudet eller blev det mer öööörrrrn-böpp-böpp?

Bytte du primärdrevet till slut?

Mvh
Ola<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej!

Njae, tyvärr har den mist sitt karakteristiska - nästan sjungande - V50-ljud. Trots att jag köpte ett Sito-blås i originalutförande, låter den väldigt rapp, nervös och trimmad (eller "öööörrrrn-böpp-böpp", som du uttrycker det) och inte alls så skönt som den gjorde förr. Tror snarast att Polini 50 cc-cylindern är den stora boven i dramat (känner igen tydliga karaktäristika från min Polini 133 cc på Primaveran - gillar inte det!). Har fått en uppfattning om att andra trimcylindrar (t ex DR och Malossi) låter lite mildare. Kanske någon annan kan vidimera detta?

Har inte bytat primärdrivning än, men kör som sagt på 10-tumshjul (som förbättrar karaktären något). Ville först skapa mig en uppfattning om motorkaraktären innan jag gjorde detta. Dock kommer jag inom kort att köpa 18/67-primären som jag har blivit erbjuden. Återkommer när detta är gjort...

Jag önskar dig lycka till med dina planer och hoppas att du skrider till verket!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Ett vanligt sätt att testa om hojen går för magert, är att varva ur den samtidigt som man drar ut choken. Känner man då att den drar bättre (blir starkare), så kör man för magert. Dvs du gör detta ute på vägen, inte stillastående med friläge. Så går den bättre med choken ute, så -kan- det innebära att den går för magert. Den nervösa motorgången och svårigheter att komma ner på tomgång bekräftar ett det ganska säkert är så.

Det enda sättet att veta med 100% säkerhet, är att ställa upp hojen i dynobänk, och mäta CO-halten i avgaserna. Det orkar dom flesta inte med så då får man förlita sig på tändstiftskontroll och känsla. Tändstiftskontrollen är nog den mest pålitliga och enkla om man inte har en längre erfarenhet av tvåtaktsjettning.

Så ta ut den på en längre raksträcka, varm motor, in med choken. Varva ur den med helt öppen förgasare på t ex tvåan, och sen medans motorn varvar, in med kopplingen och stäng av motorn. Rulla sedan in till vägkanten med kopplingen inne och kolla stiftet. Svart/oljigt/blött - Den går fett. Vitt/blekt/torrt - Den går magert. Chokladbrunt - perfekt.

Gör du så, VET du hur motorn mår när den jobbar som mest på huvudmunstycket. Chansar du är du aldrig säker. Proceduren kan sedan göras för lågfartsmunstycke (kvartsgas) och nål (halvgas). Sen är det klart.

Många skippar det här steget, eftersom det upplevs som jobbigt. Därav dom många hålade kolvarna och värmenypen...

Mvh

Guran


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Grattis! Ja sa ju att det skulle räcka...:wink:

Tyvärr är det så funtat vad gäller tvåtaktares bestyckning, att dom sista orden man tänker eller säger innan allt rasar ihop är 'fan va -bra- den går'... Tvåtaktare tenderar att kännas riktigt pigga och fina när dom går för magert. Känn lite på hur den känns i motorn. Känns motorgången nervös, och har den svårt att komma ner i varv när den är varm? Hur ser stiftet ut när du kört hårt med den?

Kolla stiftet, är det blekt, så -måste- du jetta upp den, annars pajar du inom kort dina fina bitar.

Lycka till, och bäva månde alla tanter i uppförsbackar!

/Guran<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">En får tacke...

Har beställt ett gäng munstycken idag för utprovning (52 t o m 65). Kör tills vidare med choken utdragen och är försiktig med varvet. Det vore milt sagt störigt om den skulle skära... Precis som du säger, är den ganska nervös i gången och går inte ner i varv på ett stumt sätt (utan choke, alltså). Detta tyder väl på att den går för magert, eller? Har inte kollat stiftet ännu (som är bytat till hårdare stift enligt rekommendationer).

Vill passa på att tacka dig å det djupaste, för de generösa tips och råd jag har fått här under arbetets gång!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Ett vanligt sätt att testa om hojen går för magert, är att varva ur den samtidigt som man drar ut choken. Känner man då att den drar bättre (blir starkare), så kör man för magert. Dvs du gör detta ute på vägen, inte stillastående med friläge. Så går den bättre med choken ute, så -kan- det innebära att den går för magert. Den nervösa motorgången och svårigheter att komma ner på tomgång bekräftar ett det ganska säkert är så.

Det enda sättet att veta med 100% säkerhet, är att ställa upp hojen i dynobänk, och mäta CO-halten i avgaserna. Det orkar dom flesta inte med så då får man förlita sig på tändstiftskontroll och känsla. Tändstiftskontrollen är nog den mest pålitliga och enkla om man inte har en längre erfarenhet av tvåtaktsjettning.

Så ta ut den på en längre raksträcka, varm motor, in med choken. Varva ur den med helt öppen förgasare på t ex tvåan, och sen medans motorn varvar, in med kopplingen och stäng av motorn. Rulla sedan in till vägkanten med kopplingen inne och kolla stiftet. Svart/oljigt/blött - Den går fett. Vitt/blekt/torrt - Den går magert. Chokladbrunt - perfekt.

Gör du så, VET du hur motorn mår när den jobbar som mest på huvudmunstycket. Chansar du är du aldrig säker. Proceduren kan sedan göras för lågfartsmunstycke (kvartsgas) och nål (halvgas). Sen är det klart.

Många skippar det här steget, eftersom det upplevs som jobbigt. Därav dom många hålade kolvarna och värmenypen...

Mvh

Guran<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tack Guran, för dina mycket matnyttiga tips!

Satte på huvudmunstycke 65 igår (det största jag beställt), men det verkar vara aningen för mycket eftersom den gränsar till fyrtaktning. Tänkte dock låta den sitta på under inkörningen som försiktighetsåtgärd, för det kan väl bara vara till gagn (bortsett från ökade sotavlagringar då)?

Skall verkligen försöka hitta rätt huvudmunstycke med hjälp av din väl beskrivna metod vad det lider. Är det verkligen nödvändigt att göra detsamma med lågfart- och nålmunstycket (som jag för övrigt skruvade ut ett halvt varv ytterligare - var det rätt?), eller kan man blunda för detta? Det är väl huvudmunstycket som är det mest primära?

Angående förtändning, så ställde jag denna till 17 grader FÖD - allt enligt Polinis rekommendationer. Men jag har noterat att flertalet trimfreaks på http://sfs.alexander-hepp.de har ställt förtändningen på både 19, 17 och 14 grader FÖD med Polini 50 cc. Vad skulle styra detta "vida" spektra, kan man undra? En motor kan väl bli snuskvarm om gnistan kommer i fel läge? Hur pass noga är det egentligen med graderna?

Avslutningsvis är jag förbaskat glad och nöjd över att jag tog steget och gjorde denna operation. Det är en helt annan moped nu, även om jag inser att primärutväxlingsbyte nästan är ett måste. Det blir till att riva motorn igen och fixa till detta inom kort, men det är ju bara kul när resultatet blir så här bra! :)

Tack för all hjälp!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Gränsar det till fyrtakning, så ligger du åtminstone på den säkra sidan.

Att göra proceduren som jag beskrev för olika gaslägen, är nödvändig av den anledningen att man väldigt sällan kör med vidöppen trottel hela tiden. Det är endast då som huvudmunstycket står för all bestyckning. Man ligger ju oftast, t ex när man kör längre sträckor, och kör på halv- eller trekvartsgas, dvs bara ligger och stöttar för att behålla den hastighet man har. Är då lågfartsmunstycket eller nålinställningen mager, ja då kommer du att få problem. En av dom vanligaste nyptillfällena är när man gjort en omkörning eller kört uppför en backe i full gas. Sen när det är över, så slår man av på gasen för att lugna ner tempot lite, och är då den delen av bestyckningen mager, så nyper det väldigt lätt. Jag lovar...x-{

Såhär funkar det på ett ungefär:

Ingen gas: Luftskruven bestämmer blandningen
Upp till halvgas: Luftskruv och lågfartsmunstycket bestämmer blandningen
Halvgas upp till trekvartsgas: Lågfart och nålmunstycket bestämmer blandning
Över trekvartsgas: Huvudmunstycket regerear helt.

Angående förtändningen: Du kan förändra motorkaraktären rätt rejält genom tändningen. Ta tex min Malossi 166-vespa, ställer jag tändningen på 20-21 grader, så får jag massor med mer pulver i botten, men den får lite svårare att varva högt. Dessutom blir den mycket varmare, och risken för spikning och nyp på höga varv är ganska överhängande. Med en förtändning på 16 grader, mister jag bottenklippet, men kan varva högre. Motorn blir kallare och förmodligen klarar den långturer bättre.

För att både ha kakan och äta den, så finns det numera tändsystem för både Vespa och Lambretta (alla moderna tvåtaktare har detta sedan länge) som har s.k auto-retardfunktion, dvs när varvet går upp, så flyttas tändpunkten bakåt enligt en programmerad kurva. Säg att du grundinställer min PX på 21 grader, sen när varvet går upp flyttas tändpunkten gradvis bakåt för att sluta på 16 grader vid maxvarvet. Då får man -både- bottenklipp och pålitlig motor. Så det kan vara av den anledningen du ser en massa olika uppgifter om tändförställning, men jag tror att det helt enkelt beror på att folk har experimenterat sig fram till en tändning som dom trivs med och som inte pajar motorn.

Tändningsinställningen är mycket viktig, framförallt att man -vet- vad man har i förtändning. Oftast ställer folk in det lite på känn, och har egentligen inte en aning om dom kör med 16 eller 20 grader. Motorn går ju så bra ändå, typ. Då kan det lätt bli ett bedårande hål i kolven den där varma sommardagen då inget får gå fel...

Enda riktiga attityden till trimmade motorer är att man ska VETA vad man kör runt med. Och det gäller såväl kompression, squish, tändstift, bestyckning och tändning. Oftast är det mycket tror, antar, gissar, kanske eller möjligen kring folks uppfattningar på det området, och då är det svårt att veta om det kommer att hålla när långturen ska köras.

Lycka till!

/Guran


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Tack Guran, för dina mycket matnyttiga tips!

Satte på huvudmunstycke 65 igår (det största jag beställt), men det verkar vara aningen för mycket eftersom den gränsar till fyrtaktning. Tänkte dock låta den sitta på under inkörningen som försiktighetsåtgärd, för det kan väl bara vara till gagn (bortsett från ökade sotavlagringar då)?

Skall verkligen försöka hitta rätt huvudmunstycke med hjälp av din väl beskrivna metod vad det lider. Är det verkligen nödvändigt att göra detsamma med lågfart- och nålmunstycket (som jag för övrigt skruvade ut ett halvt varv ytterligare - var det rätt?), eller kan man blunda för detta? Det är väl huvudmunstycket som är det mest primära?

Angående förtändning, så ställde jag denna till 17 grader FÖD - allt enligt Polinis rekommendationer. Men jag har noterat att flertalet trimfreaks på http://sfs.alexander-hepp.de har ställt förtändningen på både 19, 17 och 14 grader FÖD med Polini 50 cc. Vad skulle styra detta "vida" spektra, kan man undra? En motor kan väl bli snuskvarm om gnistan kommer i fel läge? Hur pass noga är det egentligen med graderna?

Avslutningsvis är jag förbaskat glad och nöjd över att jag tog steget och gjorde denna operation. Det är en helt annan moped nu, även om jag inser att primärutväxlingsbyte nästan är ett måste. Det blir till att riva motorn igen och fixa till detta inom kort, men det är ju bara kul när resultatet blir så här bra! :)

Tack för all hjälp!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
För att både ha kakan och äta den, så finns det numera tändsystem för både Vespa och Lambretta (alla moderna tvåtaktare har detta sedan länge) som har s.k auto-retardfunktion, dvs när varvet går upp, så flyttas tändpunkten bakåt enligt en programmerad kurva.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

finns det några sköna dynokurvor att titta på som jämför samma motor med och utan variabeltändning? är nyyyyyfiiiken va

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Enda riktiga attityden till trimmade motorer är att man ska VETA vad man kör runt med. Och det gäller såväl kompression, squish, tändstift, bestyckning och tändning. Oftast är det mycket tror, antar, gissar, kanske eller möjligen kring folks uppfattningar på det området, och då är det svårt att veta om det kommer att hålla när långturen ska köras.

Lycka till!

/Guran<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Återigen: thank you, thank you, thank you...

Helt klart har jag lärt mig extremt mycket jag inte hade en susning om, genom dina fantastiskt pedagogiska och tydliga förklaringar i ämnet! Eftersom jag inte är född till raketforskare direkt (tyvärr humanist ut i fingerspetsarna...), är jag oerhört tacksam då någon förklarar saker och ting på detta enkla och beskrivande vis - I sure can dig it now!

Med tanke på att jag är svensk mästare i motorskärningar, har dina lektioner varit oerhört nyttiga för mig. Har bl a skurit en Yamaha RD 350 mitt i mörkaste smålandsskogarna samt en Vespa Primavera i Hallandsåsens nedförsbacke norrut (av någon konstig anledning skar jag aldrig den hårdtrimmade RD nr 1 som jag hade under många år, förmodligen beroende på att det var tvåtaktsgurun Ebbe Parnestål som hade satt ihop bitarna. Han är extremt duktig på sitt område, som sagt. Det brukar bli skit när jag själv pillar på något... :cry:).

Mycket generöst av dig att dela med dig av dina kunskaper - det är nästan så att du har blivit en idol på kuppen (även om det är ett par trappsteg kvar till Jimi Hendrix). Fortsätt gärna sprida dina kunskaper inom detta forum. Det betyder långt mycket mer än du tror - för väldigt många, dessutom!

Vill även rikta ett tack till samtliga SSK-forumsdeltagare - Ni gör alla en mycket viktig insats genom Era frågor och svar! Man lär sig riktigt mycket genom att läsa här, så "tack"!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Locked