Blästrings metoder av aluminium!?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Blästrings metoder av aluminium!?

Post by Ikonen »

Läste om en person på nätet som blästrat sin förgasare med bakpulver, eller om det är bikarbonat som menas. Det är inte det första man tänker skall fungera!

http://www.aircooledtech.com/tools-on-t ... a_blaster/

Någon som har testat att blästra med andra udda material? Funderar själv att testa med ett gammalt paket ris på aluminiumdelarna på V50'n. :lol:
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Blästrings metoder av aluminium!?

Post by Federico »

Ikonen wrote:Läste om en person på nätet som blästrat sin förgasare med bakpulver, eller om det är bikarbonat som menas. Det är inte det första man tänker skall fungera!

http://www.aircooledtech.com/tools-on-t ... a_blaster/

Någon som har testat att blästra med andra udda material? Funderar själv att testa med ett gammalt paket ris på aluminiumdelarna på V50'n. :lol:
den typen av blästring (om man nu ska kalla det blästring) tar väl inte bort material på samma sätt som sand eller liknande. kanske ska liknas mer vid en levande disk eller stålborstetvätt. ris däremot borde polera aluminiumytan ungefär som vid trumling eller metallkulblästring.
Federico
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Tänker samma sak som du om bakpulvret men resultatet ser onekligen bra ut på bilderna.

Jag trodde mer att riset skulle motsvara glasblästring och inte blästring med stålkulor? Men jag är ingen expert på området när det gäller blästring av aluminium.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Jag kan tänka mig att ett riskorn kanske är för stort och inte är tillräckligt hårt så det går sönder lätt med följden att det inte går att återanvända. Men man vet ju inte förrens man provat!
Jag har blästrat aluminium, då inte förgasare, med aluminiumsilikat och det funkar fint om man ändå tänker lägga en slipgrund efteråt.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Nötskalsblästring ger en blank yta.
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Jag har aluminiumsilikat hemma så jag får köra det ifall ris(eller couscous som jag hittade ett utgånget paket av) inte funkar. Ska iväg strax och testa.

Nötskal har jag hört talas om som ett bra alternativ till glas, men är det inte jobbigt att knäcka en massa skal och krossa dem i mortel? :wink:
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ikonen wrote:Jag har aluminiumsilikat hemma så jag får köra det ifall ris(eller couscous som jag hittade ett utgånget paket av) inte funkar. Ska iväg strax och testa.

Nötskal har jag hört talas om som ett bra alternativ till glas, men är det inte jobbigt att knäcka en massa skal och krossa dem i mortel? :wink:
Borde finnas på marknaden, det går ju att köpa skalade nötter... Fin sand är lenare än aluminiumsilikat vilket klöser rätt bra. :)
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Intressant tråd. Bakpulver (barnpuder?) skall testas.
Annars får man väl blästra med pulversläckaren. :mrgreen:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

SIP Art.Nr. 782000HG
However, we have not dared to do the same for engine casings and the like for fear of the polishing and unintended sealing of important bore holes.

Help is on the way in the form of aluminium mirror finishing. No chroming, no polishing: the parts are first blasted with nutshells and then surface sealed. Even small notches and depressions will appear all glossy. The better the material, the better the gloss.

If the surface is tarnished, all you need is a high-pressure cleaner in order to restore the original gloss. No need for any additional polishing work afterwards, actually you should avoid such polishing
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det har varit litet skriverier om soda/bakpulver/bikarbonatblästring här i Finland också. Vi funderar på att testa det på vår senaste införskaffning. Problemet är att det är så nytt att det inte ännu finns här i huvudstadsregionen någon bra firma för det. I Tammerfors skulle det finnas, men vi tvekar aningen för att åka av och an pga det.

Det som jag läst är att sodan fungerar mycket snällare än tidigare ämnen men får bra resultat.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vespaco wrote:Det har varit litet skriverier om soda/bakpulver/bikarbonatblästring här i Finland också. Vi funderar på att testa det på vår senaste införskaffning. Problemet är att det är så nytt att det inte ännu finns här i huvudstadsregionen någon bra firma för det. I Tammerfors skulle det finnas, men vi tvekar aningen för att åka av och an pga det.

Det som jag läst är att sodan fungerar mycket snällare än tidigare ämnen men får bra resultat.
i exemplet ovan kör han väl ett vanligt blåsmunstycke till kompressor. alltså återvinnes inget material och dammet går rakt ut i luften. därför texten om viktiga säkerhetsåtgärder.

kan vara bra att känna till lite om gamla förgasare och andra detaljer att de kan vara kadmierade vilket är ganska dumt att blästra. vet inte hur det är med gamla vespaförgasare men en del brittiska mc från 30-40 talet har kadmierade förgasarhus.
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Ah, jag hade övergått till att bara fundera enbart på blästringsmaterialet och att man använde sig av vettig blästringsmetod... :lol:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

vespaco wrote:Det har varit litet skriverier om soda/bakpulver/bikarbonatblästring här i Finland också. Vi funderar på att testa det på vår senaste införskaffning. Problemet är att det är så nytt att det inte ännu finns här i huvudstadsregionen någon bra firma för det. I Tammerfors skulle det finnas, men vi tvekar aningen för att åka av och an pga det.

http://www.fmahellstrom.com/swe/2/11-fo ... estermedia

de här är på Åland!
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Det gick inget vidare med ris eller couscous. Kan bero på att min kompressor inte är tillräckligt stark? Tycker att det borde fungera när det fungerar med bakpulver annars.

Nej, införskaffande av större kompressor är nästa utgift.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Ikonen wrote:Det gick inget vidare med ris eller couscous. Kan bero på att min kompressor inte är tillräckligt stark? Tycker att det borde fungera när det fungerar med bakpulver annars.

Nej, införskaffande av större kompressor är nästa utgift.
är det inte så att slangen och munstyckets storlek är avgörande för hur hastigheten blir i blästringen med den typen av sugkonstruktion.

trycket blir väl inte högre med en liten kompressor, skillnaden är väl att den får arbeta mer för att hålla trycket i tanken. bara den klarar att producera upp till lämpligt arbetstryck
Federico
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Jo, visst är det så. Min kompressor klarar inte att hålla trycket uppe, liten tank och liten motor.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
madoc
Entusiast
Entusiast

Så här gör jag

Post by madoc »

För egen del köpte jag ett blästerskåp från fel-tema. Lampan pajjade omgående, filtret är underdimensionerat och det läckte som ett såll - annars var allt bra....

Försök få allt så tätt som möjligt för att undvika damm i omgivningen. Leta upp en gammal dammsugare och koppla in på filtret/utsuget.

Jag kör sand för standard järn/rost. Aluoxid om det är riktigt jävligt och glaskulor för alu. Det är lätt att byta. Det viktiga med glaskulorna är att trycket inte är för högt - då går glaskulorna sönder och förbrukas. Med rätt tryck håller de relativt dyra glaskulorna mycket länge och "hamrar" lite försiktigt på lättmetallen så att det blir relativt blankt. Det blir alltså en engångsutgift - eller i alla fall något som håller väldigt länge. Efter glasblästringen ser man ingen åverkan på godset alls. Det ser ut som om det kommit ur formen direkt. Skall försöka posta bild i helgen om någon är intresserad.

Biltema (sannolikt även jula-skåpen): Täta ordentligt med latexfog eller liknande på insidan av blästerskåpet - annars rinner glaskulorna ut. Passa dig också om du spiller glaskulor på golver - det blir otroligt halt.

Läste för många år sedan om professionella förgasarrenoveringar (SU till Jaguar) där man blästrade med nöt-skal. Det såg riktigt bra ut, men jag har inte sett till det i "små-föpackningar".

Och ja - det behövs en rackarns kompressor, men som Frederico skriver - det är volymen som har betydelse (L/min), trycken är beskedliga (bara 2-3 bar) om man vill ta det försiktigt med aluminium.

Jo - en sak till var rädd om dina lungor. Har du kadmium på godset så gör du bäst i att låta det sitta kvar - det är en riktigt onyttig tungmetall.

/M
Last edited by madoc on Fri 15 Jan 2010, 11:15, edited 1 time in total.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Testade den här hemma hos Seagrove:
http://www.verktygsboden.se/V06/shop/de ... =274&Hkat=
Den läckte inte (om man kom ihåg att stänga locket)
Körde med sånt där svart blästermedel på både aluminium och plåt. Det gick ganska långsamt, men hellre det än att man står där med stora gropar i prylarna.
Hade behövt öronproppar också för den lilla stackaren till kompressor fick kämpa hela tiden.
Resultatet såg bra ut. Bra för smågrejor som man glömt, eller är rädd ska försvinna hos det stora blästringsföretaget.
/P
madoc
Entusiast
Entusiast

Läckage

Post by madoc »

Ser ut ungefär som de från Jula och Biltema, men kanske är bättre. Jag var lite otydlig: Mitt läckte bara glaskulor - de är små, dyra och rullar som f-n. Sand mm gick bra. Så om det är ett skåp man monterar själv kan det vara en idé att åtminstone tejpa skarvarna på insidan innan man fyller på med glaskulor - det är så trist att behöva tömma ur när man bara vill komma igång och göra sin ögonsten fin. /M
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Läckage

Post by Federico »

i mitt första mekgarage hade vi ett hemmabyggt blästerskåp som var gjort av ett oljefat, en industridammsugare med filter och ett lock med glasskiva. fungerade alldeles utmärkt. iband fick man byta glaskivan.

skåpet påminner om det på bilden här

Image
Federico
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Jag skulle tippa på att min gamla, 20år minst, kompressor ligger på cirka 90 l/min. Den funkar bra när man punktblästrar och pumpar däcken. Köpte en mutterdragare som inte gick att använda på min kompressor, så det är ingen höjdarmaskin precis.

Madoc, bild uppskattas onekligen.

Federico, oljefatet ser ut att vara en bra lösning. Det kan vara värt att bygga.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Nöt-skal är bra på motordelar då de ej tar med material ur det gods man blästrar.
En stor Japans biltillverkare har använt detta för att "slita in" moderna motorer och slippa läckage av heta gaser i cylindrar som letar sig ner och skadar motoroljan.
Har inte själv testat men jag tycker att det låter som en smaklig lösning på det mesta som har med blästring att göra då man ej vill påverka grundmaterialet i onödan.
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Man kan ju blästra med kolsyreis också, men då får man nog lämna in den hos ett proffs.

C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
madoc
Entusiast
Entusiast

Bilder...

Post by madoc »

Här är en blockhalva som jag blästrat ut och invändigt med glaskulor. Man hade kanske kunnat stå på lite mer, men det verkade inte vettigt att städa alltför rent precis här. Någon påverkan på godset kan jag inte se alls. Det blir på vissa delar (beroende på hur det ser ut "under") ganska blankt. Är trycket för högt slås glaskulorna sönder och ytan blir matt - samma effekt som sandblästring (ingen bild på detta). Utsidan av blocket är ju rätt gropigt; tidens tand. Kolla sista bilden på lagret - om gjutningen är bra blir det hur fint som helst. Hittade just nu inte bilden på baklyktan, men den hade nog gått att sälja som NOS efter glaskuleblästring. Sista bilden är på min kompressor. 230V men 16A. Liter? - vet ej tog en bild istället för att tänka. Den går i stort sätt hela tiden när jag kör Biltemas blästerskåp med stora munstycket. Skall man satsa på ett skåp så tycker jag man skall tänka över hur man skall byta blästermedel. Med ett skåp och tre medel (det svarta elaka blästermedlet (aluminium...??), vanlig blästersand och snälla glaskulor har man en mycket bra uppsättning för småjobben - dvs allt utom karossen. Själva rengöringen innan glasblästringen är viktig, minsta olja eller annan seg beläggning fungerar som stötdämpare och det händer inte så mycket. Tjocka lager lack på alu är ett problem. Jag har vid ett par tillfällen slipat för hand ner till grundlack och tagit det sista med glasblästern. (Vid ett tillfälle la jag en alu detalj i färgborttagning med kaustiksoda. Så jävla dumt... Alla som etsat ett kretskort vet ju att det är där lacken sitter som metallen INTE försvinner...). Fråga inte varför jag gjorde detta.

Det är en V50 på gång som era tränade ögon säkert listat ut. Mer utförlig rapport kommer. Karossen blästrad (det behövdes - annars hade jag slipat för hand) svets återstår och sedan lack. Svetsat har jag gjort en hel del förut, så det fixar sig. Har dock inte lackat. Tänkte lacka 2K själv utomhus. Inte för att jag tror att det blir toppenbra - utan för att det finns begränskningar för hur mycket jag vill lägga ner på en V50. Jag tar gärna råd här.

Image

Image

Image

Image
Last edited by madoc on Wed 30 Mar 2011, 22:55, edited 1 time in total.
Post Reply