Stänklapp på bakskärm?
-
- Dekaltrimmare
Stänklapp på bakskärm?
Hej,
Hur är det med stänklapp på Vespa Touring's bakskärm..?
Finns de med, och de utan.
Är det rekommenderat att använda?
- Behövs det för besiktningen som för MC?
- Hur är det köra utan när det är blött ute?
- Onödigt och fyller ingen funktion utan bara utseende?
~Henrik
Hur är det med stänklapp på Vespa Touring's bakskärm..?
Finns de med, och de utan.
Är det rekommenderat att använda?
- Behövs det för besiktningen som för MC?
- Hur är det köra utan när det är blött ute?
- Onödigt och fyller ingen funktion utan bara utseende?
~Henrik
Re: Stänklapp på bakskärm?
bara utseende skulle jag säga, bakskärmen är ju väldigt låg på en vespa jämfört med andra fordon.
stänklapp (mudflap) är ett extratillbehör som har funnits med i alla år vad jag vet.
stänklapp (mudflap) är ett extratillbehör som har funnits med i alla år vad jag vet.
Federico
-
- Dekaltrimmare
Ok, tackar för svar.
Som med mkt annat i Vespa världen - usteende och inte funktion

Federico wrote:bara utseende skulle jag säga, bakskärmen är ju väldigt låg på en vespa jämfört med andra fordon.
he he! jag så är det nog. men visst fungerar den, men behövs inte. ungefär som knapparna i ärmslutet på en snygg kavaj eller axelklaffar på rocken.
superkassen wrote:Ok, tackar för svar.
Federico wrote:bara utseende skulle jag säga, bakskärmen är ju väldigt låg på en vespa jämfört med andra fordon.
Federico
Vid samma höjd av baksärmen stänker ett mindre hjul nog mera (uppåt) än ett större hjul
Dessutom snurrar små hjul snabbare och slungas vatten och smuts därför iväg hårdare vid samma hastighet.
/Aryan
Dessutom snurrar små hjul snabbare och slungas vatten och smuts därför iväg hårdare vid samma hastighet.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
med tanke på hur långt in under bakskärmen hjulet sitter och att skärmen täcker långt över hjulets centrum så borde en vespa utan stänklapp ändå stänka mindre än vilken mc som helst. eller tänker jag felaryan wrote:Vid samma höjd av baksärmen stänker ett mindre hjul nog mera (uppåt) än ett större hjul
/Aryan
Federico
Jo periferihastighet är samma ja men (kvadraten av) den x objektens massa ska delas med hjulets radie för at få fram centrifugalkraften.fritte wrote: Men perferihastigheten är väl densamma?
Det kan nog stämma, men om bådas bakskärmar skulle täcka en lika stor andel av hjulet och bakskärmen så borde det mindre hjulet alltså vara betydligt "värre".Federico wrote:med tanke på hur långt in under bakskärmen hjulet sitter och att skärmen täcker långt över hjulets centrum så borde en vespa utan stänklapp ändå stänka mindre än vilken mc som helst. eller tänker jag fel
Små stenar som fastnar i däcket kan alltså lätt skjutas iväg dubbelt så hård än de som fastnat i ett MC-däck trots att båda åker lika fort!
/Aryan
Oj, bäst jag fixar dubbar som inte kan lossna!
även om det stämmer så borde ändå ett stort mc-däck stänka lika högt då vattnet eller smuts släpper från hjulet på en annan höjd?aryan wrote:Dessutom snurrar små hjul snabbare och slungas vatten och smuts därför iväg hårdare vid samma hastighet.
på min touring sitter en vackert rutig stänklapp som är lång och touchar marken ibland, den drar i stället upp grus och sten från markenaryan wrote: Små stenar som fastnar i däcket kan alltså lätt skjutas iväg dubbelt så hård än de som fastnat i ett MC-däck trots att båda åker lika fort!

Federico
Fast om det inte flyger iväg med någon större hastighet är det ingen fara, då kommer det bara att ramla ner.Federico wrote:även om det stämmer så borde ändå ett stort mc-däck stänka lika högt då vattnet eller smuts släpper från hjulet på en annan höjd?aryan wrote:Dessutom snurrar små hjul snabbare och slungas vatten och smuts därför iväg hårdare vid samma hastighet.
Nej du sopar bara vägen för nästa scooterFederico wrote:på min touring sitter en vackert rutig stänklapp som är lång och touchar marken ibland, den drar i stället upp grus och sten från markenaryan wrote: Små stenar som fastnar i däcket kan alltså lätt skjutas iväg dubbelt så hård än de som fastnat i ett MC-däck trots att båda åker lika fort!

/Aryan