Plocka isär en PX - någonting att tänka på?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Woodstock

Plocka isär en PX - någonting att tänka på?

Post by Woodstock »

Hej!

Ska hjälpa en snubbe att plocka isär en PX 200 för karossrenovering imorgon. Har endast erfarenhet av smallframes "anatomi" och PX är därför något helt nytt för mig - något specifikt att tänka på vid demontering, eller är konstruktionerna någorlunda lika?

Stort tack på förhand!

Mvh

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Se bara till att inte få den över dig :)
Bara det är gjord av plåt så....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Mecka PX är inga större problem, den är mera lättmeckad än en smallframe.
Lycka till! :D
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

det är lite klurigare att ta ur tanken på en stor-vespa, speciellt om det handlar om PX med oljetank.
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

kejj wrote:Se bara till att inte få den över dig :)
Sant. Människor är mjuka, bussar är hårda (och tunga) 8)
fritte wrote:Mecka PX är inga större problem, den är mera lättmeckad än en smallframe.
Lycka till! :D
Det låter hoppfullt - tack, fritte! :D
Federico wrote:det är lite klurigare att ta ur tanken på en stor-vespa, speciellt om det handlar om PX med oljetank.
Jag får väl printa ut en sprängskiss innan - tack, Federico! :D

Jag summerar: det är inga problem att demontera en PX, så när som på tanken! :D

Mvh

/ Fredrik
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej,

Ja, bensintanken som Federico skriver, du behöver ta ur krangummit, blocka bensinslangen med tex en M8 bult, såtta kranen i läge uppåt och kyfta ur tanken på det sättet.

om det är nyare PX är elsystemet kopplat under tutkåpan, tutkåpan sitter fast genom handsfacket och under emblemet

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Woodstock

Post by Woodstock »

calle wrote:Hej,

Ja, bensintanken som Federico skriver, du behöver ta ur krangummit, blocka bensinslangen med tex en M8 bult, såtta kranen i läge uppåt och kyfta ur tanken på det sättet.

om det är nyare PX är elsystemet kopplat under tutkåpan, tutkåpan sitter fast genom handsfacket och under emblemet

VH/Calle
Bra info att ha med sig - tack, Calle! Jag har laddat hem owners manual och sprängskisser från scooterhelp, otroligt många sidor!

Mvh

/ Fredrik
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Att få ur tanken på en PX med oljetank tycker jag inte är några större problem, men att få dit den igen med tillhörande slangdragning kan vara ett mindre h-e.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Martin O wrote:Att få ur tanken på en PX med oljetank tycker jag inte är några större problem, men att få dit den igen med tillhörande slangdragning kan vara ett mindre h-e.
jag tycker inte heller att det är något större problem, men det är enklare och annourlunda på smallframe där man kan ta ur verktygsboxen och komma åt allt. annars är väl det mesta krånligare på smallframe.
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:annars är väl det mesta krånligare på smallframe.
Låter betryggande! :D

Mvh

/ Fredrik
Woodstock

Post by Woodstock »

En P 200 E från -81 var sannerligen en lättmekad konstruktion måste jag tillstå - det hela gick som på räls utan problem! Och tanken var inget större bekymmer... Tack för hjälpen! :D

Mvh

/ Fredrik
Post Reply