lite sköna artiklar/bilder

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
crispin
Lärling
Lärling

lite sköna artiklar/bilder

Post by crispin »

Hittade en sida med en massa tidningsurklipp från en fransk tidning "le cycle" från 1949 -1951 http://www.rusted.free.fr/Documentation%20moped.html

Nedan är några urval

Klicka på bilderna för förstoring,

Image
obs nr 4 "Grimetta"

Image
nr 7 "Scoto" gillar jag skarpt, eller varför inte nr 8, en "Elvish"? (spana styret!)

Image
Racervespa och damsadel till Vespa

Image
Fler sköna modeller

Image
Vespa sidovagn

Image
AMI-scooter, nu med kickstart!

Image
Raketmotorer etc
Medlem i Svenska Scooterklubben.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Väldigt fina bilder!! :D
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

förstår inte varför man gick ifrån att ha "bakvända" kopplingshandtag och bromshandtag. verkar mer praktiskt.
Crispin
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Mycket trevligt.
Daniel Rebour var en makalös tecknare och har producerat mycket för tvåhjulsbranschen.

http://www.blackbirdsf.org/rebour/
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

coolt, :o verkar ha varit hyggligt stadig på handen.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

den typen av tekniska illustrationer är oftast gjorda med ett foto som grund och sedan förenklade med illustratörens egen stil i hur skuggor, krom och former tecknas. exempelbilderna är extremt snyggt utförda, något man sällan ser idag, tyvärr.
Piaggoios gamla sprängskisser är också vackra att titta på, jämför man dessa med Lambretta så ser man en annan lite mer "bold" stil på tecknandet.

Den som skulle använda sig av liknande teknik idag har garanterat möjlighet att bli uppmärksammad i reklamsammanhang, men frågan är om någon illustratör behärskar tekniken.
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

crispin wrote:förstår inte varför man gick ifrån att ha "bakvända" kopplingshandtag och bromshandtag. verkar mer praktiskt.
Du menar med bakvända att de sitter på styrstångens ända och pekar inåt? - Föreställer mig att de kanske krokade en hel del saker och ting, vilket kanske blir obekvämt.
- Kanske "rättåtvänt" handtag ändå sitter mera bekvämt i handen? Lillfingret och ringfingret är ju ändå inte de som greppar handtagen med största kraft och då är det bättre att de kraftigare fingren får bättre taggrep, dvs från en plats som är närmare.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

crispin wrote:förstår inte varför man gick ifrån att ha "bakvända" kopplingshandtag och bromshandtag. verkar mer praktiskt.
Crispin
kallades väl också köttkrokar ?

det borde precis som vespaco säger bli bättre moment i handen med de "rättvända", dessutom är det krångligare konstruktion med vajer i styrröret mm på köttkroksversionen, krångligare underhåll?

var är Fritte som har svaren...
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:
Crispin
kallades väl också köttkrokar ?

det borde precis som vespaco säger bli bättre moment i handen med de "rättvända", dessutom är det krångligare konstruktion med vajer i styrröret mm på köttkroksversionen, krångligare underhåll?

var är Fritte som har svaren...
Här!
Om man släpper styret med köttkroksversionen för att exempelvis räcka ut handen, blir återförandet till att greppa styret betydligt enklare med vanliga handtag. Vanliga handtag greppas på samma sätt som en tång. :D :D :D :D :D
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Hmm, men om man har mer kraft i pekfingret gör väl det mer nytta i den punkt som ger störst kraft. i teorin skulle man ju kunna bromsa med pekfingret med köttkroksversionen, tror inte att det går att bromsa med lillfingret med vanliga handtag (om man nu skulle vilja göra det).
Dessutom så går det ju lättare att integrera vajrar i styret med köttkroksversionen. Ytterligare en fördel är ju att risken för deformerade handtag minskar om de är riktade inåt.

Hursomhelst så finns det säkert en god anledning till att de vände på dem efterhand.

Som du säger Federico så vore det kul att se en liknande illustration idag. Har du inte lust att göra ett försök? :wink:

Crispin
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

crispin wrote:Hmm, men om man har mer kraft i pekfingret gör väl det mer nytta i den punkt som ger störst kraft.
Crispin
Behöver du mer kraft?? :-?
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

visst kan kopplingen bli trög med förstärkta fjädrar.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

crispin wrote:visst kan kopplingen bli trög med förstärkta fjädrar.
Hur mycket större kraft i % anser du att du får med köttkroksversionen? :-?
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Lite svårt att svara på rak arm men enligt Radwin RG, Oh S, Jensen TR, Webster JG på University of Wisconsin* så kan kraften i pekfinger, långfinger, ringfinger och lillfinger fördelas enligt 33%, 33%, 17% och 15%
För enkelhets skull kan vi använda fingerbredd som längdenhet och dessutom anta att det är ungefär en outnyttjad fingerbredd fram till handtagets fästpunkt som får ta emot momentet.

Momentet man kan skapa met vanliga handtag blir då 15*5 + 17*4 + 33*3 + 33*2 (+ 0*1) =2472 (kraftprocent*fingerbredd)

Med köttkrokar blir samma resultat:
33*5 +33*4 + 17*3 + 15*2 (+ 0*1) = 4884 (kraftprocent*fingerbredd)
skillnaden blir 2412 (kraftprocent*fingerbredd) eller 98% mer jämfört med normala handtag.

momentet ska sedan omvandlas till en dragkraft i vajern men om vi antar att avståndet och vinkel mellan handtagetsfästpunkt och vajermynning är detsamma i bägge fallen så blir även kraften 98 % mer i köttkroksversionen.

Lite många antaganden kanske men baserat på ovanstående anser jag att jag får 98% mer kraft med köttkrokshandtag.

:wink:

MVH
Crispin

referenser:
* Radwin RG, Oh S, Jensen TR, Webster JG."External finger forces in submaximal five-finger static pinch prehension", Ergonomics. 1992 Mar;35(3):275-88
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

även om man blir starkare med köttkrokshandtag är frågan om de är bättre att köra med. De fingrar som har mest styrka reglerar den sida på handtaget som har störst rörelseutslag, med andra ord måste fingrarna varje gång sträckas och dras ihop mer för samma utslag på broms eller koppling. Så länge man inte har stenhård koppling borde det bara bli jobbigare med större utslag på handtaget. Tittar man på bilar så har trenden gått från långa växelspakar och stora rattar till kort spak och ratt med mindre diameter, likaså är fotväxelreglage för mc kortare idag än på äldre fotväxel-mc. Att det behövs kortare rörelser för att manövrera måste betyda att man också har bättre stabilitet i körningen, detta borde även gälla hur mycket man behöver röra fingrarna samtidigt som man ska hålla i styret och behålla kursen? eller är jag ute och cyklar?
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

33 x 60 +33 x 87 + 17 x 111 + 15 x 132 = 8718

eller omvänt me köttkroksversionen

15 x 60 + 17 x 87 + 33 x 111 + 33 x132 = 10398 eller 19,3% högre

ImageImage
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

:D
Vi får publicera resultaten i en branschtidning, varför inte "le Cycle"?
Nu saknas bara en illustratör av rang.

C
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Federico wrote:... Att det behövs kortare rörelser för att manövrera måste betyda att man också har bättre stabilitet i körningen, detta borde även gälla hur mycket man behöver röra fingrarna samtidigt som man ska hålla i styret och behålla kursen? eller är jag ute och cyklar?
Image

(jag hade en massa roliga kommentarer i åtanke men jag låter bilden tala för sig själv)

(du har nog rätt i ditt påstående :wink: )
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

köttkroksversionen tillhör en svunnen tid, precis som MC med fotkoppling & handväxel och i en inte alltför avlägsen framtid troligen även tvåtaktsmotorn... :|
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

crispin wrote:
Federico wrote:... Att det behövs kortare rörelser för att manövrera måste betyda att man också har bättre stabilitet i körningen, detta borde även gälla hur mycket man behöver röra fingrarna samtidigt som man ska hålla i styret och behålla kursen? eller är jag ute och cyklar?
Image

(jag hade en massa roliga kommentarer i åtanke men jag låter bilden tala för sig själv)

(du har nog rätt i ditt påstående :wink: )
he he! nu pratade jag inte om fordonets storlek.

crispin, vad använder du för sökmotor när du letar bilder? jag tänker på fotot ovan men även din avatar. eller är det speciella sökord?
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Va, är det inte ett foto av crispin i hans avatar? Jag trodde det o fattade aldrig varför han bekymrade sig för trög koppling... :|
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

fritte wrote:Va, är det inte ett foto av crispin i hans avatar? Jag trodde det o fattade aldrig varför han bekymrade sig för trög koppling... :|
:D :D :D
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

appropå bilder,
Sökmotor: Googles bildsök

teckningarna som denna tråd bygger på stötte jag på när jag sökte på "ISO scooter"

i övrigt så får man ju bara fundera på vilka sökord man använder, i gamla forumet hade jag ju en wrestler som avatar och när man kunde använda egna bilder så var jag ju tvungen att använda samma tema, men det gick inte att hitta en wrestler på scooter så det fick bli sökord: wrestling bike

När du började prata om mindre detaljer och att du eventuellt var ute och cyklade så fick jag en bild i huvudet där du cyklade på väldens minsta cykel (sökord: smallest bike)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

crispin wrote:appropå bilder,
Sökmotor: Googles bildsök

teckningarna som denna tråd bygger på stötte jag på när jag sökte på "ISO scooter"

i övrigt så får man ju bara fundera på vilka sökord man använder, i gamla forumet hade jag ju en wrestler som avatar och när man kunde använda egna bilder så var jag ju tvungen att använda samma tema, men det gick inte att hitta en wrestler på scooter så det fick bli sökord: wrestling bike

När du började prata om mindre detaljer och att du eventuellt var ute och cyklade så fick jag en bild i huvudet där du cyklade på väldens minsta cykel (sökord: smallest bike)
På tal om små cyklar. Helkamas JOPO borde vara den cykel som ligger nära till hands om man gillar Vespa, små hjul, pressad plåtram och glada färger.

Image

Image
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

De riktiga Orginal Jopona är väldigt pop och de går åt som smör i solen när någon bjuder ut en sådan. Äger man en sådan är bäst att hålla den låst ordentligt. De nya modernigheterna är bara billiga kinakopior... :)
Post Reply