Vespatronic tändsystem

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Sten Åqvist
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 53
Joined: Thu 15 Dec 2005, 11:38
Location: Sweden

Vespatronic tändsystem

Post by Sten Åqvist »

Hej

Är det nån som vet hur man installerar Vespatronic på en px 200?

Tacksam för tips

Sten
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sten Åqvist</i>
<br />Hej

Är det nån som vet hur man installerar Vespatronic på en px 200?

Tacksam för tips

Sten
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej!

Inte för att jag vet ett skvatt om varken PX 200 eller Vespatronic, men efter att ha kollat nedanstående sidor verkar det inte vara alltför avancerat. Tydligen inkluderar setet allt man behöver, även instruktioner. Snuskdyrt, däremot...

http://ccgi.bowden.force9.co.uk/catalog ... ts_id=2026

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Jag har kollat på kopplingsschemat som följer med Vespatronic och det verkar inte korrekt, dock är det samma komponenter till Variotronic så man borde kunna använda den instruktionen då den är korrekt (jag kopplade in mitt variotronic enligt den instruktionen i allafall)
Båda ligger här:
http://www.lambretta.it/special_parts/varitronic02.pdf
http://www.lambretta.it/special_parts/vespatronic01.pdf

Vilken typ av PX200 har du?
Elstart och batteri eller inget batteri så kan jag ge tips hur du skall koppla in det!

VH/Calle
Sten Åqvist
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 53
Joined: Thu 15 Dec 2005, 11:38
Location: Sweden

Post by Sten Åqvist »

Hej Kalle

Jag har elstart och batteri. Men jag kommer att kicka eftersom svänghjulet inte har kuggkrans.

mvh

Sten

PS är du i Sverige nu eller har du Lambrettan i hongkong
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">PS är du i Sverige nu eller har du Lambrettan i hongkong
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Är i Hong Kong...se på bilder från två veckor sedan;
http://scoot.netfirms.com/rideoutHKpoul/
http://scoot.netfirms.com/rideouthkmars/
- Svarar på inkopplingstips senare idag :)
/C
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Aha, Vespatronic är Vespa-varianten av Varitronic för Lambretta. Fungerar grymt bra på Lambretta, i varje fall för mig. Lättstartad, superljus och det lätta svänghjulet gör motorn pigg som tusan.

Fast det är klart, PX har ju elektronisk tändning i original och då faller en del av vinsten. Det du får för 3000+ kr och en del mekande är advance-retard funktionen. Eller?

Scootrs erbjuder ett komplett kit för elektronisk tändning på gammel-Vespor för $149 http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=357. Någon som testat det?
/jens
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Scootrs erbjuder ett komplett kit för elektronisk tändning på gammel-Vespor för $149 http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=357. Någon som testat det?
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Det är i princip rakt upp och ned ett bajaj Chetak/cub tändsystem och det har jag kört med i 2000mil, funkar perfekt. Kvaliten på kablar och kabelskor är lite sisådär men annars är det bra.

Variotronic för Lambretta är Prima (nu när dom fixat tändinställningen...), helt överlägsen kvalité om man jämför med de indiska systemen. Tusan vad jag skulle behöva fixa tändsystemet på min Lammy här.

Vespatronic borde vara jättebra att använda till t.ex. Malossi och Polini som då borde få bättre bottendrag utan att tumma på säkerheten.

VH/Calle
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Installationsanvisningen för vespatronic är bara skrot!
Om man kopplar loss spänningsregulatorn så får man oreglerad ström rakt ut till alla lampor. Dessutom är det där med Jordfel inte förebyggt alls. Ja. ja. Men snart kommer en bättre instruktion.

- Ett förslag till inkoppling finns här:(hämta den inom 7 dagar)
http://www.dropload.com/redeem.php?t=c0 ... 100835c36
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

"(nu när dom fixat tändinställningen...)" säger du Calle.

Efersom jag har stor respekt för (bl a) din kompetens vad gäller elektronik blir jag lätt orolig. Exakt vad menar du undrar jag som kör omkring med allra första utgåvan av Varitronic. Pratar vi tändinställnng eler programmering? Och vad kan jag göra för att åtgärda?

Förlåt Sten om jag kidnappar din tråd :wink:
/jens
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej Jens!

Variotronic version 1 var man tvungen att ställa tändplattan i ena ändläget för att få korrekt tändning. En klar felkonstruktion som kostat många Lambrettister huvudbry, nu är det känt, men inget som Tino gått ut med, han bara skickade ut kiten trots han kände till felet!! Du kan läsa mer här:
http://www.lambretta.co.uk/downloads/va ... itting.pdf

Variotronic version 2 ställer man tändplattan i mitten och tändningen blir rätt.

Om man använder Variotronic version 1 på en tidig otrimmad Lambretta så är det risk att man inte kan få de 23° förtändning som behövs för enkel start och bra bottendrag. Men sådana problem har varken du eller jag Jens :)

Instruktionen till Variotronic stämmer inte på ett annat sätt heller, gradtalskurvan på de låga varvtalen går inte så i verkligheten, men det gör inget om man nu vet om det.

Att jag litade på varvtalskurvan när jag justerade min variotronic var en av tre orsaker som fick min TS1 att totalskära på väg till Rally Scandinavia förra året. Man kunde ju varit vis och hört med andra som monterat Variotronic men...ja ja 5000:- senare och ett scooterrun utan scooter hade man lärt sig en läxa svår att glömma. (till alla +50st run man åkt till har jag bara behövt lämna scootern på vägen den gången!)

VH/Calle
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Tack Calle, då är jag lugn igen. För jag har läst CamLam:s installationsguide och kör med tändplattan exakt så, så långt som möjligt moturs.

Och det har funkat bra några hundra mil, däribland även Cannonball 2005. Synd på din TS1:a dock :cry:

Såg dina HongKong-bilder med vissa avundsjuka. Bor Poul också i HK eller var han bara där på besök?
/jens
Sten Åqvist
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 53
Joined: Thu 15 Dec 2005, 11:38
Location: Sweden

Post by Sten Åqvist »

Tack Kalle

Jens, kidnappa på bara, det är väl det som är meningen med forumet.


mvh

Sten
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej Jens!

Japp, det var synd på min TS1 men nu är den bättre och snabbare än aldrig förr, i.o.m.a. beläggningen skadades så kunde jag fixa ännu mer med portarna innan den nya beläggningen kom på... :)

Poul var bara på besök.

VH/Calle
Sten Åqvist
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 53
Joined: Thu 15 Dec 2005, 11:38
Location: Sweden

Post by Sten Åqvist »

Hej Calle

Nån "kidnappade" droploadfilen så jag fick inte tag på den.
Går det att göra nytt försök ? Eller är det nån annan som vet var den tog vägen ? Jens du skrev väl nåt om kidnappning :)))

Mvh

Sten
Sten Åqvist
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 53
Joined: Thu 15 Dec 2005, 11:38
Location: Sweden

Post by Sten Åqvist »

Hej

Fick tag på filen. Snäll scooterist hade hämtat av misstag.

Gert oskyldig.

Mvh
Sten
Sten Åqvist
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 53
Joined: Thu 15 Dec 2005, 11:38
Location: Sweden

Post by Sten Åqvist »

Hej igen

Jag menar förståss att Jens är oskyldig.
Ibland är det halt på tangentbordet.
Mvh

Sten
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Oskyldig? När blev jag det :twisted:
/jens
Sten Åqvist
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 53
Joined: Thu 15 Dec 2005, 11:38
Location: Sweden

Post by Sten Åqvist »

Hej
Många sladdar på Vespan och konstiga färger på dem. Jag är inte färgblind ännu men blir väl snart.
Vespatronic igen
Snälla Calle hjälp mig. Enligt ditt utmärkta schema borde jag ha svart, grön, gul i kabelstammen som kommer ut vid motorn.

Men jag har svart, blå ,grön. Svart o blå sitter i en rund kontakt.
Det är en px 200 med elstart.

Hur ska jag koppla den gröna och blå ?

Mvh

Sten
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Här är en uppdaterad inkopplingsinformation;
http://www.dropload.com/redeem.php?t=e4 ... eca5df0e02

VH/Calle
Sten Åqvist
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 53
Joined: Thu 15 Dec 2005, 11:38
Location: Sweden

Post by Sten Åqvist »

Hej Calle

Tack för hjälpen. Men någon har redan hämtat upp filen så jag kommer inte åt den.
Kan du lägga upp en ny och bara maila till mig ?

stenscoot@hotmail.com alt. sten.aqvist@aqv.se

mvh
sten

PS du som hämtade upp filen kan väl maila mig
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Jag elektropostar den till dig Sten!

/C
Daniel_E
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Mon 31 Oct 2005, 17:11
Location: Sweden

Post by Daniel_E »

Finns det verkligen inget "färdigt kit" av elektonisk tändning till min Touring 1958? När man kikar på länkarna i detta topic så verkar det som om butikerna hoppat över motormodell VGL1T. (Är denna motormodell så ovanlig?) Eller finns det någon annan motor som i själva verket är samma modell fast med annan motorkod? Kanske tändning till VL1 eller VB1 passar? Någon som vet?

Vore tippentoppen med lite tips.

MVH,

Daniel :)
Post Reply