4.th World Vespa Oldtimer Meeting - München, 18-20 juni 2010

Annonsera och diskutera träffar i Norden eller övriga världen här.
Post Reply
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

4.th World Vespa Oldtimer Meeting - München, 18-20 juni 2010

Post by tysken »

The Veteran Friends of Munich would like to celebrate their ten year jubilee with all our international Vespa friends. Our fourth world vespa veteran meeting will be something really special. The title of the meeting is “100 Fari Bassi” 100 fenderlight vespas – we are truly looking forward to a unique and historical event. All licenced Vespas from A.C.M.A, Douglas, Hoffmann, Moto Vespa Madrid, and Piaggio “1946-1954″ are very welcome. We have now secured the beautiful castle of Schloss Seefeld for this occasion. As an absolute highlight we invite all participants to a magnificent boatride on Ammersee. We wish all our friends a safe ride to Munich and happy days.


The Venue will be held in the region between Ammersee und Wörthsee at Seefeld Castle - approximately 35km south west from München

Date: 18. - 20. June 2010

website: http://www.vespafreun.de/100/


More general info on Vespa Oltimer Freunde München:
http://vespafreun.de/
or
http://www.vespa-forever.de/53101599e01 ... ndexb.html
"Blech und Freude Rollerjungen"
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Och vi slipper det fåniga bröllopet!
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Vi åker! Bara det att slippa royalistskräpet gör det hela rejält värdefullt. Resten blir liksom en tårt-bonus de-luxe!
hur långt tid tar det ned med en stångväxlad tro.... 8)
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Image
Tja,... den här ursprungsdansken från Stockholm, Eyvind Larsen, var på många råfräcka uppdrag i efterkrigs-Europa med sina välpackade låglampor. Kunde han, så kan väl vi.
Image
Image
Sy upp några så'na däringa bensköldsbanér efter Patriks original, fara nedåt i försommar-Europa och hoppas på fin hållbarhet. I fädrens fotspår, liksom.
Image
Eller, om man är på det humöret, kan man ta mitt 1350 kg-släp bakom en snåldjävla diesel av sen årgång. Det släpet rymmer lätt fyra låglampor, till och med fem om de får trängas lite.
Fast låglamps-trailerqueens är inte mycket att skriva hem om. Det är ju däremot de som kör för egen maskin. Ohoj, Seagrove herr redaktör'n, det här är väl något för er hoj? Jag kan plåta.

Fast när jag läst lite mera, inser jag att de kanske inte tycker det är så fräckt med en väldigt patinerad, i det här gänget, sen hoj. Välrenoverade i rader, begränsat deltagarantal till 100 stycken låglampor, finklätt till middagen, förhållandevis dyr anmälningsavgift och någon form av plakett.
En kul idé på något sätt ändå, och träffade faktiskt Mika Hahn av en tillfällighet i december 2008 på Meilenwerk http://www.meilenwerk.de/Meilenwerk_Due ... _index.php i Düsseldorf, där han har sitt kontor.
Image
Image
Satt och pratade länge, köpte några av hans böcker och förstod hans obegränsade passion för riktigt gamla Vespor. Mika Hahn har finskt påbrå, pratar väldigt bra engelska och är kul att lyssna på.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Eivinds bilder är fantastiska. Herrn i kostym med sin VS1... Lutade han sig fram och drog på fullt varje morgon på väg till jobbet?
Tror, nej vet, att din skulle vara så välkommen. Renoverad är alltid alltid sämre än original. Flera av 98:orna som ligger uppställda är orenoverade (i alla fall inte omlackade), det vet jag.
Hur stelt det är med bal och sånt vet jag däremot inte. Personligen tycker jag att det ligger i tiden att svida om till kostym, fästa Piaggiomärket i kavajslaget och skåla - det är dags för lite stil, helt enkelt.

Jag och Tobias anmäler oss inom kort. Hur vi tar oss dit är däremot inte klart, men T är ju planeringskungen så jag känner mig helt lugn. Det vore fantastiskt kul om fler följde med.
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Pratade med 2 finska herrar ( herr T och herr O) i en finsk bastu i Oktober om denna träff. De hade tänkt sig dit och hade för övrigt bevistat flera av munchen-träffarna tidigare år. Bekymmret var att redan i oktober så var det inte många av de 100 biljetterna kvar trodde dom...
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Då får jag nog ta mig en snabb funderare på det här. Kan ju bli en kul tur.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

Post by tysken »

Jag kan tänka mig att det är massor med italienare som ta sig över alperna till "Monaco"... enl de är det ju Italiens nordligaste stad :-)

Pratade med Robin Davy idag och han tyckte det var kul att vi ville komma ifrån Stockholm - så nu är Patrik & jag anmälda.

De har satt gränsen på 100 (+ XYZ) för att kunna säkerställa att alla kan vara med på de olika aktiviteterna. Om ni tar kontakt med honom snart finns det säkerligen möjlighet att få en plats.

/Tobias

( Tack Peter för tips om Meilenwerk - upptäckte att de även hade en dependance i mina gamla hemtrakter - Böblingen vid Stuttgart (Porsche town) där de finns i en gamla flygplatsbyggnad... tycker om deras lätt tacky hotell ( www.v8hotel.de ) - kanske nått för montörn ifrån Linköping och familj när de är på väg igenom Europa)
"Blech und Freude Rollerjungen"
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

Det där borde man åka på, men blir det någon allnighter och burning?
Hur svårt kan det va?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Ja, med de motorerna får vi nog spinna hela natten innan det smäller.
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

Post by tysken »

burna :-)
jag satsar mer på naken körning...
3 sidovagnar ifrån stockholm fyllda med nakna tyskar - vi kommer skiriva scooter historia - Bayern är ju kännd för sina "Weisswurst"
"Blech und Freude Rollerjungen"
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

Ja då var man anmäld, sen är väl frågan om man klarar nålsögat att få äran att bli insläpt på själva träffen. Man vet ju hur tyskar är och tänk om man råkar ha skruvat fast stödet med en mutter från Biltema ...
Hur svårt kan det va?
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

Post by tysken »

"Blech und Freude Rollerjungen"
User avatar
Micool1972
Entusiast
Entusiast
Posts: 192
Joined: Sun 03 Jun 2007, 09:32
Location: Lund Sweden

Post by Micool1972 »

oooooch då räknar jag med att ni visar vad ni lärt er när ni kommer hem!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Händer det några missar i de där akrobatuppvisningarna??? Är det därför overallen är vit? För att man snabbt skall hitta platserna som blöder?
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Image

Jaha då är vi på väg då! Mera bilder kommer under helgen på
http://www.mobilblogg.nu/scooter
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

Post by tysken »

Här kommer Bilder ifrån helgens bravader.


http://www.flickr.com/photos/sipscooter ... 5986/show/
"Blech und Freude Rollerjungen"
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

mera bilder hittar man här

http://www.vespafreun.de/100/?page_id=194
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Post by topps »

Image
Hur svårt kan det va?
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Det är något med Tyska ur ett högtalarsystem på ett torgmöte.
Bara det är gjord av plåt så....
Post Reply