Hur hittar man ett vettigt skydd till kopplingwiren?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Vespalun
Lärling
Lärling

Hur hittar man ett vettigt skydd till kopplingwiren?

Post by Vespalun »

Hej!
Lång fråga men problemet är vintertrafik med en vespa!
Kopplingwiren går oskyddat under motorn mellan justerskruven och kopplingsarmen.
Problemet är det att när man kör genom snö så hamnar snö på motorn, som är varm, och smälter och droppar ner på kopplingswirern. Den fryser och sen blir det jobbigt att växla!!!!!
Hur/var kan man hitta en liten gummidamsk (typ snöskoter) som man kan sätta på wiren för att skydda den?
Har testat med silikon fett på kabeln, det fungerar men efter ett par dagar så är problemet tillbaka.
Har sökt på de flesta sidorna via google men ingen bra träff.
Alla idéer är bra.
Ska avända scootern till och från jobbet under veckan och under resten av året så en lösning skulle hjäpa.
Det är just nu c:a -20 grader i Umeå så man vill inte skruva mer än nödvändigt...
Just nu är det JOBBIGT att ha öppen hjälm 8)
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Pröva med en bit innerslang till en racertrampcykel, den är mjuk (slangen, inte cykeln) & kan skrynkla ihop sig lika lätt som en bälg. :) :)

Fäst den med ståtråd runt ställskruven i en ände o vid kopplingsarmen i den andra så borde ingen snö hitta in.
Last edited by fritte on Wed 06 Jan 2010, 03:10, edited 1 time in total.
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

Tja,

På Lambrettor finns det sådana gummidamasker du pratar om. Jag är osäker på om det passar till din vespa men det kanske någon annan här vet. Du kan ju maila de som säljer delar och fråga, om inte annat på måtten.
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Finns till PX me
Image

men det bästa är kanske att täcka in hela den nakna vajern.. :)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

hej,
de som sitter på Lambretta borde helt klart passa
http://www.scooterrestorations.com/lamb ... on-sleeve/
Verkar finnas hos Marcello också, www.casalambretta.se
L111 19022015 Alla Gummiskydd "set" till koppling/växel/bakbroms vajer (5 delar) 130 kronor

Annars sitter de också på vissa Bajaj, jag köpte sådana i Indien senast man var där..men var hittar man sådana lite närmre Sverige?
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Tackar för alla förslag :D
Håller just nu på att planera för morgondagens jobbresa (första arbetsdagen 2010) och temperaturen är just nu (6/1 18:25) -22 grader på Grubbe i Umeå. med viss säkerhet så blir det kallare i morgon (06:30) så nu gäller det att hitta vettiga kläder... 8)
Många lager med kläder och pappskiva framför luftintaget (tack aryan) så går det nog :-?
Värsta problemet blir nog den öppna hjämen, det b l i r j ä v l i g t kallt.
Men om alla andra kör skooter (snö varianten) så SKA jag köra det också (Vespa varianten).
Ska beställa lite grejer från Marcello så det löser sig med kopplingen.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Körde i -18°C igårnatt, kallast hittills, startde på första kicken på E85 efter lite startgas i luftfiltret innan :-)

Jag har en tunn mössa under den öppna hjälmen och sjal rund haken, då funkar det sådär. Man kan tyvärr inte stänga visiren länge det blir imma och is på plasten direkt.

Jag har inte upptäckt problem med kopplingen men däremot tidigare med växelvajrarna efersom plåtskyddet vid motorn saknades och en gång har bakbromsvajern frusit fast medan den stod parkerad i kyla, mkt obehagligt när bakbromsen gädes helt stum.

Nu med nya (teflon) vajrar och skyddet har jag inga problem längre, att det är lite svårare att frikoppla trodde jag berodde på mina dubbla vantar men det kanske även beror på is?

Vissa cycklar (MTB) har ett sån där vajerskydd vid V-bromserna så de kanske även finns hos cykelaffären.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Vespalun wrote:Tackar för alla förslag :D
Håller just nu på att planera för morgondagens jobbresa (första arbetsdagen 2010) och temperaturen är just nu (6/1 18:25) -22 grader på Grubbe i Umeå. med viss säkerhet så blir det kallare i morgon (06:30) så nu gäller det att hitta vettiga kläder... 8)
Många lager med kläder och pappskiva framför luftintaget (tack aryan) så går det nog :-?
Värsta problemet blir nog den öppna hjämen, det b l i r j ä v l i g t kallt.
Men om alla andra kör skooter (snö varianten) så SKA jag köra det också (Vespa varianten).
Ska beställa lite grejer från Marcello så det löser sig med kopplingen.
Heja Leif!
visa dem bara. :)
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Efter många år i trampcykelbranchen är frusna wirar inget nytt problem.
Till Shimanos 7&8-växlade nav finns en mjuk, fin damask som sitter vid kassettenheten vid navet, som går fint att använda. Tyvärr är cykelwirar tunnare, men på växelhöljet sitter en oring-försedd ändhylsa som gör susen. Kanske finns i större varianter för kopplingswirar att få tag på.
Ett annat bra sätt är att smörja höljet invändigt med Molybdensulfid MoS2, som finns i en del rostlösare på sprayburk.
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Tack för alla förslag, beställde ett kit från Marcello i dag så nu ska jag väl slippa frys problemen på kopplingwiren.
Återkommer med en rapport om hur det går.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Post Reply