Någon som vet när denna motor är gjord? V50 L -69
Någon som vet när denna motor är gjord? V50 L -69
Hej, fick tag på en V50 L från -69.
Det sitter en motor på som troligen inte är orginalet. Motorn heter V5A2M med serienummer *366 294*. Någon som vet när den är byggd, får inte fram info på den från scooterhelp?! Det ser även ut som det behövs en avdragare till svänghjulet, inte den klassiska låsringen där, utan gängor.
Det sitter en motor på som troligen inte är orginalet. Motorn heter V5A2M med serienummer *366 294*. Någon som vet när den är byggd, får inte fram info på den från scooterhelp?! Det ser även ut som det behövs en avdragare till svänghjulet, inte den klassiska låsringen där, utan gängor.
Tack för svaren!
Calle, jag vet inte hur många växlar den har, vajrarna är av. Ska försöka vrida växelarmen med tång för att se.
Federico, finns tyvärr inget lock där. Men det är utanpåliggande tändspole som på senare modeller och det är de nya fälgarna på plats både bak och fram.
Ramen är i alla fall från -69. Tur att man vet något om den.
Calle, jag vet inte hur många växlar den har, vajrarna är av. Ska försöka vrida växelarmen med tång för att se.
Federico, finns tyvärr inget lock där. Men det är utanpåliggande tändspole som på senare modeller och det är de nya fälgarna på plats både bak och fram.
Ramen är i alla fall från -69. Tur att man vet något om den.

Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
V50 R -77 Renoverad
Den här sidan är min favorit för att kolla upp ramnummer:
http://www.vespaclubroma.it/vcr/index.p ... &Itemid=41
Motornummer däremot är jobbigare, där går ju numren inte i samma takt som ramnumret.
http://www.vespaclubroma.it/vcr/index.p ... &Itemid=41
Motornummer däremot är jobbigare, där går ju numren inte i samma takt som ramnumret.
hur vet du att ramen är från -69?Ikonen wrote:Motorn ser enligt mig för fin ut, ingen korrision här inte, för att vara från 69.
Det finns ingen annan sida på internet där man kan söka på serienummer för vespa motorer än scooterhelp?
vilket material är det i bensinkransvredet?
vad är det för form på fotbromsens "stag", den delen som går genom golvet, kantig eller rund?
har den framskärmskam? hur ser emblemen ut, tjocka? platta med nitar? klisterdekal? skrivstil eller "rak" stil?
hjulstorlek 9 eller 10"?
/F
Federico
Federico,
9 tums hjul, "nya" fälgen.
Ramnumret säger att det är en -69a V50 L, i alla fall enligt scooterhelp och andra sidor. Bromsstaget kommer jag inte ihåg i huvudet nu. Men centralstödet är av tunnare rördiameter än på min 50 R från 77. Säger det något?
Det saknas en massa delar på den som,
tank
emblem
fram och baklampa
hastighetsmätare...
Men jag såg att det har suttit ett snedställt emblem på bakskärmen, ovanför bakljuset. Kanske säger något? Nitade emblem har det suttit fram och bak.
9 tums hjul, "nya" fälgen.
Ramnumret säger att det är en -69a V50 L, i alla fall enligt scooterhelp och andra sidor. Bromsstaget kommer jag inte ihåg i huvudet nu. Men centralstödet är av tunnare rördiameter än på min 50 R från 77. Säger det något?
Det saknas en massa delar på den som,
tank
emblem
fram och baklampa
hastighetsmätare...
Men jag såg att det har suttit ett snedställt emblem på bakskärmen, ovanför bakljuset. Kanske säger något? Nitade emblem har det suttit fram och bak.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 R -77 Renoverad
God morgon!Ikonen wrote: Åter till motorn...
Den har 3vxl. Dubbelt så lång kopplingsarm som på min motor från -77.
När hade man lång kopplingsarm på v5a2m motorer?
De senaste Vespa 50 har samma kopplingsarm/lock som PK, även hållaren för vajernippeln är isåfall annorlunda, annan vinkel, annat fäste etc. Vet ej när dessa kom men har sett det på de absolut senaste V50 i Sverige
Detta kopplingslocket har riktigt lagrad kopplingsarm, man ser det från utsidan, och dessutom inre hävarmen på splines.
VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Jag har undersökt saken lite mer med hjälp av Sip-scootershop och scooterhelp, enligt Sip så började den senare varianten av koppling att användas år -77, om man nu kan lita på ramnummret som det hänvisas till på Sip. Min v50 från -77 har dock den gamla. Man blir aldrig klok på dessa alla olika varianter.
Jag tror inte jag kommer längre i denna motorfråga. Det är i alla fall inte orginalmotorn från -69.
Tack för alla svar!

Jag tror inte jag kommer längre i denna motorfråga. Det är i alla fall inte orginalmotorn från -69.
Tack för alla svar!
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 R -77 Renoverad
Vespa 50 i Sverige är lite speciella då de verkar vara ihopsatta av de delar som fanns på hyllan just då eller blivit över för ngn större marknad, ibland verkar det som det senare år kom kompletta V50 som var gjorda helt för en annan marknad. Topphastigheten/portningen (cylinder/vev) skiljer sig en hel del från olika V50 i Sverige
Mina scootrar:
De lister sitter på de modeller av smallframe som har matta över tunneln och håller fast just denna matta
http://www.kolumbus.fi/jukka.majander/vespa.htm
http://www.kolumbus.fi/jukka.majander/vespa.htm
Mina scootrar:
År
"Detta kopplingslocket har riktigt lagrad kopplingsarm, man ser det från utsidan, och dessutom inre hävarmen på splines. "
Så där ser det ut på min svensksålda 80:a (enl ramnummer). Så där någonstans - efter 77/78 kan man väl placera motorn.
PS: Nedre (nål-) lagret till kopplingsarmen sitter inte i ett "rör" utan i en "mugg" med undersidan av muggen synlig utifrån motorn. Fick ett från sip som är öppet nedtill och då kommer det ju in skit. Någon som vet om det går att få tag på korrekt lager (eller skall jag bara limma på en täckbricka)?
Så där ser det ut på min svensksålda 80:a (enl ramnummer). Så där någonstans - efter 77/78 kan man väl placera motorn.
PS: Nedre (nål-) lagret till kopplingsarmen sitter inte i ett "rör" utan i en "mugg" med undersidan av muggen synlig utifrån motorn. Fick ett från sip som är öppet nedtill och då kommer det ju in skit. Någon som vet om det går att få tag på korrekt lager (eller skall jag bara limma på en täckbricka)?