Hur får man tag på en cezeta?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Hur får man tag på en cezeta?

Post by piaggio »

Tja,
Nån som vet fall cezetaorna såldes i svergie? eller är det utlandet som gäller?
nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

Den såldes väl som Jawa La Bohéme i Sverige om jag har förstått rätt, ska väl vara precis samma maskin. Om du är intresserad kan jag fråga min pappa om han vill sälja sin CZ, den står i Vasa i Finland. Sänd mig ett PM i så fall.

-Niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

La Boheme ser man ju ibland i Sverige, även om den inte är vanlig. Jag vet åtminstone en scootervän som har en sådan, och jag vill minnas att jag såg några till salu på Blocket under 2009. Så helt omöjligt att få tag på en bör det inte vara. Designen är ju speciell, och snygg tycker jag.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Vår Västgötske kamrat har en som bevistat ett antal träffar och som dessutom figurerar som omslagsscooter på decembernumret på scooteristen! Men det har ni väl redan listat ut? :D ( det var svårt att se för ett icke scooter-nördigt öga!) Dom dyker upp lite då och då på blocket och Ses även i Finland som Nikmik berättade.

Jag har provat ett par och det är inga smidiga maskiner att köra. Tungkört, oskönt och segt. Men snygga är dom!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
marqs
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by marqs »

"Jag har provat ett par och det är inga smidiga maskiner att köra. Tungkört, oskönt och segt. Men snygga är dom!"

Tycker du e lite väl hård i din utsago om körupplevelsen där Ola!
Stabilt är ordet!
Utseendemässigt... kanske mer "märkvärdig", än snygg. Men tjeckisk ingenjörskonsten anno 50 -tal, brukar sällan lämna någon helt oberörd! Dubbla utblås på scooter är ju häftigt också...

Är begäret stort och du bor söder över, går dessa apparater ännu för hyfsat prisvärda pengar i Tyskland och Tjeckien.

(om någon vet var jag kan hitta en ny fläktrem till min maskin får de gärna tipsa!)

Marcus
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by piaggio »

Tack för svaren! Tycker det är den ballaste scootern som byggts ska försöka få tag på en sånn. Någon som vet en hemsida som säljer delar?
Det är väll samma motorer som satt i jawas motorcyklar?
aryan
Lärling
Lärling

Re: Hur får man tag på en cezeta?

Post by aryan »

Upptäckte att denna tjeckiska kultscooter tillverkas igen, fast nu med en elmotor!
Cezeta Type 506.jpg
Cezeta Type 506.jpg (292.64 KiB) Viewed 15034 times
Čezeta Type 506/1 med 85km/h max och 80-100km räckvidd/laddning kostar från 6742€
Čezeta Type 506/2 med 120km/h max och 120-150km räckvidd/laddning kostar från 8356€

Se http://cezeta.com/ och specifikationer här https://cezeta.com/_assets/specifications.pdf
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Post Reply