ehhh... hur får man loss den ? Har plockat ur motorn mest för att jag var nyfiken, tänkte passa på att ta loss bakre stötdämparen också så jag kan göra den fin till våren... men hur sitter den i toppen? Ser bara någon gummikudde där uppe...
rally 180
bakre stötdämpare
bakre stötdämpare
Vespa Rally 180 1971
Re: bakre stötdämpare
det sitter en mutter som skruvas under/bakom tankenSnider wrote:ehhh... hur får man loss den ? Har plockat ur motorn mest för att jag var nyfiken, tänkte passa på att ta loss bakre stötdämparen också så jag kan göra den fin till våren... men hur sitter den i toppen? Ser bara någon gummikudde där uppe...
rally 180
Federico
En liten komplettering till Federicos svar:
Stötdämparen gängas in i ett stötdämparfäste ("gummikudden") som sedan fästs i ramen med muttern du når under tanken. Jag har bytt stötdämpare utan att ta ur tanken, men det krävs en mycket tunn nyckel för att lossa den från stötdämparfästet.
/jens
Stötdämparen gängas in i ett stötdämparfäste ("gummikudden") som sedan fästs i ramen med muttern du når under tanken. Jag har bytt stötdämpare utan att ta ur tanken, men det krävs en mycket tunn nyckel för att lossa den från stötdämparfästet.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
låter krångligt att byta utan att ta ur tanken, kanske är det större utrymme på en PX än de äldre? gäller att kunna dra dit den nya ordentligt så den inte skruvar upp sig.jencla wrote:En liten komplettering till Federicos svar:
/jens
har man en gammal stötdämpare (före PX) så finns inte heller förlängningen mellan dämpare och gummi vilket gör det ännu svårare att byta utan att lossa tanken
man behöver ju inte ta bort bensinslangen på tanken, räcker ju med att lyfta lite för att få in en hand och en nyckel.
Federico