Renovering av Strålkastare/elsystem Vespa P200E

INGA FRÅGOR HÄR! Här lägger man upp bilder och beskrivningar t ex på hur man LÖST mekproblem eller hur man tillverkat nån kul specialdetalj.
Post Reply
Vespagubben
Nybörjare
Nybörjare

Renovering av Strålkastare/elsystem Vespa P200E

Post by Vespagubben »

Har köpt en Vespa P200E från 1983 som hade defekt strålkastare. Så här gjorde jag:

Reflektor och glas:
Särade på reflektor och lyktglas som bara var ihoptejpat(!)
Tvättade (sköljde utan att gnugga) reflektorn med T-sprit och sedan med aceton. (De löser olika slags smuts)
När acetonen avdunstat blev det kvar en tunn hinna. Frestande att gnugga bort den men då riskerar man att repa reflektorn! Jag hällde på silverputs, sådan som är vattenlöslig, och fördelade den över reflektorn med en bommullstuss. Efter ett par minuter sköljde jag med varmt vatten och lät den torka.
Glaset fick en tur i diskmaskinen. Därefter fixerade jag reflektor och glas (så att glasets räfflor kom rätt) med några små droppar Superepoxi. Sedan tejpade jag ihop det hela med självvulkande tejp (”Rotunda”, Claes Olsson) så att det blev tätt och snyggt.

Infästning i styrhuvudet:
Gängorna för strålkastarens fästskruvar i styrhuvudets aluminiumgods var dåliga. Jag satte dit rostfria pinnbultar som fixerades med Superepoxy efter noggrann avfettning med Tops och Aceton. Vid kommande demontering/montering sker slitaget mellan mutter och pinnbult med bättre livslängd som resultat.
Den nedersta lilla skruven som reglerar strålkastarens vinkel ersattes av en skruv med en liten ratt (från bra-att-ha-lådan) så att ljuset lättare kan justeras utan verktyg, t.ex. sänkas om man kör längre sträcka i mörker med passagerere.

Kopplingsplint:
Lampsockeln för strålkastaren används även som kopplingsplint och knutpunkt för andra kablar i styrhuvudet. Kontaktblecken är fastsatta i plastsockeln med rörformiga mässingnitar. I vissa fall har flera kontaktbleck staplats på varandra och hålls ihop med samma rörnit. Med tiden riskerar man dålig kontakt mellan de olika lagren och kontakten kan säkerställas antingen genom att niten borras ur och ersätts av en skruv som dras hårt genom de väl renputsade/vaselininsmorda kontaktblecken eller genom att man sätter lite lödtenn som brygga mellan blecken.

Godkänd på SBP:
Bilprovningen godkände den renoverade strålkastaren utan anmärkning. Fick ”stjärna i kanten” för den praktiska justerskruven!
Besiktningskillen var yte på en lååång provrunda – han tyckte nog också att det var roligt att köra Vespa!
Post Reply