Nyårsrideout i Göteborg i år igen!
Nyårsrideout i Göteborg i år igen!
The same procedure as every year, James!
Göteborgs scooterister trotsar som alltid vädrets makter och ses på nyårsafton på Götaplatsen vid tolvslaget (på dagen alltså). Därefter rideout med uppgraderat fikalösning, våra ambitiösa vänner Peter Sundfeldt och Kennet Tonef slår till igen. Fotgängare och barnvagnsförare är också välkomna, fast ni missar ju själva åkningen förstås!
Läs alla detaljer här http://www.scooterklubben.com/kalendari ... g-goteborg
Vi ses väl?
/jens
Göteborgs scooterister trotsar som alltid vädrets makter och ses på nyårsafton på Götaplatsen vid tolvslaget (på dagen alltså). Därefter rideout med uppgraderat fikalösning, våra ambitiösa vänner Peter Sundfeldt och Kennet Tonef slår till igen. Fotgängare och barnvagnsförare är också välkomna, fast ni missar ju själva åkningen förstås!
Läs alla detaljer här http://www.scooterklubben.com/kalendari ... g-goteborg
Vi ses väl?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Entusiast
- Peter Sundfeldt
- Lärling
Kollade på SMHI:s sida nu, och prognosen för både onsdag och torsdag är kall, väldigt kall för att vara Göteborg. Om det inte är för mycket nederbörd dagarna innan kan vi kanske nästan hoppas på så'n där torr kylig asfalt. Beroende på hur salta vägållningens entrepenörer är förstås. Men oavsett, vinter är det. Och vi kan ju också få LENY:s önskade underlag:

Och här har några visst varit till salu.

Coolt, så att säga!
MC-skidor, kanske?Kall, hård snöväg vore mumma att kryssa fram på till Gamlestan

Och här har några visst varit till salu.

Coolt, så att säga!
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
- Peter Sundfeldt
- Lärling
Vägarna verkar att bli någorlunda torra, och i vilket fall som helst inte särskilt hala. Fast det blir kallt, djävligt kallt. Men också soligt, och då är det ju bara kunniga kläder som behövs.
Jens Clausen har köpt god ost, dansk leverpastej, dansk asier-gurk och några fina vetelängder, Kenneth har fixat Champis, Portello och sockerdricka, Jonas Hedlund hämtade 1 kg bönor hos Bar Centro och själv har jag just tagit en kardemummakaka ur ugnen och satt en norsk bröddeg som ska gräddas i morgon bitti.
Men först ska jag avsluta mitt glas Ocean Julöl från microbryggeriet Ocean som huserar i Lyckholms gamla tappningshall i Almedal, Göteborg, Sweden.
Skål från Linnéstaden på årets näst sista dag... eller, nu har det ju just blivit den sista dagen. Men ändå, gott finöl!
Jens Clausen har köpt god ost, dansk leverpastej, dansk asier-gurk och några fina vetelängder, Kenneth har fixat Champis, Portello och sockerdricka, Jonas Hedlund hämtade 1 kg bönor hos Bar Centro och själv har jag just tagit en kardemummakaka ur ugnen och satt en norsk bröddeg som ska gräddas i morgon bitti.
Men först ska jag avsluta mitt glas Ocean Julöl från microbryggeriet Ocean som huserar i Lyckholms gamla tappningshall i Almedal, Göteborg, Sweden.
Skål från Linnéstaden på årets näst sista dag... eller, nu har det ju just blivit den sista dagen. Men ändå, gott finöl!
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
-10 men soligt, klar blå himmel och relativt halkfritt så länge man undvek isfläckarna. 15 välklädda scooterister mötte upp på Götaplatsen för den traditionella nyårsrideouten i Göteborg. Det är nog nytt rekord! Dessutom ett antal fotgängare, bilister och barnvagnsförare, totalt var vi nog 35 personer.
Ner längs Avenyn och Östra Hamngatan, flera ytterst olagliga passager men lagens långa arm var frånvarande. Därefter vidare ut till Motorjournalens studio/garage ute i Gamlestaden där Peter Sundfeldt, Kennet Tonef och Lambretta Club Göteborg bjöd på finkaffe, hembakt, vackra fordon, trevlig samvaro och inte minst, VÄRME!
Väldigt lyckat, som vanligt. Tack alla som kom! Ett riktigt gott nytt år till er alla från oss alla genom
/jens
Ner längs Avenyn och Östra Hamngatan, flera ytterst olagliga passager men lagens långa arm var frånvarande. Därefter vidare ut till Motorjournalens studio/garage ute i Gamlestaden där Peter Sundfeldt, Kennet Tonef och Lambretta Club Göteborg bjöd på finkaffe, hembakt, vackra fordon, trevlig samvaro och inte minst, VÄRME!
Väldigt lyckat, som vanligt. Tack alla som kom! Ett riktigt gott nytt år till er alla från oss alla genom
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
- Peter Sundfeldt
- Lärling

Lite kyligt var det, och visst blev det några cykelbanor och bussfiler i farten, men det måste man om Avenyn och Östra Hamngatan ska passeras i rak tangent

Fick en härligt kylslagen stint längs Drömmarnas Kaj (en kaj längs Göta Älv där hopplösa båtobjekt trivs och trängs) på ett par kilometer utan stopp. Då märks det att lång exponering för fartvind med inslag av rejäla minusgrader ger en kraftigt stigande fingerförfrysningskurva.
Det var förstås skönt att komma inomhus till målet för dagen och kul att så många ville ut och köra. Surt med punka på Hisingen, förresten.

Jonas Hedlund slet hårt vid kaffemaskinen och vet det rätta handlaget. Notera bönpåsens placering, man häller alltså inte bönor i kvarnen utan ställer bara den öppnade påsen så där lite fräckt nonchalant upp och ner. Naturligtvis. Vidare ligger det en ren disktrasa ovanpå maskinen där de rena kopparna hålls varma. Och allt krönt med ett förkläde som Jonas mamma har sytt, med små stiligt grafiska Vespa-modeller i tyget.

Många var också de små besökarna och vi kan lugna alla som inte var där med att dessa åkte täckt storvagn till stället för scooter, och körde bara sina små eldrivna leksaksscooters i det varma garaget.

Våra röda studiostolar och vårt röda studiobord funkade fint i samvaron.

Ingen klagade faktiskt på att sockret saknades till kaffet och det mesta av brödet, sött som matigt, gick åt. De halades också överraskande upp små chokladtryfflar ur ett förvaringsfack på en... Lambretta, tror jag.

Och Perro, en både vallande och jagande spanjor (enligt Nätet) för dagen åkande i dunpåse, poserade och tog som vanligt kameran fokuserat i sin fartvindsmundering.
Tack för besöket!
Bilder även från Miranda Rosengren.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
- Micool1972
- Entusiast
-
- Entusiast
Ytterst trevligt verkar det ha varit, på min ära. Ibland (särskilt vid sådana här tillfällen) undrar man varför man flyttade från Göteborg. Var iallafall ute i mitt nya garage som nu har få pepitarutor (bild kommer framöver i annan tråd) innan jag gick in och precis som föregående tog ett par stänkare....god fortsättning på er....och när är scooterpremiären i gbg??
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)