Ny tvåcylindrig lambretta motor

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />****, hur mycket soppa drar den? en "vanlig" hyfsat trimmad lambretta drar väl 0,7-1L/milen om man gasar. 2 liter V-power+TTS........ Men vad gör väl det när man har kul?

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det stämmer inte riktigt. En vass 2 x125cc har samma vikt & samma luftmotstånd som en trimmad 125cc. För att ligga i samma hastighet använder båda lika många hkr.
Kawasakis luftkylda trecylindriga 750cc 2-takt var en riktig monsterhoj på 70-talet, jag har för mig att den drog c:a litern/mil.

<font color="teal"><b><i>Scooter"<b><font size="3">RIDE FREE</font id="size3"></b>"hälsningar</font id="teal">
<font color="navy">Fritte</font id="navy"></i></b> :)

OK, men hur fungerar det då? 3x150cc MÅSTE dra mer än 1x150cc i mitt huvud, troligtvis inte tre gånger så mycket eftersom det bara är en transmissionsförlust på motorn (även på tomgång), skulle vara spännande med en kalkyl på det hela....
Federico

Verkningsgraden, avgiven energi/tillförd energi, påverkas inte nämnvärt av cylinderantalet. Varför skulle en tvåcylindermotor dra mer än en encylindrig? Varje cylinder gör ju bara halva arbetet./L
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />****, hur mycket soppa drar den? en "vanlig" hyfsat trimmad lambretta drar väl 0,7-1L/milen om man gasar. 2 liter V-power+TTS........ Men vad gör väl det när man har kul?

Federico

Det stämmer inte riktigt. En vass 2 x125cc har samma vikt & samma luftmotstånd som en trimmad 125cc. För att ligga i samma hastighet använder båda lika många hkr.
Kawasakis luftkylda trecylindriga 750cc 2-takt var en riktig monsterhoj på 70-talet, jag har för mig att den drog c:a litern/mil.

<font color="teal"><b><i>Scooter"<b><font size="3">RIDE FREE</font id="size3"></b>"hälsningar</font id="teal">

OK, men hur fungerar det då? 3x150cc MÅSTE dra mer än 1x150cc i mitt huvud, troligtvis inte tre gånger så mycket eftersom det bara är en transmissionsförlust på motorn (även på tomgång), skulle vara spännande med en kalkyl på det hela....
Federico

Verkningsgraden, avgiven energi/tillförd energi, påverkas inte nämnvärt av cylinderantalet. Varför skulle en tvåcylindermotor dra mer än en encylindrig? Varje cylinder gör ju bara halva arbetet./L

jag trodde vi pratade om 2-3ggr cylindervolymen, inte samma cylindervolym delat på två.
Jag tänker att en 2-taktare med 1 cylinder/1 förgasare har en otroligt taskig verkningsgrad per liter bensin (läs, det mesta åker rakt ut i luften, oförbränt). Därav drar jag slutsatsen att två cylindrar ger dubbelt så mycket föluster, sedan kan det mycket väl vara så att det bränsle som verkligen utnyttjas i motorn inte alls fördubblas av två cylindrar, den teorin är jag med på.

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>

Federico

Federico

jag trodde vi pratade om 2-3ggr cylindervolymen, inte samma cylindervolym delat på två.
Jag tänker att en 2-taktare med 1 cylinder/1 förgasare har en otroligt taskig verkningsgrad per liter bensin (läs, det mesta åker rakt ut i luften, oförbränt). Därav drar jag slutsatsen att två cylindrar ger dubbelt så mycket föluster, sedan kan det mycket väl vara så att det bränsle som verkligen utnyttjas i motorn inte alls fördubblas av två cylindrar, den teorin är jag med på.

Federico

Jag såg inte att motorn fanns i 250, 280 & 300cc så jag tog fasta på 250cc, nära en TS1.
OK, låt säga att om en cylinder drar 0,5 l/mil varav 0,4 går till arbete och 0,1 liter går till spillo, eller 20%. Skulle då 2 cylindrar dra 0,6l/mil d.v.s. 0,4l i arbete och 2 x 0,1l går till spillo, eller 33%? /L
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

här kommer jag med min okunskap igen..

jag tycker det är rimligt att tro att verkningsgraden inte är konstant.är det inte så att ju mer man krämar på ju sämre verkningsgrad blir det (tänk eco-driving..)? alltså att "svinnet" borde bli mindre om man delade upp jobbet på två.

(å andra sidan består mina mekaniska meriter endast av lego technics, men jag vill lära mig!)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />här kommer jag med min okunskap igen..

jag tycker det är rimligt att tro att verkningsgraden inte är konstant.är det inte så att ju mer man krämar på ju sämre verkningsgrad blir det (tänk eco-driving..)? alltså att "svinnet" borde bli mindre om man delade upp jobbet på två.

(å andra sidan består mina mekaniska meriter endast av lego technics, men jag vill lära mig!)

Inte om de 2 har halva volymen.
Jag vet därimot inte vad "eco-driving" står för?/L
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

e inte det sån hipstergrej nu, sätt att köra bensinsnålt och miljövänligt etc..
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />e inte det sån hipstergrej nu, sätt att köra bensinsnålt och miljövänligt etc..

Å vad är "hipstergrej"?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<b>Vad är verkningsgrad?</b>

En scooter på 11,5 hkr (8,5 Kw), kör för fullt i 100 km/t i en timme. Den drar 0,4 L/mil.
1 liter bensin ger 9,2 Kwh.(enligt Shell)
Avgiven energi: 8,5 Kwh
Tillförd energi: (0,4 x 10 x 9,2) Kwh = 36,8 Kwh
Verkningsgrad = Avgiven energi/Tillförd energi = 8,5/36,8 = 0,23 eller 23%

Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />//...så tar jag ett banklån och köper en! Finns inget som låter så skönt som en tvåtaktstwin...//...Bara jag får puttra runt med två cylindrar så.

Mvh

/Guran <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Håller med till 100 procent, men det behövs inga banklån - här är lösningen! Har haft den stora glädjen att få äga två sådana här och det finns bannemig inget skönare än att få köra - och höra - en tvåtakts parallelltwin á la ketchupeffekt som denna (gärna förädlat genom Jolly Moto-pipor, som jag hade på min första). Helt klart det roligaste man kan köra på två hjul och dessutom kostar de lika lite som de väger och har massor av härlig effekt att bara leka med... (Jag får gåshud och hjärtklappningar vid endast förnimmelsen!). En bild på min senaste (tragiskt nog såld förra året till förmån för en Vespa - hur tänker man egentligen?):

http://alikzus.rymdraket.net/rd/gallery ... itemId=278

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />här kommer jag med min okunskap igen..

svinnet blir säkert mindre om man delar upp på två, men då är vi inne på att "dela upp", jag har hela tiden tänkt att dubbla volymen. ungefär som att jämföra en 2liters 4cyl bil med en V8 på 4 liter, själklart att v8:an drar mer soppa....

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />//...så tar jag ett banklån och köper en! Finns inget som låter så skönt som en tvåtaktstwin...//...Bara jag får puttra runt med två cylindrar så.

Mvh

/Guran <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Håller med till 100 procent, men det behövs inga banklån - här är lösningen! Har haft den stora glädjen att få äga två sådana här och det finns bannemig inget skönare än att få köra - och höra - en tvåtakts parallelltwin á la ketchupeffekt som denna (gärna förädlat genom Jolly Moto-pipor, som jag hade på min första). Helt klart det roligaste man kan köra på två hjul och dessutom kostar de lika lite som de väger och har massor av härlig effekt att bara leka med... (Jag får gåshud och hjärtklappningar vid endast förnimmelsen!). En bild på min senaste (tragiskt nog såld förra året till förmån för en Vespa - hur tänker man egentligen?):

Scooterhälsningar

RD350, var den på 59 hkr? Vad drog den/mil?

Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Den sista modellen hade 63 hk, och hur mycket den drog berodde i väldigt hög grad på hur den kördes. Men att få den att dra 1.5l/m är inga problem, om man gasar ordentligt. Fast dom som jag kände som hade såna, kunde köra märkligt snålt om dom ville. En riktig bushoj!

Själv är jag torsk på dom gamla RD, med luftkyld twin, hade en sån 125'a som jag busade med. Gick inte sådär våldsamt (hade väl 16 hk), men ljudet kompenserade...
*papapparrappparrapppbrapp...wrööööööööööAaaa*

Angående verkningsgrad: Borde inte bensinförbrukningen bli -bättre- med fler cylindrar? En TS1 är ju ganska fläskigt portad, vilket leder till större bortfall av bränsle genom avgasporten. Två cylindrar med mer moderat portning borde ju tappa mindre bränsle. Eller?

/guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>

Mvh

Scooterhälsningar

RD350, var den på 59 hkr? Vad drog den/mil?

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />
Angående verkningsgrad: Borde inte bensinförbrukningen bli -bättre- med fler cylindrar? En TS1 är ju ganska fläskigt portad, vilket leder till större bortfall av bränsle genom avgasporten. Två cylindrar med mer moderat portning borde ju tappa mindre bränsle. Eller?

/guran

men inte har man väl tagit fram en tvåcylindrig lambrettamotor för att köra snålt och ekonomiskt! det är väl POWER man vill ha? hur som helst, det är kul att man exprimenterar med nya saker på ett så pass gammalt fordon.

en annan fråga: måste man ha två pipor på en tvåcylindrig tvåtaktare eller kan man dra ihop dem för att slippa avslöja sig med två feta ljuddämpare, eller ser det bara tuffare ut?

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Egentligen borde det vara två olika om man nu vill ha effektblås, men om man vill ha vanlig ljuddämpare (det som Tino verkar ha designat den för) så borde det funka med en.

Dock så är ju Niklas E's effektblås till Saab 2T endast ett...förstår inte riktigt hur det kan funka i verkligheten.

/C
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br />

/guran

Ja, det måste finnas en övre gräns där en tvåtaktscylinder blir för stor för att funka bra. Det kan inte bara vara en slump att det är så få 2-takts landsvägshojar med cylindrar över 250cc som tillverkats under åren.

calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Det finns tvåtaktsdieselmotorer för båtar med stor cylindervolym som lär vara ganska snåla...men det kanske inte är direkt jämförbart?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Man kan dra ihop dom till en, men man kommer att få problem med att tryckvågorna krockar och en massa andra aukustiska knasigheter. Ett tvåtaktssystem är ju väldigt precist egentligen, så tryckvågorna måste kunna studsa fritt fram och tillbaka för att det ska funka optimalt.

Så man kan göra 2-1, fast med effektbortfall. Och i vissa fall vill man ju inte skylta med att man har en twin. Bredvid en HD vid ett trafiklyse t ex. :wink:

Själv skulle jag gärna ha två feta anakondor till effektblås som ormar sig längs sidorna. Fast det blir nog ett helvetes jobb att fixa till.

/Guran

<br />

/guran

men inte har man väl tagit fram en tvåcylindrig lambrettamotor för att köra snålt och ekonomiskt! det är väl POWER man vill ha? hur som helst, det är kul att man exprimenterar med nya saker på ett så pass gammalt fordon.

en annan fråga: måste man ha två pipor på en tvåcylindrig tvåtaktare eller kan man dra ihop dem för att slippa avslöja sig med två feta ljuddämpare, eller ser det bara tuffare ut?

Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Antingen av det skälet, eller att dom är så svårkörda när effekten går upp...Ketchupeffekten är inte att leka med. Kolla runt och se hur många RD500 och RG500 som finns kvar. Inte många. RD 350 finns det många av, men det beror nog mer på att dom i princip var gratis att försäkra med det gamla klassificeringssystemet vilket gjorde att dom sålde i drivor.

/Guran

<br />

/guran

Ja, det måste finnas en övre gräns där en tvåtaktscylinder blir för stor för att funka bra. Det kan inte bara vara en slump att det är så få 2-takts landsvägshojar med cylindrar över 250cc som tillverkats under åren.

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Det finns tvåtaktsdieselmotorer för båtar med stor cylindervolym som lär vara ganska snåla...men det kanske inte är direkt jämförbart?

Har läst på. En 2-takts fartygsdiesel har direktinsprutning och luften matas med kompressor, och är oftast försedd med en extra mekaniskt styrd avgasventil. Och lågvarvig. Dessa skillnader ger större möjlighet att spola rent förbränningsrummet, och man har tid att få förbränningsrummet fyllt med en korrekt blandning med önskat tryck./L
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<br />RD350, var den på 59 hkr? Vad drog den/mil?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Japp - och som Hedge mycket riktigt påpekade - 63 hk på de senare årsmodellerna. Motorn gick raskt att förvandla till 70+ hk med hjälp av expansionskammare, förgasarbestyckning samt K&N-filter.

Saken blev inte sämre av att en av världens mest välrenommerade tvåtaktstrimmare, Ebbe Parnestål, är verksam här nere i Malmö. Han är bissart duktig på att få snurr på en tvåtaktmotor och kunde (kan) klämma fram "hur mycket som helst" ur bl a en RD 350 i olika steg av portningar m m. Det märkliga är att bitarna håller också...och så är han dessutom förbaskat trevlig med! Länk till Ebos High Performance för den som vill se vad Ebbe sysslar med:

http://www.ebos.se/

Vid långkörning drog den ca 0,5 l/m; blandad normalkörning ca 0,6 l/m och vid extrem buskörning långt, långt över 1 l/m. Det gick att snålköra den under 0,5 l/m om man "söndagskörde" under 4500 v/m - men det är inget kul för varken förare eller hoj. Den vill - och ska - matas med varv!!!

Som sagt: det absolut skojigaste man kan köra på två hjul - helt klart bättre än sex! Det är väl bara Yamaha RD 500 och Suzuki RG 500 som skulle kunna konkurrera i skojfaktor, även om allting upplevs mer och bättre på en RD 350. Nä, det är snart dags att införskaffa sig RD 350 nr 3 - våren är ju i faggorna... :P

PS. Visste Ni att RD 350 kallades för "Tussilago" i mitten av 80-talet? Först i diket om våren... DS.

Scooterhälsningar

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br />
svinnet blir säkert mindre om man delar upp på två, men då är vi inne på att "dela upp", jag har hela tiden tänkt att dubbla volymen. ungefär som att jämföra en 2liters 4cyl bil med en V8 på 4 liter, själklart att v8:an drar mer soppa....

Federico

Har letat på nätet med och hittade:
-“ En motor på tomgång har verkningsgrad nära noll.”
_” det forskas i flercylindriska motorer som vid låg belastning kopplar ur några cylindrar för att de övriga skall arbeta vid högre belastning.”
Jag undrar om vi inte pratar förbi varandra. Det jag menar är att det måste finnas för varje motor ett specifikt varvtal och en specifik belastning där verkningsgraden är bäst. En 2liters 4cyl motor och V8 på 4 liter båda bromsbänkskörda vid bästa förhållande för var och en, borde få en liknade förbrukning per hästkraftstimme./L
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />[quote]
Japp - och som Hedge mycket riktigt påpekade - 63 hk på de senare årsmodellerna. Motorn gick raskt att förvandla till 70+ hk med hjälp av expansionskammare, förgasarbestyckning samt K&N-filter.

Vid långkörning drog den ca 0,5 l/m; blandad normalkörning ca 0,6 l/m och vid extrem buskörning långt, långt över 1 l/m. Det gick att snålköra den under 0,5 l/m om man "söndagskörde" under 4500 v/m - men det är inget kul för varken förare eller hoj. Den vill - och ska - matas med varv!!!

Scooterhälsningar

Då RD 350 tar ut 67% mer effekt per liter cylindervolym räknat, borde en en tvåcylindrig lambrettamotor dra något mindre./L
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

"Angående verkningsgrad: Borde inte bensinförbrukningen bli -bättre- med fler cylindrar? En TS1 är ju ganska fläskigt portad, vilket leder till större bortfall av bränsle genom avgasporten. Två cylindrar med mer moderat portning borde ju tappa mindre bränsle. Eller?"

Japsen jobbade ju med avancerade konstruktioner typ YPVS, alltså variabla avgasportar som styrs av varvtalet. Bidrar säkert till både högre effekt och lägre bränsleförbrukning. Har tyvärr aldrig (väl?) använts av scootertrimmare?
/jens
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />"Angående verkningsgrad: Borde inte bensinförbrukningen bli -bättre- med fler cylindrar? En TS1 är ju ganska fläskigt portad, vilket leder till större bortfall av bränsle genom avgasporten. Två cylindrar med mer moderat portning borde ju tappa mindre bränsle. Eller?"

Japsen jobbade ju med avancerade konstruktioner typ YPVS, alltså variabla avgasportar som styrs av varvtalet. Bidrar säkert till både högre effekt och lägre bränsleförbrukning. Har tyvärr aldrig (väl?) använts av scootertrimmare?
/jens

Såna finesser kanske uteblir, men under de c:a 40 år som gått sen Lambrettamotorn utvecklades har många teorier omprövats och det är säkert mycket nytänkande i denna motor. När den väl har fått några år på sig att avlusas tror jag att det är en väldigt fin sak.

Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Åjo, visst har det det. Kollar du på German Scooterforum, så finns det killar som fixat till både mekaniska och elektromekaniska avgasventiler till både TS1 och Malossi 210. Sen ska vi ju för allt i världen inte glömma bort 'fattigmans'-avgasventilen, en behållare med en fjäderbelastad ventil som monteras på kröken. När varvet är lågt och avgastrycket likaså, är behållaren öppen, och ger bättre lågvarvsegenskaper. När varvet och trycket ökar, pressas ventilen igen, och blåset optimeras för högvarv. Trycket på ventilen ställs statiskt, så det blir lite 'av/på' känsla, men det funkar. Finns att köpa på Scooter Center bland annat. Två av dom tyskarna som tävlade på sista R&R hade såna på sina maskiner.

Mvh

/GuranL

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />"Angående verkningsgrad: Borde inte bensinförbrukningen bli -bättre- med fler cylindrar? En TS1 är ju ganska fläskigt portad, vilket leder till större bortfall av bränsle genom avgasporten. Två cylindrar med mer moderat portning borde ju tappa mindre bränsle. Eller?"

/jens
Post Reply