Vad blir det för skilnad om man byter ljuddämpare/avgasrör?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Vad blir det för skilnad om man byter ljuddämpare/avgasrör?

Post by johansjogren »

Hej
När jag köpte min popolino fick jag med ett "trimavgasrör" av förra ägaren. Vad han menade med det funderade jag aldrig egentligen över utan det landade i en hylla i garaget. Men igår hittade jag det och blev lite sugen på att kanske sätta på det. Behöver man ändra något annat, tyo på motorn, eller är det bara att bulta på?

Det som sitter på nu är liknande detta
Image

och den jag fick med av honom ser ut såhär.
Image

Dom ser fysiskt lika ut när man tittar på dimensioner och fastsättningspunkt så jag är inte orolig för att det ska passa men det jag är fundersam över är om det är så enkelt. Vill inte in och skruva i förgasare osv. Det vågar jag inte ;)

/Johan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Vad blir det för skilnad om man byter ljuddämpare/avgasr

Post by Federico »

johansjogren wrote:Hej
När jag köpte min popolino fick jag med ett "trimavgasrör" av förra ägaren. Vad han menade med det funderade jag aldrig egentligen över utan det landade i en hylla i garaget. Men igår hittade jag det och blev lite sugen på att kanske sätta på det. Behöver man ändra något annat, tyo på motorn, eller är det bara att bulta på?

Det som sitter på nu är liknande detta
http://www.emscooters.se/pub_images/ori ... 01_528.jpg

och den jag fick med av honom ser ut såhär.
http://dl.dropbox.com/u/3530208/avgasror.jpg

Dom ser fysiskt lika ut när man tittar på dimensioner och fastsättningspunkt så jag är inte orolig för att det ska passa men det jag är fundersam över är om det är så enkelt. Vill inte in och skruva i förgasare osv. Det vågar jag inte ;)

/Johan
Hej, det går inte att se vilken modell det är på trimpipan men generellt är att man måste sätta i större munstycke och eventuellt kallare tändstift.
Federico
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Tack så mycket. Då ska jag läsa på lite mer innan jag gör nåt.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Har haft ett liknande på min 125GTR och det låter som f-n men ger marginell - om ens någon effektökning.

Jag brukar sätta på standard Piaggio PX125 blås som ger bättre drag än originalet och lite dovare ljud

/HB
sophiante
Nybörjare
Nybörjare

Post by sophiante »

Hoppas Ni forstår mit danske.

Generelt kan siges to ting om enhver form for tuning blås:

1: de larmer mere end originalet
2: en eventuel effektforøgning sker tidligst ved 5000 rpm

Ved al "normal" kørsel er originalpotten bedst.

Jan Haugsted
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Ok. Låter som att jag kan låta den ligga kvar i hyllan hemma då. Tycker att vespan låter trevligt som den är nu.
Post Reply