Hur hårda är dom på besiktning? Vad måste funka?
Hur hårda är dom på besiktning? Vad måste funka?
Min kick strular lite för mig ibland och fastnar i nederläge då jag och johannes glömde shimsa ut kicken med brickan som vi upptäckte när motorn var ihopsatt.
Kan besiktningsmannen säga något om det?
Vad kommer han säga rent regelmässigt om mitt omvända motorbygge med utstickande förgasare?
Någom som har en eller två bra låtsaslösningar så att jag smärtsamt rullar igenom bes detta året oxå.
Tacksam för svar.
Mvh Fredrick
Vad kommer han säga rent regelmässigt om mitt omvända motorbygge med utstickande förgasare?
Någom som har en eller två bra låtsaslösningar så att jag smärtsamt rullar igenom bes detta året oxå.
Tacksam för svar.
Mvh Fredrick
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Re: Hur hårda är dom på besiktning? Vad måste funka?
de kickar sällan motorcyklar, det blir troligtvis du som får kicka och då är det inget problem.Fredrick wrote:Min kick strular lite för mig ibland och fastnar i nederläge då jag och johannes glömde shimsa ut kicken med brickan som vi upptäckte när motorn var ihopsatt.
Tacksam för svar.
Mvh Fredrick
förgasaren kommer de att ha åsikter om det sticker ut något vasst annars är det inget problem.
Federico
Acceptera, ditt fartmonster är i SBP:s ögon bara en racermoppe
Jag och väldigt många Lambrettaåkare har samma problem med våra älsklingar. Och alltid, för min del, har det bara varit "ååh, så fin" och sedan rakt igenom. Ev med ett "får jag ta den ett varv till?". I Göteborg rekommenderas f ö SBP i Mölndal.
Fast du kan ha otur förstås. Från Stockholm, oftast, har det rapportets om nitiska och sannolikt nyutskolade besiktningsmän som inte fattat att det är en 40-50 år gammal veteran de besiktigar utan granskar den som en ny hoj och då blir det jobbigare.
Så, kolla att ljus och bromsar etc funkar, åk in och var trevlig och glad så är oddsen höga att du är ute med ett godkännande på no time. Fast vår gemensamme vän subitus kan råka ut för samma öde som en Lambretta-trimmare i Stockholm, ombesiktning pga för hög motoreffekt
/jens

Jag och väldigt många Lambrettaåkare har samma problem med våra älsklingar. Och alltid, för min del, har det bara varit "ååh, så fin" och sedan rakt igenom. Ev med ett "får jag ta den ett varv till?". I Göteborg rekommenderas f ö SBP i Mölndal.
Fast du kan ha otur förstås. Från Stockholm, oftast, har det rapportets om nitiska och sannolikt nyutskolade besiktningsmän som inte fattat att det är en 40-50 år gammal veteran de besiktigar utan granskar den som en ny hoj och då blir det jobbigare.
Så, kolla att ljus och bromsar etc funkar, åk in och var trevlig och glad så är oddsen höga att du är ute med ett godkännande på no time. Fast vår gemensamme vän subitus kan råka ut för samma öde som en Lambretta-trimmare i Stockholm, ombesiktning pga för hög motoreffekt

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
men om jag får kicka så vill jag ändå rulla igång den då det känns fel att kicka om kicken fastnar i nederläge, men det kanske man kan snacka bort
.
effekten på min är på tok för hög nu med, men hoppas dom e snälla.
förgasaren får jag göra så snyggt och bra jag kan.
vi hoppas på det bästa.
annars får man skaffa en besiktningsmotor.

vi hoppas på det bästa.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
ta bort kicken ock säg att det inte finns på just din modellFredrick wrote:men om jag får kicka så vill jag ändå rulla igång den då det känns fel att kicka om kicken fastnar i nederläge, men det kanske man kan snacka bort.
vi hoppas på det bästa.

Federico
Jag kan inte svära på att det stämmer, men har hört att det kvittar om kick finns eller ej. Det de bryr sig om är huruvida den är trafiksäker - hur du startar den spelar ingen roll. Däremot kan de säkert ha åsikter om att kicken fastnar, så i så fall skulle jag göra som Frederico säger och plocka bort den, bara...
Som sagt, kan inte garantera att det är så, men that's what I've been told...
Som sagt, kan inte garantera att det är så, men that's what I've been told...

Om det är som att besiktiga en bil så är det saksamma. Jag har besiktat en bil där man var tvungen att peta in en lite plastbit och vrida runt som satt pålimmad på den tidigare bilnyckeln. Allt eftersom rattlåset fastnat och demonteringen av den hela gjorde att flera saker pajade. 
Det var en SAAB 9000 för övrigt.
Besiktningsmannen tittade lite på den och sa, starta du... Det var likadant med att öppna passagerardörren. Då var man tvungen att dra i en bit ståltråd. Det var funktionen som var viktig, inte hur det såg ut. Så trots att bilen såg ut som skit gick den igenom fläckfritt med något höga avgasvärden och en påminnelse om att spindelleden förmodligen borde fixas till nästa gång.

Det var en SAAB 9000 för övrigt.
Besiktningsmannen tittade lite på den och sa, starta du... Det var likadant med att öppna passagerardörren. Då var man tvungen att dra i en bit ståltråd. Det var funktionen som var viktig, inte hur det såg ut. Så trots att bilen såg ut som skit gick den igenom fläckfritt med något höga avgasvärden och en påminnelse om att spindelleden förmodligen borde fixas till nästa gång.
@ http://ekensmcklubb.se/
det finns ju ändå en risk att du får nerslag om kicken saknas & får fixa det och göra ett återbesök. Att de är så korkade att de går på att den modellen saknar kick är att hoppas på mycket, kickaxeln finns ju där. Att behandla dom som idioter är nog inte framgångsrikt.
Då Vespan i övrigt har en trimmad motor & ett tveksamt förgasarmontage vore det oklokt att ge SB ytterligare ett tillfälle upptäcka sådant som kanske lyckades passera i första vändan. Nån gång skall du väl ändå fixa kicken? Varför inte före besiktningen?
eller behåll kicken, ryck up den om den fastnar i nederläget o säg att du skall byta fjädern och en ny är beställd.
Då Vespan i övrigt har en trimmad motor & ett tveksamt förgasarmontage vore det oklokt att ge SB ytterligare ett tillfälle upptäcka sådant som kanske lyckades passera i första vändan. Nån gång skall du väl ändå fixa kicken? Varför inte före besiktningen?

eller behåll kicken, ryck up den om den fastnar i nederläget o säg att du skall byta fjädern och en ny är beställd.
Jag har besiktigat många scootrar många gånger, men jag kan aldrig minnas att någon besiktningsman kickat igång någon hoj. Det har jag alltid fått göra själv. Så det bör funka, speciellt med frittes kommentar "har beställd delen men har inte fått den ännu".
Men som sagt, besiktning är alltid lite av gambling
/jens
Men som sagt, besiktning är alltid lite av gambling

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
då har du råkat ut för något ovanligt. det står nämligen i deras arbetsregler att de inte ska kicka motorcyklar själva utan låta ägaren starta, och det finns en enkel förklaring på detta. Alla som kickat motorcyklar med lite större motor och komp vet att man får en ordentlig knäck i benet om det blir backslag (räcker med en vanlig 250cc cross). Alltså för att slippa arbetsskador (ja det är sant), men du Fritte som kört MC sedan 60-talet har så klart besiktigat många gånger innan dessa föreskrifter kom till.fritte wrote:Jag kan inte minnas att jag har kickat min Vespa då den skall provköras, besiktningmännen sätter en viss ära i att kunna kicka.
Federico
Som jag skrev är det så jag minns, men jag minns med säkerhet en gång då nyckeln satt på "till" och han vred den till "från" o kickade, o jag rättade honom.Federico wrote:då har du råkat ut för något ovanligt. det står nämligen i deras arbetsregler att de inte ska kicka motorcyklar själva utan låta ägaren starta, och det finns en enkel förklaring på detta. Alla som kickat motorcyklar med lite större motor och komp vet att man får en ordentlig knäck i benet om det blir backslag (räcker med en vanlig 250cc cross). Alltså för att slippa arbetsskador (ja det är sant), men du Fritte som kört MC sedan 60-talet har så klart besiktigat många gånger innan dessa föreskrifter kom till.fritte wrote:Jag kan inte minnas att jag har kickat min Vespa då den skall provköras, besiktningmännen sätter en viss ära i att kunna kicka.
Det är dax o besiktiga nästa år, får kolla då.
enligt en tidigare diskussion på detta forum verkade som att jag var ensam om semestergas på 60-tals Vespa. Välkommen till semestergasklubben.Ronnie wrote:Det är fullt normalt med semestergas på en Touring (för jag antar att det är den det gäller?). De har iofs faktiskt påpekat det en gång när jag besiktade min, men då sade jag bara "det skall vara så" så var det lugnt.
Federico
Oh, tusan. Jag som hade uppfattningen att det var fullt normalt...kollar man på de sprängskisser till Touring jag sett (exempelvis den här ifrån Fredericos(?) Touring-sida) ser det ju inte ut att finnas någon återfjädringsmekanism av något slag iaf.
Inte för att det gör mig något om det skulle vara så att den bara inte fungerar. Tycker det är ganska bekvämt.
Inte för att det gör mig något om det skulle vara så att den bara inte fungerar. Tycker det är ganska bekvämt.

Så som motorcykeln var utrustat och konstruerat vid typbesiktning gäller fortfarande, så har jag fattat det. Exempel är bromsljus, bromsljuskontakt på handbromsen, blinkers, hastighetsmätare och återgående gas.
Äldre MC som saknar fullgod batteriladdning har fått dispens för lagen om halvljus dagtid.
Gamla HD & Indian hade tändjustering o gas i vänster o högerhantaget, inte någon av dessa hade returfjädring. (Indian hade vänstergas för att ge poliserna högerhanden att skjuta med.)

Äldre MC som saknar fullgod batteriladdning har fått dispens för lagen om halvljus dagtid.
Gamla HD & Indian hade tändjustering o gas i vänster o högerhantaget, inte någon av dessa hade returfjädring. (Indian hade vänstergas för att ge poliserna högerhanden att skjuta med.)

det konstiga är att jag har semestergas på tre vespor och alla är isärplockade smörjda ihopmonterade med nya höljen och vajrar. kanske jag som gör något fel? alla tre hade ännu segare tillbakagång innan uppsmörjning.Paka wrote:Ingen har väl sagt att du är ensam om semestergas? De flesta har säkert det.
Frågan var väl om det ska vara så, vilket jag har väldigt svårt att tro.
/P
kan inte minnas att jag kört någon touring/GS där gasen gått tillbaka, möjlingtvis på Sprint eller Rally.
Konstruktionen är väl sådan att förgasarens fjäder är det som ska dra tillbaka gashandtaget?
Federico
Vajern har ju en del böjar och är inte utan friktion. PX har ytterligare en fjäder i handtaget, tar man bort den får man troligen semestergas.Federico wrote:det konstiga är att jag har semestergas på tre vespor och alla är isärplockade smörjda ihopmonterade med nya höljen och vajrar. kanske jag som gör något fel? alla tre hade ännu segare tillbakagång innan uppsmörjning.Paka wrote:Ingen har väl sagt att du är ensam om semestergas? De flesta har säkert det.
Frågan var väl om det ska vara så, vilket jag har väldigt svårt att tro.
/P
kan inte minnas att jag kört någon touring/GS där gasen gått tillbaka, möjlingtvis på Sprint eller Rally.
Konstruktionen är väl sådan att förgasarens fjäder är det som ska dra tillbaka gashandtaget?
Kolla elschemat eller om det finns något fäste för en kontakt, saknas fäste eller om inget bromsljus finns på schemat borde det vara OK.colsson wrote:Jag har inte heller bromsljus på min Touring, hur är det med det på besiktning? Hojen var ju bes när jag köpte den och då fanns det inget fungerande bromsljus så det kanske är normalt!?
Men, för din egen säkerhet kanske det vore idé att montera kontakt o lampa. Universalkontakter finns hos Roffes o Raceway. Tvåpoliga Ba15 lamphålare finns på Elfa

Aha - det är så det är tänkt. Där ser man.Federico wrote: Konstruktionen är väl sådan att förgasarens fjäder är det som ska dra tillbaka gashandtaget?

Behövs verkligen inte bromsljus? Har för mig de kollat det på båda mina 60-talare när jag besiktat...vet åtminstone säkert att de gjorde det på Lambrettan i sommras!Federico wrote:bromsljus och hastighetsmätare är inget krav på en Touring eller annan motorcykel med samma ålder, oavsett om det funnits från början. däremot är ju båda ganska bra att ha...
jo en del kollar och det är för att de inte själva vet vad som gäller. kommer inte ihåg exakt årtal det handlar om vet bara att mina 1961 och 1963 klarar sig undan.Ronnie wrote:Aha - det är så det är tänkt. Där ser man.Federico wrote: Konstruktionen är väl sådan att förgasarens fjäder är det som ska dra tillbaka gashandtaget?
Behövs verkligen inte bromsljus? Har för mig de kollat det på båda mina 60-talare när jag besiktat...vet åtminstone säkert att de gjorde det på Lambrettan i sommras!Federico wrote:bromsljus och hastighetsmätare är inget krav på en Touring eller annan motorcykel med samma ålder, oavsett om det funnits från början. däremot är ju båda ganska bra att ha...
Federico