Chevrolet Van versus smallframe

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Chevrolet Van versus smallframe

Post by janove »

Da fick jag en erfaring jag gjerna skulle ha varit utan. Var på väg hem från jobbet idag och råkade ut f¨r en idiot av bil förare. Han stog helt still med bromsljus på för fullt lagom till att jag var tio meter bakom honom, då ger han full gas och vränger seg rett över till andra sidan vägen. Resultat. Jag fick två val. ta honom rett i sidan eller legga meg ned i 55 km.

Jag valde det sista. Resultatet er en möjlig fraktur i höften, ok en veldigt öm axel.

Jag frågade honom om han inte såg mig. (kjör i en reflex gul jacka med mycke reglexer på) Jo d¨han såg meg hela tiden.......

Men nu till vespa frågorna. jag la meg ned på høger sida, fick naturligtvis repat upp motor kåpan, och listen runt listen runt benskjölden blev skadad.

Jag har inte sett så otroligt noga på øvriga skador, men förutsetter att kicken fick seg en god tryck.

Merkte att den hadde problemer med tomgången när jag kom hem.

vad borde jag kolla, i övrigt?
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Han(s försäkring) står för kostnaderna?
Du själv:
- även om det nu kanske känns onödigt så gå till en kontroll där det skrivs upp var det tar ont. Ifall det visar sig att något måste åtgärdas senare. Senare vägrar försäkringsbolaget betala, för de anser att problemet kommit pga något annat än olyckan.

Vespan:
- Styrstången kan har vridit sig, gaffeln blivit sned, stänkskärmen likaså.
- Kolla gas- och bromshandtaget, de brukar glida mot marken.
- Fick lampan/ringen runt lampan skador?
- Kolla om knäskyddet bänt sig, risken finns. Var knäskyddslisten av vilket material? Mjukare än krom/stål? I så fall är risken att knäskyddet bänt sig.
- Ramen har knappast vridit sig men kolla för säkerhets skull.
- Min kick klarade sig fast den gled flera meter på den, styrstången och pakethållarens kant, men blev sliten på ändan. Om den vridit sig är det bättre att skaffa ny. Kolla också att motorblocket inte vridit sig kring det området.
- Växellådan kan ha fått slitage av glidande/smällen.

Vespan kan hosta en bra stund efter att den vält för att bensinen runnit till alla möjliga och omöjliga platser. Men om blocket fått sig smäll så kan det vara allvarligare. Har den börjat droppa olja eller bensin?

Sist men inte minst: Tack och lov att du klarade dig och jag hoppas att törnarna du fått inte är allvarliga! Och låt nu inte försäkringsbolaget ersätta med några hundralappar för att Vespan är gammal. Vad i hela fridens namn tänkte den där tönten när han alltså såg dig men ändå körde rakt framför? Att små Vespor bara får små skador eller? Jösses...
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Då er polis anmälan gjort och polisen som tog emot den ser inte bort ifrån att bilföraren måste cyckla en stund framöver.

Polis mannnen hadde arbetat en del år som MC polis och berättade en del historier om liknande tillfellen der det har gått betydligt verre.

Skall bli interesant och se vad försäkrings bolaget kommer att komma med för utspel. Pratade med en som driver Oslo Scootersentral, och han berättade att vespa 50 hadde ett försälgnings pris på 10.000,- i 1999 och att försäkrings bolagen skriver ned verdien på den med den summan som utgångs punkt. Ser inte ut till att det blir spesiellt mycket kvar då, och gissar på att dom kommer att försöka att få den kondemnert.

Men som en liten tragikomisk sak så klarade jag att ramla i nysnön dagen efeter och bröt nyckel benet......

Hur mycket mer otur kan man ha på en gång?

Men jag är endå glad att jag inte kjörde en av mina andra cycklar.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Hej

Hoppas att de inte skriver ner din vespa för mycket. I så fall bör du nog försöka att köpa ut vespan för är det bara sidkåporna som skadats kan man laga mycket själv. Däremot om ramen och/eller framgaffeln skadats är det nog mest motorvärdet kvar på vespan.

Tur att du själv klarade dig i alla fall men tråkigt med nyckelbenet...

/HB
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Du har nog fått oturskvoten fylld för en bra tid framöver skulle man tycka, men man vet ju aldrig. Bäst att du har hjälm på nu hela tiden och vaddera dina kläder så att du inte knäcker något mera. Klarade sig höften då?

Den där tönten borde egentligen tvingas köpa en motsvarande skoter åt dig tycker jag. Och reparera din och sedan tvingas köra med den tills han inser hur livsfarligt det är med töntar som han i trafiken...
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Helt enig i detta med oturs kvoten. Men på samma gång måste jag si at jeg er glad at jag inte kjørde någon av dom andra som jag har lagt otroligt mycket tid i. Denna har jag inte gjort spesiellt mycket med.

Det får en at tenka på hur utsatta vi er, och at det ofta inte spelar någon roll hur duktiga vi på vespa ær med sækerhet, och hur førsiktigt vi tar det.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Då har jag pratat med polisen som tog emot min anmälan, och bilföraren har erkjänt hela senariet. Han fikk böter på 12.000.- men slapp att bli av med kjörkortet i och med att han erkjände. Helt ok, för meg.
Håppas att han lärde seg något av det hela.

Det som nu blir interesant er vad försäkrings bolaget kommer med för utspel, har pratat med mitt idag och det hela är skickat över till det andra och vi ventar nu på svar från hans bolag.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Skönt! Och hur mår ditt nyckelben och övriga kroppen?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

man ska inte klaga för mycket. Höften har jag en liten fraktur i, och nyckel benet blev opererat nu i lördags. Fyra veckor med öppet brott i kroppen har inte varit skönt. Men nu är det bultat samman så det blir vell bettre en nytt :wink:
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Jag tenkte at jag skulle posta en uppdatering på hva som har skjedd sedan sist med denna saken.

Jag har fått førsækrings uppgør på 8.000 nok før vespan, och får behålla den. Tycker det er helt ok. Dom førsøkte at detta verdien til totalt 7000,- men jag har følgt med her i norge och sparat alla anonser som har varit til salu på Vespa 50, och klarade av at visa til at det reella verdiet på vespan var rundt 12.000,- så jag gikk med at vi drog bort 4.000,- av detta och at jag då fikk behålla vespan.

Fikk också full utbetalning før klæder och hjelm.

Føraren av bilen har nu et resess krav mot seg från førsækrings bolaget, och åtal før vårsløshet i trafiken, pluss at ahn har kjørt bil utan gyldig trafik førsækring.

Jag var inte ute efter føraren på annat sett en at han borde ta sin ansvar øver det som hende men nær han då førsøkte at ljuga och komma seg undan tyckte jag at nog får vara nog.

Så nu skall jag shina upp vespa 50 til førsælgning, regner med at det blir en bestilling eller två til Erik på EM. :lol:
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Post Reply