Nya Malossi-kit till GTS

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
mejiro
Entusiast
Entusiast

Nya Malossi-kit till GTS

Post by mejiro »

Herre, min skapare vilken fart det skulle bli på min GTS 125 med Malossis nya 74mm cylinder/V4 topp anpassad för 4 takts vattenkylda LEADER-motorn. 22,3 Hp och 18,3 Nm!!!

Image

Spana in hela broschyren på följande länk; http://manuals.wotmeworry.org.uk/Vespa/ ... 231_en.pdf

Min fråga är nu. Är detta endast för hemmafixaren eller finns det någon pålitlig verkstad som kan ta på sig jobbet? Klarar Vespan kraven hos Svensk Bilprovning efter denna mod -vad exakt kollar de? Finns det något annat att se upp med?
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

22Hp och 144kg låter ju tokigt ehh?

Som en Runner/Dragster 180 orginal fast med 30kg extra vikt låter inte speciellt kul..
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

marre wrote:22Hp och 144kg låter ju tokigt ehh?

Som en Runner/Dragster 180 orginal fast med 30kg extra vikt låter inte speciellt kul..
Hmm, "dragstern" väger alltså 114 kg..
22 hästar divat med 114 kg blir hela 0,193 hkr/ kg, en imponerande siffra i dragstersamanhang.. lr? :lol: :lol: :lol: :lol:
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Torrvikt 107.. Gts 144kg torr. Men du kanske jämför med moto gp, formel 1 och stridsflygplan när jag trodde att vi jämförde scootrar? :wink:
Drg 200
Tph 173

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

marre wrote:Torrvikt 107.. Gts 144kg torr. Men du kanske jämför med moto gp, formel 1 och stridsflygplan när jag trodde att vi jämförde scootrar? :wink:
OK, du är störst, bäst o vackrast!!
påminner om en kompis jag hade på 70-talet, han brukade säga:
-You see Lief, the main difference is that my father can spit further than your father.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

fritte wrote:OK, du är störst, bäst o vackrast!!
Har jag inte påstått, jag gjorde en enkel jämförelse med hur mycket 22 häst i en 144kg scooter är men du lyckas tolka det på ditt alldeles egna clowniga sätt som du alltid gör.
Dvs. du slänger ofta in någon kommentar för reta upp folk i trådar du egentligen inte har något intresse i mer än att få någonting sagt, ofta tycks du svara i just de tråderna där jag har skrivit något gärna med stora inslag av sarkasm blandat med 5 eller fler smileys.
Drg 200
Tph 173

lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

Okay okay okay
Okay okay okay
Okay okay okay
Okay okay okay

I’m in that 760 leanin when I’m stuntin
I blow 50 G’s, I mean with ease like this is nothin
Please don’t interrupt me when I’m talkin to my jeweler
He’s puttin them diamonds all over my Franck Muller

Okay, alright (they sick)
Okay, you’re right (I’m rich)
Okay, alright (I grind)
Okay, you’re right (for mine)

:| :roll: :o
---------------------------------------------------------
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

marre wrote: Har jag inte påstått, jag gjorde en enkel jämförelse med hur mycket 22 häst i en 144kg scooter är men du lyckas tolka det på ditt alldeles egna clowniga sätt som du alltid gör.
Nä, att dragstern är överlägsen alla andra scooters har vi fattat, men det innebär väl inte att trimkit för andra scooters saknar värde? :( :( :( :( :( :(
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Nya Malossi-kit till GTS

Post by Federico »

mejiro skriver: "Herre, min skapare vilken fart det skulle bli på min GTS..." och lägger sedan x-antal tusenlappar på delar (Det är ju mer än cylinder som behövs för 22,2hk enligt tabellen.) och dessutom betalar för att få det monterat. Sedan visar det sig att han fortfarande blir omkörd av trimmade eu-mopeder. Måste väl vara ok att informera att det inte blir någon extrem motor även om den kommer att gå bra mycket bättre.

Svar på mejiros fråga om bilprovningen. Troligtvis kommer de inte märka något alls, men att öka cylindervolymen (för det gör väl den trimcylindern?) är olagligt speciellt om det handlar om en lätt-mc som blir "tung", det kan ju innebära att försäkringar mm inte gäller om någon skulle rota i det vid eventuell olycka eller personskada. få man ens öka effekten om det fortfarande är 125cc? Men det du kan läsa under rubriken "trimtips" handlar ofta om scootrar som går ute på vägarna, med andra ord blir du inte direkt först att köra scooter som har någon liten grad av "olaglighet".
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Om tror du kan montera själv är det bäst då en så hårt trimmad motor kommer att behöva ses över. Har en verkstad gjort monteringen är du utlämnad till dem så fort du får problem.
Börja med att skaffa en servicemanual till dinVespa och läs igenom det som gäller motorn.
Cylindern på 209 cc är det som ger högst ökning, det bästa vore att börja med den, men det verkar att vara olika cylindrar för standardtopp o 4-ventilstoppen så där måste du välja.

Motorn har original 12 hp.
Med 209 cc cylinder 18 hp, en ökning med 50 %.
Med cyl. 209 o vassare kam 19,5 hp, en ökning med 62,5 %, eller 8,3 % mer än bara 209 cyllen.
Med cyl. 209, vassare kam o 4-ventiltopp 22,3 hp, en ökning med 85,8 %, eller 14,36 % mer än 209 cyllen & kam.

Montera cylindern & uppdatera variatorn med fjädrar o vikter verkar det vara flera här på forumet som har gjort på 4-taktsvespor o de kan ge dig råd om detta. Du kanske behöver den kraftigare sekundär växeln o kraftigare vevaxeln som Malossi säljer, på andra Forum diskuteras sådant .
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Förmodligen blir det billigare att byta upp sig till en GTS 250 än att montera trimkitet på en 125:a. Du får då ungefär samma effekt och "you can't beat cubic inches".
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Bergfors wrote:Förmodligen blir det billigare att byta upp sig till en GTS 250 än att montera trimkitet på en 125:a. Du får då ungefär samma effekt och "you can't beat cubic inches".
Visst är det så, har man en Vespa finns det alltid något större o kraftfullare.

Men att trimma en motor till högre effekt har också sin charm. :D :D :D :D :mrgreen:
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Det verkar som att Malossi har gjort benchmark utifrån max effekt på hjulet (at the wheel), eftersom originalfordonet uppmätts till endast 12 Hp, när det enligt Piaggio ska vara 14,3 Hp på GTS 125. Piaggio mäter istället sina hästar "at the crankshaft", vilket borde betyda att malossi-kittet ger närmare 25 Hp. Det är väl í ärlighetens namn mer nyfikenhet än en genuin vilja att montera detta kit som driver. Går den inte bättre än en GTS 250 efter uppgraderingen är det ju ingen idé att fundera vidare. Redan idag håller jag i princip jämna steg med en GTS 250 upp till 70 km/h från rödljusen. Och när jag maxar runt 110 km/h på flat raksträcka så har 250:an ytterligare 10 km/h kvar i rockärmen. Ska man göra denna mod på en GTS 125 så ska den åtminstone spöa en GTS 300, annars får det vara...
Post Reply