MC-parkeringen stängd för säsongen
MC-parkeringen stängd för säsongen
Alla MC-parkeringsrutor i närheten av mitt jobb gäller 1 april till 30 november. Idag var det torrt och fint väglag, så jag tog Vespan till jobbet ändå. Frågan jag klurar på är om risken för böter är större om jag parkerar som vanligt i MC-rutan, alternativt om jag istället parkerar i cykelparkeringen. Det står ofta scootrar i cykelstället och jag har aldrig sett någon parkeringsvakt snoka runt där. Jag ställde mig där, och drog över kapellet. När jag tittar ut nu så står det faktiskt en MC och en Vespa i MC-rutan. Nån som vet hur parkeringsvakterna är funtade. Skulle de sätta en bot på en MC parkerad i MC-rutan den 1 december? Ingår det i deras jobb att övervaka cykelstället på trottoaren? Får de lyfta bort kapellet för att kontrollera registreringsskylten?
Re: MC-parkeringen stängd för säsongen
Ställ Vespan i en vanlig bilruta, att parkera på trottoarer eller i cykelställ har kostat en del böter för flera på forumet, hur stor risken är verkar vara lite olika beroende på stad.mejiro wrote:Alla MC-parkeringsrutor i närheten av mitt jobb gäller 1 april till 30 november. Idag var det torrt och fint väglag, så jag tog Vespan till jobbet ändå. Frågan jag klurar på är om risken för böter är större om jag parkerar som vanligt i MC-rutan, alternativt om jag istället parkerar i cykelparkeringen. Det står ofta scootrar i cykelstället och jag har aldrig sett någon parkeringsvakt snoka runt där. Jag ställde mig där, och drog över kapellet. När jag tittar ut nu så står det faktiskt en MC och en Vespa i MC-rutan. Nån som vet hur parkeringsvakterna är funtade. Skulle de sätta en bot på en MC parkerad i MC-rutan den 1 december? Ingår det i deras jobb att övervaka cykelstället på trottoaren? Får de lyfta bort kapellet för att kontrollera registreringsskylten?
Federico
Det är i princip omöjligt att hitta en ledig bilruta i närheten av mitt jobb. Skulle det finnas, kostar det från 15 kr per timme att stå där (Stockholms innerstad har eskalerande avgifter). Sen uppstår problemet med hur man fäster parkeringskvittot på Vespan. Enligt regelverket ska kvittot "placeras synligt innanför vindrutan", vilket inte känns tillämpligt på en scooter.
Jag ringde till parkeringsövervakningen och frågade om man får böter om man står i MC-rutan efter den 30 november, och svaret var ja. Det råder parkeringsförbud längst hela gatan och detta förbud utsträcker sig då till MC-parkeringen. Idiotiskt att denna parkering upphör den 30 nov, då syftet ju borde vara att ge mer plats åt bilparkering under vintern. Fick medhåll av P-övervakningen, men de hänvisade till att det är kommunen som beslutar om utsträckningsskyltarna. Jag står kvar i cykelstället...
Jag ringde till parkeringsövervakningen och frågade om man får böter om man står i MC-rutan efter den 30 november, och svaret var ja. Det råder parkeringsförbud längst hela gatan och detta förbud utsträcker sig då till MC-parkeringen. Idiotiskt att denna parkering upphör den 30 nov, då syftet ju borde vara att ge mer plats åt bilparkering under vintern. Fick medhåll av P-övervakningen, men de hänvisade till att det är kommunen som beslutar om utsträckningsskyltarna. Jag står kvar i cykelstället...
Re: MC-parkeringen stängd för säsongen
Har du verkligen kollat ordentligt? Jag trodde det också, men när jag verkligen kollade alla rutorna i SoFo, visade det sig att ett antal gäller året runt. Var ligger ditt jobb?mejiro wrote:Alla MC-parkeringsrutor i närheten av mitt jobb gäller 1 april till 30 november.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
- klinkhammer
- Lärling
Har samma problem själv på parkeringen vid bostaden. Funderar på lite civil olydnad och skruva ner tilläggsskylten med datumen men har fegat hittils.
Hur rubriceras brottet? Egenmäktigt förfarande? Hur stora böter riskerar man? Frågorna hopar sig.
Hur rubriceras brottet? Egenmäktigt förfarande? Hur stora böter riskerar man? Frågorna hopar sig.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Jag talade med dem och då förklarade de att eftersom inte så nånga kör MC på vintern stängs en viss andel av MC-platserna av på vintern. Men alltså ska det finnas åretrunt-platser jämnt utspridda.mejiro wrote:De MC-parkeringar som jag kollat är Katarinavägen 15 och Stadsgården 10, och båda har stängt för säsongen ;-(
Jag brukar parkera på Gotlandsgatan 75 och den är avstängd på vintern. Men det finns åretrunt-platser på Bjurholmsgatan (parken), Katarina Bangata (vid ringvägen) och Ölandsgatan (vid Götgatan). För mig är Bjurholmsgatan närmast (ett kvarter bort).
Katarinavägen är förstås lite speciell eftersom ett stup skiljer den från resten av staden. Så det kan nog bli en bit att gå till närmsta åretrunt-plats även om det troligen finns en max ett par kvarter bort – fågelvägen. Finns det ingen uppe vid Mosebacke?
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
- klinkhammer
- Lärling
MC-rutorna i Göteborg är öppna året runt, i varje fall har jag aldrig sett någon som stängts på vintern med skyltar av den sort vi talar om här. Kanske läge för lite politiska påtryckningar i Stockholm?
Kommer just från New York City och där parkerar de sina scootrar (oftast nyare automat-Vespor) ungefär som vi fick göra i Gbg innan de senaste dumma reglerna. Alltså snyggt och diskret vid stolpar, längs kanter etc.
/jens
Kommer just från New York City och där parkerar de sina scootrar (oftast nyare automat-Vespor) ungefär som vi fick göra i Gbg innan de senaste dumma reglerna. Alltså snyggt och diskret vid stolpar, längs kanter etc.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Nybörjare
MC-rutorna i Göteborg är öppna året runt, i varje fall har jag aldrig sett någon som stängts på vintern med skyltar av den sort vi talar om här.
Ja, med tanke på att vintern aldrig kommer till den vindpinade hamnstaden i väster och att det dessutom alltid regnar så är det väl nödvändigt att kunna ha scootrarna parkerade...ständigt.
MOHA HA HA HA
Och Jens:
Glöm inte att gå ut och putsa på ditt nya, fina svänghjulsskydd. Jag är glad att det passade på din PX. Och nu vet jag ju att elstrat och icke elstart har olika skydd.
Appropå det:
Jag köpte också ett nytt lås till toolboxen, i krom. Det passade inte heller på min. Kanske på din? Det täcker själva hålet men låskläppen är för kort för att nå upp och "stänga till" själva luckan, om man säger så. Du borde ju ha koll på till vilka årsmodeller vilka typer av lås funkar.
Jag har förstått att det kan vara en stor skillnad på olika årsmodeller. PÅ SIP så ber de därför att man skickar med det gamla låset så de vet exakt vilket det är man vill köpa.
På mini mod design skrev de bara "lås till PX". Då trodde i alla fall jag att det skulle passa.
Å andra sidan så har ju du en svart PX och då stör ju inte det svarta plastlåset lika mycket som på min vita lucka. Hojta om du är intresserad. Eller nån annan. (Jaha nu blev det en annons helt plötsligt)
Ja, med tanke på att vintern aldrig kommer till den vindpinade hamnstaden i väster och att det dessutom alltid regnar så är det väl nödvändigt att kunna ha scootrarna parkerade...ständigt.
MOHA HA HA HA
Och Jens:
Glöm inte att gå ut och putsa på ditt nya, fina svänghjulsskydd. Jag är glad att det passade på din PX. Och nu vet jag ju att elstrat och icke elstart har olika skydd.
Appropå det:
Jag köpte också ett nytt lås till toolboxen, i krom. Det passade inte heller på min. Kanske på din? Det täcker själva hålet men låskläppen är för kort för att nå upp och "stänga till" själva luckan, om man säger så. Du borde ju ha koll på till vilka årsmodeller vilka typer av lås funkar.
Jag har förstått att det kan vara en stor skillnad på olika årsmodeller. PÅ SIP så ber de därför att man skickar med det gamla låset så de vet exakt vilket det är man vill köpa.
På mini mod design skrev de bara "lås till PX". Då trodde i alla fall jag att det skulle passa.
Å andra sidan så har ju du en svart PX och då stör ju inte det svarta plastlåset lika mycket som på min vita lucka. Hojta om du är intresserad. Eller nån annan. (Jaha nu blev det en annons helt plötsligt)
- klinkhammer
- Lärling
amen va fan...
Pulsade ut i snön för att parkera om frugans LXS 50 och kommer bort till MC parkeringen där PXn står. Då har en Audiägare baxat bort min PX, ställt upp den på trottoaren bland all snö och sen parkerat på MC parkeringen (som förvisso endast gäller 1/4 till 30/11). Parkerade LXSen alldeles för nära honom som hämnd och skrev sen en arg lapp där jag bad honom ställa tillbaka min Vespa. Tog givetvis regnr och kommer att anmäla om jag får p bot för att jag står på trottoaren. LYMMEL!
Pulsade ut i snön för att parkera om frugans LXS 50 och kommer bort till MC parkeringen där PXn står. Då har en Audiägare baxat bort min PX, ställt upp den på trottoaren bland all snö och sen parkerat på MC parkeringen (som förvisso endast gäller 1/4 till 30/11). Parkerade LXSen alldeles för nära honom som hämnd och skrev sen en arg lapp där jag bad honom ställa tillbaka min Vespa. Tog givetvis regnr och kommer att anmäla om jag får p bot för att jag står på trottoaren. LYMMEL!
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
GS 160 -64
Touring -59
Vilken galning. Han gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande och dessutom har idioten helt fel om han tror att en MC inte får parkera i rutan efter den 30 november. Tilläggstavlan säger bara att rutan inte är reserverad för MC efter 30 november. Betalar man P-avgiften får MC fortfarande stå i rutan. Det har jag fått bekräftat av P-vakternas övervakningschef.
Typiskt audiförare...mejiro wrote:Vilken galning. Han gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande och dessutom har idioten helt fel om han tror att en MC inte får parkera i rutan efter den 30 november. Tilläggstavlan säger bara att rutan inte är reserverad för MC efter 30 november. Betalar man P-avgiften får MC fortfarande stå i rutan. Det har jag fått bekräftat av P-vakternas övervakningschef.

Vespa Rally 180 1971
- klinkhammer
- Lärling
När jag kom hem idag stod min PX prydligt på gatan igen, min ironiska lapp på rutan gav tydligen effekt. Eftersom det är städgata inatt så flyttade jag bort PXn till MC parkeringen utanför Börje & Co på EHR. Inser att jag borde smort gaswiren eftersom den nu var helt fastfrusen. Fick puttra bort på tomgång -gick bra det med. Får se hur jag gör över julhelgerna, kanske jag ställer in den i garage...
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
GS 160 -64
Touring -59