Utbytesmotor - P(X)200 - Frågor

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Post by vespaman »

fritte wrote:
vespaman wrote: Verkar vara ett bra pris.
Det är tiotusen mindre än vad SIP tar för PX200-motorn.. :)
SIP säljer väl inte ens PX200 längre?
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Post by vespaman »

vespaman wrote:7,8HK, är det samma som i piaggios PX150? Eller är det mindre?
Hittade nu följande data på Piaggios senare 150 (usa);

MAX POWER at SHAFT 6.6 kW (9 bhp) at 5,700 rpm

Vet inte hur bra det stämmer, antar dock att "Shaft" är utgående axel från lådan, något annat blir ju knepigt att mäta.

Något starkare än LML isf.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Stella har väl samma motor o topphastight 60 mph, dvs 96,5 kph.
http://www.genuinescooters.com/scooters ... fragment-2
den svenska åf anger 85 kph?

Förvillande.. :-?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Den ena varianten är kanske med katalysatorn, den stjäl en hel del effekt. 85 km/h låter snålt för en standard 150cc PX men kan mycket väl stämma för den katalyserade varianten.

mvh/HB
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Post by vespaman »

Ja, så kan det vara! Det verkar ju vara en kat på bilden..
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Piaggios hade väl närmare 10 hp på sin 150cc.
/G
vespaman wrote:7,8HK, är det samma som i piaggios PX150? Eller är det mindre?

Verkar vara ett bra pris.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Som jag fattar det så är 'katalysatorn' på dessa bara ett passivt system. Dvs, det borde inte vara några problem att ta bort den, ersätta avgassystemet med ett katalysatorfritt, och då få ut kraft som är mer i paritet med vad Piaggios modeller hade (dvs 8 hp för PX125 och närmare 10 för PX150).

Någon som vet mer exakt hur katalysatorn fungerar på dom?

Mvh

G
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

http://sv.wikipedia.org/wiki/Katalytisk_avgasrening

Men det framgår inte hur de belagda plattorna som nämns är placerade och hur de påverkar gasflödet. På en 2-t borde även plattorna kleta igen ganska kvickt.. :|
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

[quote="Hedge"]Som jag fattar det så är 'katalysatorn' på dessa bara ett passivt system. Någon som vet mer exakt hur katalysatorn fungerar på dom?
[quote]

Är inte katalysatorn alltid ett passivt system? Katalysatorn värms upp av avgaserna till mycket hög temperatur och förbränner därmed skiten som ingår i avgaserna. Det är på grund av de mycket höga temperaturerna som katalysatorn måste vara gjord av platina för att inte brännas upp själv.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

hur de belagda plattorna som nämns är placerade


The core, or substrate. The core is often a ceramic honeycomb in modern catalytic converters, but stainless steel foil honeycombs are used, too. The honey-comb surface increases the amount of surface area available to support the catalyst, and therefore is often called a "catalyst support". The ceramic substrate was invented by Rodney Bagley, Irwin Lachman and Ronald Lewis at Corning Glass, for which they were inducted into the National Inventors Hall of Fame in 2002.

Image
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Jo, absolut. Men för en bil t ex, så har du en direkt koppling mellan lambdasonden på avgassystemet och insprutningen, där systemet autokompenserar bränsleblandningen inom ett visst intervall. Det var det jag menade alltså inte fanns på en tvåtaktare. Men det vore trevligt om det fanns, så slapp man själv bestycka om...;-)

/G
Bergfors wrote:
Hedge wrote:Som jag fattar det så är 'katalysatorn' på dessa bara ett passivt system. Någon som vet mer exakt hur katalysatorn fungerar på dom?

Är inte katalysatorn alltid ett passivt system? Katalysatorn värms upp av avgaserna till mycket hög temperatur och förbränner därmed skiten som ingår i avgaserna. Det är på grund av de mycket höga temperaturerna som katalysatorn måste vara gjord av platina för att inte brännas upp själv.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

Hedge wrote:Jo, absolut. Men för en bil t ex, så har du en direkt koppling mellan lambdasonden på avgassystemet och insprutningen, där systemet autokompenserar bränsleblandningen inom ett visst intervall.
Intressant fråga. Kräver lambdasond alltså bränsleinsprutning? Har det inte funnits bilar med förgasare och lambdasond? Nej, kanske inte. Min nya Vespa har bränsleinsprutning och lambdasond.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Svennas
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Thu 26 Jun 2008, 17:31
Location: Linköping

Post by Svennas »

Bergfors wrote:
Hedge wrote:Jo, absolut. Men för en bil t ex, så har du en direkt koppling mellan lambdasonden på avgassystemet och insprutningen, där systemet autokompenserar bränsleblandningen inom ett visst intervall.
Intressant fråga. Kräver lambdasond alltså bränsleinsprutning? Har det inte funnits bilar med förgasare och lambdasond? Nej, kanske inte. Min nya Vespa har bränsleinsprutning och lambdasond.
Jodå, det har funnits. Ladas system kan du läsa om här: http://kjellin.homestead.com/files/data ... _90_92.pdf

Problemet med gamla tvåtaktare är väl också inblandningen av tvåtaktsolja.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Jovisst kan du ha det, och justera blandningen med öppning/stängning av extrarör etc. Dock blir det inte i närheten av lika exakt som när du har insprutning.

/G
Bergfors wrote:
Hedge wrote:Jo, absolut. Men för en bil t ex, så har du en direkt koppling mellan lambdasonden på avgassystemet och insprutningen, där systemet autokompenserar bränsleblandningen inom ett visst intervall.
Intressant fråga. Kräver lambdasond alltså bränsleinsprutning? Har det inte funnits bilar med förgasare och lambdasond? Nej, kanske inte. Min nya Vespa har bränsleinsprutning och lambdasond.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply