SIP säljer väl inte ens PX200 längre?fritte wrote:Det är tiotusen mindre än vad SIP tar för PX200-motorn..vespaman wrote: Verkar vara ett bra pris.
Utbytesmotor - P(X)200 - Frågor
Hittade nu följande data på Piaggios senare 150 (usa);vespaman wrote:7,8HK, är det samma som i piaggios PX150? Eller är det mindre?
MAX POWER at SHAFT 6.6 kW (9 bhp) at 5,700 rpm
Vet inte hur bra det stämmer, antar dock att "Shaft" är utgående axel från lådan, något annat blir ju knepigt att mäta.
Något starkare än LML isf.
Stella har väl samma motor o topphastight 60 mph, dvs 96,5 kph.
http://www.genuinescooters.com/scooters ... fragment-2
den svenska åf anger 85 kph?
Förvillande..
http://www.genuinescooters.com/scooters ... fragment-2
den svenska åf anger 85 kph?
Förvillande..

-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Som jag fattar det så är 'katalysatorn' på dessa bara ett passivt system. Dvs, det borde inte vara några problem att ta bort den, ersätta avgassystemet med ett katalysatorfritt, och då få ut kraft som är mer i paritet med vad Piaggios modeller hade (dvs 8 hp för PX125 och närmare 10 för PX150).
Någon som vet mer exakt hur katalysatorn fungerar på dom?
Mvh
G
Någon som vet mer exakt hur katalysatorn fungerar på dom?
Mvh
G
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
http://sv.wikipedia.org/wiki/Katalytisk_avgasrening
Men det framgår inte hur de belagda plattorna som nämns är placerade och hur de påverkar gasflödet. På en 2-t borde även plattorna kleta igen ganska kvickt..
Men det framgår inte hur de belagda plattorna som nämns är placerade och hur de påverkar gasflödet. På en 2-t borde även plattorna kleta igen ganska kvickt..

[quote="Hedge"]Som jag fattar det så är 'katalysatorn' på dessa bara ett passivt system. Någon som vet mer exakt hur katalysatorn fungerar på dom?
[quote]
Är inte katalysatorn alltid ett passivt system? Katalysatorn värms upp av avgaserna till mycket hög temperatur och förbränner därmed skiten som ingår i avgaserna. Det är på grund av de mycket höga temperaturerna som katalysatorn måste vara gjord av platina för att inte brännas upp själv.
[quote]
Är inte katalysatorn alltid ett passivt system? Katalysatorn värms upp av avgaserna till mycket hög temperatur och förbränner därmed skiten som ingår i avgaserna. Det är på grund av de mycket höga temperaturerna som katalysatorn måste vara gjord av platina för att inte brännas upp själv.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
hur de belagda plattorna som nämns är placerade
The core, or substrate. The core is often a ceramic honeycomb in modern catalytic converters, but stainless steel foil honeycombs are used, too. The honey-comb surface increases the amount of surface area available to support the catalyst, and therefore is often called a "catalyst support". The ceramic substrate was invented by Rodney Bagley, Irwin Lachman and Ronald Lewis at Corning Glass, for which they were inducted into the National Inventors Hall of Fame in 2002.

The core, or substrate. The core is often a ceramic honeycomb in modern catalytic converters, but stainless steel foil honeycombs are used, too. The honey-comb surface increases the amount of surface area available to support the catalyst, and therefore is often called a "catalyst support". The ceramic substrate was invented by Rodney Bagley, Irwin Lachman and Ronald Lewis at Corning Glass, for which they were inducted into the National Inventors Hall of Fame in 2002.

Jo, absolut. Men för en bil t ex, så har du en direkt koppling mellan lambdasonden på avgassystemet och insprutningen, där systemet autokompenserar bränsleblandningen inom ett visst intervall. Det var det jag menade alltså inte fanns på en tvåtaktare. Men det vore trevligt om det fanns, så slapp man själv bestycka om...
/G

/G
Bergfors wrote:Hedge wrote:Som jag fattar det så är 'katalysatorn' på dessa bara ett passivt system. Någon som vet mer exakt hur katalysatorn fungerar på dom?
Är inte katalysatorn alltid ett passivt system? Katalysatorn värms upp av avgaserna till mycket hög temperatur och förbränner därmed skiten som ingår i avgaserna. Det är på grund av de mycket höga temperaturerna som katalysatorn måste vara gjord av platina för att inte brännas upp själv.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Intressant fråga. Kräver lambdasond alltså bränsleinsprutning? Har det inte funnits bilar med förgasare och lambdasond? Nej, kanske inte. Min nya Vespa har bränsleinsprutning och lambdasond.Hedge wrote:Jo, absolut. Men för en bil t ex, så har du en direkt koppling mellan lambdasonden på avgassystemet och insprutningen, där systemet autokompenserar bränsleblandningen inom ett visst intervall.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Jodå, det har funnits. Ladas system kan du läsa om här: http://kjellin.homestead.com/files/data ... _90_92.pdfBergfors wrote:Intressant fråga. Kräver lambdasond alltså bränsleinsprutning? Har det inte funnits bilar med förgasare och lambdasond? Nej, kanske inte. Min nya Vespa har bränsleinsprutning och lambdasond.Hedge wrote:Jo, absolut. Men för en bil t ex, så har du en direkt koppling mellan lambdasonden på avgassystemet och insprutningen, där systemet autokompenserar bränsleblandningen inom ett visst intervall.
Problemet med gamla tvåtaktare är väl också inblandningen av tvåtaktsolja.
Jovisst kan du ha det, och justera blandningen med öppning/stängning av extrarör etc. Dock blir det inte i närheten av lika exakt som när du har insprutning.
/G
/G
Bergfors wrote:Intressant fråga. Kräver lambdasond alltså bränsleinsprutning? Har det inte funnits bilar med förgasare och lambdasond? Nej, kanske inte. Min nya Vespa har bränsleinsprutning och lambdasond.Hedge wrote:Jo, absolut. Men för en bil t ex, så har du en direkt koppling mellan lambdasonden på avgassystemet och insprutningen, där systemet autokompenserar bränsleblandningen inom ett visst intervall.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================