Är det svårt att lacka en liten bit flyscreen?

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Post Reply
Natanael Derwinger
Nybörjare
Nybörjare

Är det svårt att lacka en liten bit flyscreen?

Post by Natanael Derwinger »

Jag har en liten två-delad flyscreen. Nederdelen svart, den övre genomskinlig. Jag tänkte lacka den svarta delen.
Röd. kanske röd och vit.
Är det svårt att få snyggt?

Jag är en hejare på att putsa krom, och köpa bling bling p ånätet, men det rent hantverksmässiga är jag inte så bra på.

Hur gör man lämpligast?
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Min erfarenhet är att det funkar helt ok att måla med sprayburk om det handlar om mindre ytor. Slipa, måla med någon sorts grundfärg och eventuellt spackel/filler om det är ojämnheter, därefter färg och därefter klarlack. Var noga med att de olika sprayerna funkar ihop. Har ingen erfarenhet av Biltemas färger, men de har en hel del i sprayburksväg.

Annars handlar det mest om teknik. Resultatet blir inte nödvändigtvis bättre bara för att man har en färgspruta. Man måste ju kunna hantera den också. På samma sätt kan man få ett helt ok resultat med sprayburk om man faktiskt vet hur man ska hantera den.

Här är en hemsida med lite spraytips: http://www.secondchancegarage.com/public/124.cfm
Natanael Derwinger
Nybörjare
Nybörjare

Tack. Nu får vis se om jag vågar själv.
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hej!
Det finns ett riktigt bra svenskt forum om lackering, http://lackering.forum24.se/lackering.html.
Kolla igen om det, det kan löna sig.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Natanael Derwinger
Nybörjare
Nybörjare

Tack för tipsen om länkar.
Jag kan milt sagt påstå att det avskräckte mer än att läsningen stärkte mitt självförtroende.
Det är ju en djungel full med boogie traps.
Jag hade nog lite hybris och tänkte att det är väl bara att slipa och spraya lite försiktigt.
Det blir att köpa en ny flyscreen i den färg jag vill ha eller be ett proffs.
Respekt för yrkeskunnandet!
Eller som KPML(r) skulle säga: "Vi måste uppvärdera handens intelligens"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

kanske olyckligt att fega ur, köp en sprayburk o provspraya på nåt annat, du skall se at du kan! :)
ett vanligt fel är att man sprayar på för mycket så det rinner... :(
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Ajdå, var det så skrämmande.

Nu ska väl sägas att man kan ju alltid spraya lite och blir det inte så bra som man vill så kan man ganska lätt slipa bort färgen. I alla fall om du använder enkomponentsfärg (två-komponent ska väl kräva mer jobb). 1-k-färg är ju också ganska billig, så man gör ingen större ekonomisk förlust om man testar.

Be brave!
Post Reply