vilken tänning och voltregulator ska man ha till sin LmL/px

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Eskilander
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 54
Joined: Wed 12 Aug 2009, 18:28
Location: Göteborg

vilken tänning och voltregulator ska man ha till sin LmL/px

Post by Eskilander »

tjena har ett problem med att välja rätt har införskaffat en LmL motor på 150cc från sip men den har ju ingen cdi eller tändningsenhet och ingen volt regulator

så frågan är om man ska så kallad Ducati tändning eller spi s LmL-tändning
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... AGGIO.aspx

http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 5Cosa.aspx

och om man ska ha en volt regulator med 3 eller 5 tänder?

http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... ecial.aspx

http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... AGGIO.aspx
vore tacksam om det finns någon som känner sig kunnig på området.

om någon vet vart man kan hitta en skiss på hur man ska dra elen med den nya motorn som jag ska montera på min GL150cc från 63 ska man ha batteri och el start eller är det för modernt för min hoj. :o
är tack sam för snabba svar så jag kan beställa så jag har något att göra på jul lovet :)
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Kort så ska du ha en 5-pols regulator om din motor har elstart och batteri. 3 pols om du saknar batteri.

Vad gäller CDI så lär bägge fungera men monteringsmässigt borde du ha en LML - det borde finnas rekommendationer från SIP vilka delar du bör ha till din motor.

Elschema
http://web.me.com/camintosh/1962_Vespa_ ... iring.html

vet inte hur rätt det är.

mvh/HB
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,

tror det finns två olika tändsystem till LML-motorer, ett som är kompatibelt med de italienska, denna kan använda den italienska typen av tändenhet.
Den andra har en skum yttre pickupspole (sitter utanför svänghjulet, syns enkelt om du tar bort svänhjulsskyddet, denna borde ha LMLs egna CDI och separata tändspole. (tror denna är för den inhemska marknaden men kanske exporteras också? I Indien där arbetskraft är jättebillig och det finns en scootermekaniker i varje gatuhörn kan det vara vettigt att enkelt kunna byta komponenter separat istället för modulservice som är så poppis på moderna fordon)

Ta en bild utan svänghjulsskydd samt på dina kablar ut från motorn så kan vi nog reda ut hur du skall ha det.

Du kan ju alltid använda elstarten, det är ju skoj...kör det själv på min pendlarhoj fast den är omvänt indisk mot din :)

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Eskilander
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 54
Joined: Wed 12 Aug 2009, 18:28
Location: Göteborg

Post by Eskilander »

Image

här är bild på kablarna och svänhjulet
Image

hittade ingen skum yttre pickupspole

men tror det blir LmL tänspolen och en 5 stiftad regulator om ingen har ett bättre för slag?
Image
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,

motorblocket är för den lokala indiska varianten (du ser urtaget på ovansidan där du kan se in i tändplattan) men ser ut att ha italiensk typ av tändning.

Spänningsregulator funkar den 5-poliga om du skall ha batteri

Den kontakten med två kablar ut från motorn skall till spänningsregulatorn, Blå->G, Svart skall delas upp i två, -> en av skruvarna -> Jord

Den vanliga tändspolen till PX borde funka, vet dock ej vad färgerna betyder, har du multimeter?

VH/C
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Post Reply